Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 20-12-02 22:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 288 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 23:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Undrar hur länge Mercedes tänker vänta med att hoppa på etanoltåget...
Det börjar bli löjligt nu med nästan bara BMW och Mercedes kvar i diesel o gasträsket.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 03:51 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Dr Sven skrev:
karlmb skrev:
Du låter bara naiv.

Jag kanske är naiv. Det lär framtiden utvisa.

-------------------------
Det kan ju också vara så att det är Karlmb som är naiv.

Vi får se.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 03:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Undrar hur länge Mercedes tänker vänta med att hoppa på etanoltåget...
Det börjar bli löjligt nu med nästan bara BMW och Mercedes kvar i diesel o gasträsket.

-----------------------
Mercedes och BMW står med båda fötterna i Tyskland.

I Tyskland satsar man på gas. CNG i första hand. Det finns ett stort intresse för naturgas i Tyskland drivet av det faktum att man avtalat med Ryssland om en gasledning. De naturgasmängder som kommer till Tyskland skall man ju göra av med på något sätt; och då har gasbilar kommit med på marginalen.

Naturgasen (eller Erdgas som man säger i Tyskland) är främst till för att ersätta kol i kraftverk, och lanseras då som ett miljövänligare alternativ.

Men naturgas är fossilt och kritiken har lett till att biogas i allt större utsträckning lanseras för fordonsgasen; dock är det ännu inte särskilt många procent.

Hursomhelst, det lär dröja innan BMW och Mercedes hoppar på något etanoltåg...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 09:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Nja, Mercedes har ju gått ut med ett uttalande om att rikta in sig på "emissionsfri mobilitet". Det lär utesluta även naturgas! Hittills ha deras gasbilar varit rätt mediokra och ratats av bl.a. tyska taxiåkare. Detta beroende på att man behållit benintankarna i full storlek och upptagit alldeles för mycket av bagageutrymmet med stora trycktankar. I nivå med ett sämre eftermontage!

Citat:
"Letzlich wird der Weg der Autoindustrie zu emissionsfreien Fahrzeugen führen, die nicht auf der Basis von Rohöl betrieben werden"


Bränslecellsbilar ska Mercedes börja producera 2010 sägs det. Tro'et den som vill....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-06-30 11:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1963
Ort: 08- och Småland
Publicerad 2008-06-30 09:49. Ny Teknik.
Fler jobb med nya etanollagen
I morgon blir det tillåtet att konvertera bensindrivna personbilar till etanoldrift. Den nya lagen, som tillåter så kallade efterkonvertering, träder i kraft den första juli.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 376276.ece


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 08:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Bildäck och djurfett kan blir etanol
Citat:
Etanolproduktionen är bara en av flera orsaker till höjda matpriser i världen. Men det räcker för att öka skepsisen till bränslet. Därför tittar industrin nu på nästa generations etanol som inte utvinns ur livsmedel.


Nt

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 08:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Tillåtet bygga om bilen för etanoldrift
Citat:
En som inte väntade är Kim Olsen från Norrköping som redan förra året konverterade sin Saab 9-5 och numera kör på etanol.

Nt

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-07-03 09:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1963
Ort: 08- och Småland
Publicerad 2008-07-03 09:49. Ny Teknik.
Konverterade etanolbilar kan vara en brandfälla
Bilprovningen varnar för att fler bilar kan drabbas av läckande bränsletankar. Det gäller de bensinbilar som konverteras till etanoldrift. Korkpackningar mellan tank och bränslenivågivaren tål inte E85.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 377521.ece

Någon från fossilmaffian har spritt ut sina ”brandfacklor” nu hos Räddningsverket och Bilprovningen. Och Ny Teknik har naturligtvis nappat på krokarna. Jag hittar inte Räddningsverkets egen tidigare utredning om att etanol är mindre brandfarligt än bensin. Den finns på flera inlägg här på forumet, men var?
Och dessutom, Ny Teknik lär sig aldrig att pumphandtagen på E85 är blåa. Se bilden på hemsidan. Det här har jag skrivit till dom ett flertal gånger, men det är som att tala till en vägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 10:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Ja, nu kommer en ny våg av propaganda!
Läckande korkpackningar...ujuj...så många det måste vara frågan som som konverterar en bil med korkpackningar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
räddningsverkets nu rätt gamla rapport lyfts fram som nyheter:
http://www.nyteknik.se/multimedia/archi ... 29112a.doc
Citat:
Påfyllningsröret är också gjort av metall och jordat i bilens kaross för att minimera risken för gnistbildning orsakad av statisk elektricitet. Det förs även diskussioner om att placera flamskydd nere i påfyllningsröret. Detta bl. a. för att förhindra en brand att fortplanta sig ner i bränsletanken. Ingen av dessa konstruktioner finns i bilar som konstruerats för bensindrift på den svenska marknaden. Således kan det inte uteslutas att risk finns för statisk antändning under tankning på grund av att E85 laddas upp under strömning eller faller fritt inne i tanken.

Citat:
Krav på säkerhetsanpassning av tank och bränslepåfyllning behöver inkluderas i kraven för typgodkännande av konverteringssats. Vidare bör de elektriska komponenter som finns i kontakt med tankinnehållet, t. ex. bränslepumpen, vara anpassade för drift i explosionsfarlig miljö.


Intresant att sådana villfarelser får stå oemotsagda 2007.
Ännu mer intressant att konverteringsskeptiska VV struntar i dessa halmstrån.

Och var tog som sagt Räddningsverkets backande rapport vägen...
Jo här var den:
http://www-v2.sp.se/publ/user/default.a ... OmradeId=4

Skummade lite och jösses, så här månnga "kan", "kan inte uteslutas", "begränsade försök". "OM" och liknande har jag nog alldrig sett tidigire i ngn rapport som säger sig vara vetenskaplig!
Ett litet smakprov:

...nej, jag lyckas inte kopiera ngn text...

Någon som gör det? 9. Sammanfattning te.x?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 13:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1212
Ort: Nyköping
Här är sammanfattningen.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 19:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
Inget i det jag läser ovan ger mig skäl att vara oroligare vid hantering av E85 gentemot vanlig bensin.

En storm i ett vattenglas som vanligt.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 15:48 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
Kommer endast vissa typer av konvertering vara godkända för att få bilen klassad som miljöbil?
Tex, att montera en box av typ Ecoflex och registrera om den?

Sedan en fråga till. Det stod i tidningen att det skulle kosta runt 10.000 kr att konvertera. Men typbesiktningen och/eller omreggningen? vad kostar det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-22 11:19 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Att få bilen omklassad till miljöbil är inte möjligt utan ett väldigt stort hål i plånboken. Finns några tidigare trådar om det. Bara ett avgastest kostar på andra sidan 100000 kr enligt BSR. http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... highlight=


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-07-27 18:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1963
Ort: 08- och Småland
Publicerad 2008-07-24 09:05. Ny Teknik.
Niklas byggde första etanolmoppen
Niklas Karlsson från Olofström ville slå ett slag för miljön och lära sig mer om motorer. Nu kör han omkring på en av landets första etanoldrivna mopeder.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 386719.ece

”Landets första” är nog lite överdrivet. Men bra att det visas fram ändå.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 288 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011