Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-09-17 11:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 06:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Som vanligt ses sådant här som kuriosa i marginalen (och det är det väl kanske). Man har inte förstått att detta är något folk ägnar sig åt på fritiden. Ingen har väl hört av sig till någon tidning och berättat om sitt bygge. Och skulle någon ha gjort det har väl alla sagt att det är "landets första" och tidningen har struntat i att kolla upp fakta.

Fast jag har märkt att samma tidning kan skriva om "landets första" flera gånger om olika av samma sak.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-30 07:04 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Precis många vill ju kännas vid om att vara först att skriva detta i sin artikel,, och själv inne på 11:e sommaren med en över 40 år gammal stigaklippare och ren E85 och med den ändå inte först...

I övrigt är denna Gildenlöw på stridsspetsen igen och i en rad lokala tidningar, med rubriken "Matnyttigt i tanken" med följd av en rad mer eller mindre skrönor,,, : http://www.vk.se/Article.jsp?article=201487

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 10:38 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
I Aftonbladet, papperstidningen, igår står det om en långpendlare som tankar etanol i sin bil. Han tankar 30% etanol ( E85?) i sin Vectra från 91 och den drar inte mera bränsle än innan. På detta sparar han 3800 kronor/år. RC är nästan positiv till detta. Tyvärr så hittar jag inte den på nätet.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-08-26 06:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1918
Ort: 08- och Småland
Från Sveriges Radio P1 Ekot
05:45 | tisdag 26 augusti 2008
Miljöbilar kan hota EU:s avgaskrav


Personbilar med flexifuelteknik som alltså kan köras både på etanol och bensin kan komma att undantas från de kommande skärpta EU-reglerna om koldioxidutsläpp. Det oroar de europeiska miljöorganisationerna.

Läs och hör mer: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2272825


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Ur SR:s artikel:

Citat:
– Det kommer att leda till att biltillverkarna utrustar alla nya bilar med flexifuelteknik som då inte behöver följa de nya reglerna, och eftersom det bara är i Sverige som det finns etanolbränsle på bensinmackarna så kommer de här bilarna att köras på bensin med samma utsläpp som tidigare.


Någon borde upplysa miljöorganisationerna om utbyggnaden av E85-pumpar i Europa...

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-09-17 13:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1918
Ort: 08- och Småland
Publicerad 2008-09-17 10:37. Ny Teknik.
Thomas Friedman: USA måste lära av Danmark.
USA behöver en grön revolution – och förebilden finns i Danmark. Det hävdar den superkände amerikanske författaren och debattören Thomas Friedman i sin nya bok "Hot, flat and crowded".
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 412718.ece


Danmark benämns som ett etanolproducerande land. Någon som känner till det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 11:44 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Om t.ex. nivån för koldioxidutsläpp på 120 g/km skulle gälla även etanolbilarna, skulle varken SAAB eller Volvo behöva göra något åt sina bränsleslukare. Inget vidare incitament för energihushållning. Jag tror de flesta av också vill att även dessa bilar ska ner i storlek/förbrukning. Eftersom det i vissa EU-länder byggs ut med för E85, borde det vara dags för mera etanoloptimerade motorer. Då skulle debatten också se lite annorlunda ut.

I ett test i tyska Auto, Motor und Sport av olika drivmedelskoncept, fick inte etanolen tillgodoräkna sig något alls beträffande koldioxidutsläppen... Bilen i fråga, Ford Focus, finns i utföranden för natur/biogas, autogas, diesel och bensin.

Dessvärre talas det fortfarande om snåla dieslar mest hela tiden i motorpressen. Vore bättre att tala om energisnålt. Fixeringen vid mängden bränsle är vilseledande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 13:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
göinge skrev:
Ur SR:s artikel:

Citat:
– Det kommer att leda till att biltillverkarna utrustar alla nya bilar med flexifuelteknik som då inte behöver följa de nya reglerna, och eftersom det bara är i Sverige som det finns etanolbränsle på bensinmackarna så kommer de här bilarna att köras på bensin med samma utsläpp som tidigare.


Någon borde upplysa miljöorganisationerna om utbyggnaden av E85-pumpar i Europa...


Och att hela felet är att det inte finns en rättvis CO2-beskattning som kan ge incitament att sluta köra fossilt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 18:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jo, men miljöorganisationerna i EU är inte mycket för biodrivmedel i vilket fall. Man vet inte vilken sida av just denna barrikad de står på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 18:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jag tror det är så att miljöorganisationerna är emot att man "legitimerar" slöseri med drivmedel. I princip skulle bilar som idag har koldioxidutsläpp upp mot 360 g/km helt plötsligt bli "miljöbilar" om de gick på etanol! Dessa "miljöbilar" som då inte skulle drabbas av någon straffbeskattning... Klart att vi vill att även bilar som går på biobränslen ska vara energisnåla eller åtminstone blir betydligt energisnålare än idag. Att Volvo och SAAB skulle fortsätta med sina efter europeiska mått stora bilar utan inskränkningar tycker jag ger fel signaler. Personligen tycker jag inte om begreppet "miljöbilar" eftersom sådana inte finns. Alla bilar är mer eller mindre ofördelaktiga mot miljön! Det ska jag säga som sedan barnsben varit biltokig....


Senast redigerad av Roger Gustavsson lör 08-09-20 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 20:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Nja, det verkade som man oroade sig mer för regnskogsskövling orsakad av ökad odling för biobränsle än klimatförändringar (och därmed regnskogsdöd, kanske).

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 21:05 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Roger Gustavsson skrev:
Jag tror det är så att miljöorganisationerna är emot att man "legitimerar" slöseri med drivmedel. I princip skulle bilar som idag har koldioxidutsläpp upp mot 360 g/km helt plötsligt bli "miljöbilar" om de gick på etanol!


Precis, och då skall de inte heller ha någon straffskatt. CO2-skatten är till för att minska utsläppen av CO2, inte för att lägga moraliska aspekter på vilken sorts bil var och en anses behöva av någon sorts centralkommitte inom bilministeriet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 16:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Nja, jag ser det snarare som så att det är önskvärt att bilarna blir mindre miljöförstörande och däri ingår energieffektivitet i högsta grad. Att t.ex. Porsche Cayenne skulle slippa straffskatt tycker jag vore skandal. Där är jag väldigt mycket moralist!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 19:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Då är det inte en miljöskatt längre, så då får man leta upp ett annat argument.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6002
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
Jo, men miljöorganisationerna i EU är inte mycket för biodrivmedel i vilket fall. Man vet inte vilken sida av just denna barrikad de står på.


Nej, det måste vara fruktansvärt att behöva överge sitt favortihatobjekt, bilen...
Tänk om vi skulle lyckas med detta.
Då får ju vissa miljöorganisationer lägga om helt.
Så det är nog bäst att kämpa emot så mkt det går, skriv in alla negativa saker ni kan komma på bara...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011