Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=667
Sida 17 av 19

Författare:  equiv [ lör 09-09-05 15:17 ]
Inläggsrubrik: 

En supertanker har ca 1hk/ton last.
Jämfört med en bil som har ca 100hk/ton

Fartygen drivs med diesel och har en hög verkningsgrad. Det går knappast åt så mycket bränsle

Författare:  Anders [ lör 09-09-05 20:19 ]
Inläggsrubrik: 

Jag läste att uppskattningsvis så åtgår motsvarande ca 1-2 cl etanol/per liter fraktad etanol för transport, i en tanker från Brasilien.

Författare:  göinge [ fre 09-09-18 08:27 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Etanol-konvertering ny bransch för Rolf
Söderköping

Skrotningspremier i all ära, men man ska ju ha råd att köpa ny bil också. Därför tror Rolf Uhr på idén att konvertera äldre bilar så de går att köra på etanol i stället för bensin.

För ett par veckor sedan flyttade Rolf Uhr och hans son Kalle in med sitt företag Nordic Tuning i Sven-Erik Johanssons bilverkstad på Gamla Norrköpingsvägen i Söderköping. Där ska de, förutom att reparera bilar, konvertera bensinbilar till etanol.

- Jag brinner för det här, säger Rolf Uhr som arbetat med etanolkonvertering i flera år, först på tävlingsbilar och senare på privatbilar. När E 85 kom kunde han öka effekten på tävlingsbilarna samtidigt som han inte fick värre miljöpåverkan än på en standardbil.

- Jag tror inte att etanol är lösningen på världens problem men under tiden som utvecklingen går framåt är etanol ett bra alternativ för att minska påfrestningen på miljön och ett sätt att minska oljeberoendet. Dessutom är etanolen i längden bättre för motorn. Till skillnad från en bensinmotor, som sotar igen och kan koksa ihop, är en etanolmotor skinande ren.

Borde inte skrotas

Han tycker att det är miljöförstöring att skrota fungerande bilar från 1990-talet och framåt.

- Varför inte använda en bil tills den dör? Många som kör lite äldre bilar har inte råd att köpa nya bilar. Att konvertera en bensinbil till etanol behöver däremot inte kosta mycket mer än cirka 5 000 kronor.

Rolf Uhr konverterar främst Saabar men säger att det går att konvertera alla bilar med elektronisk insprutning. Just nu håller han också på att utveckla ett sätt att minska bränsleförbrukningen så den blir jämförbar med en bensinbil.

Minus två deciliter

- Jag har fått ner förbrukningen med två deciliter på min egen bil, säger han.

Rolf Uhr tycker att det skulle vara enklare och billigare för bilverkstäder att skaffa sig en certifiering för konverterade bilar.

- Det är helt lagligt att konvertera en bensinbil till etanol men det syns ingenstans att bilen därefter är en miljöbil. Med en certifiering skulle bilarna få samma fördelar som andra miljöbilar. Samtidigt är det vansinnigt att man får skattelättnader för att köra en miljöklassad bil som kan gå på etanol även om man kör på bensin.

Han är lite pessimistisk trots allt när det gäller etanolens framtid.

- Jag tror tyvärr att bensinförbrukningen kommer att fortsätta öka medan etanolförsäljningen inte kommer att stiga särskilt mycket. Det skulle behövas någon som driver på i den här frågan. Nu får man bara hoppas att staten inte lägger skatt på etanolen. För att etanolen ska vara ett alternativ måste det till en styrning.

Att etanolbilar drar mer bränsle än bensinbilar kan vara ett skäl till att relativt få väljer att köra på etanol, även om det går. I dag blir kostnaden för att köra en etanolbil ungefär jämförbar med en bensinbil men förra hösten var bensinpriset nästan lika lågt som på etanol.

Felsatsning först

- Vi hade precis satsat på etanolkonvertering och det blev en felsatsning så det sjöng om det, berättar Rolf Uhr som flyttade företaget som då låg i Norrköping till Borlänge. Företaget köptes av Dahlbäck Racing AB där nu en av hans söner sköter Nordic-delen, själv har han startat nytt i Söderköping.

- Det blev jobbigt att pendla och vi vill inte lämna Norrköping, säger han. Att pendla till Söderköping är däremot inga problem.

Namnet Nordic Tuning har han tagit med sig till Bil-Trims lokaler där Sven-Erik "Svenne" Johansson huserat sedan 1978.

- Svenne är nog den mest miljömedvetna människa jag känner, konstaterar Rolf Uhr och visar runt i den skinande rena verkstaden. Här kastas inte minsta papper fel.

- Det är klart att det ska vara rent, kommenterar Sven-Erik Johansson. Det är väl ingen som inte tycker att det inte ska vara rent när en doktor opererar. Det finns ingen anledning till att det ska vara smutsigare här även om det inte är människor, utan bilar vi opererar.

Kompanjon i pension

Till Sven-Erik Johansson går i pension nästa år kommer de båda företagen att samsas i samma lokaler. Även han har en bakgrund som biltrimmare, men då handlade det om tvåtaktsmotorer.

- Sedan dess har jag inte trimmat bilar även om namnet lever kvar.

Han tycker att det är roligt att ha fått arbetskamrater, även om han ser sig själv som en ensamvarg.

- Men det hade inte gått med vem som helst, säger Sven-Erik Johansson.

Anna Bennich


http://www.nt.se/soderkoping/artikel.as ... id=5512869

Författare:  erikn [ fre 09-09-18 08:56 ]
Inläggsrubrik: 

göinge skrev:
Citat:
Rolf Uhr konverterar främst Saabar men säger att det går att konvertera alla bilar med elektronisk insprutning. Just nu håller han också på att utveckla ett sätt att minska bränsleförbrukningen så den blir jämförbar med en bensinbil.

Minus två deciliter

- Jag har fått ner förbrukningen med två deciliter på min egen bil, säger han.


Honom skulle vi ha in på det här forumet. Det vore guld värt, det skulle få skjuts på de som vill konvertera men är tveksamma.

Författare:  nyfiken [ tis 12-06-26 09:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Debattinlägg i SvD

Tillsätt en fossiloberoendekommission
Regeringen har satt ett mål om en fossilobereonde fordonsflotta. Men ingen vet i dag hur målet ”fossiloberoende” ska definieras, hur vi ska nå målet och vilka styrmedel som ska gälla. Regeringen tycks ha fastnat i ett vakuum mellan transportpolitik, energipolitik och miljöpolitik. Därför bör en brett förankrad fossiloberoendekommission omedelbart tillsättas, skriver Bertil Moldén, vd för Bil Sweden och Anders Ygeman (S), ordförande för riksdagens trafikutskott.
25 juni 2012 kl 12:17.

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ti ... 300721.svd

Författare:  karlmb [ tis 12-06-26 12:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Regeringen har helt enkelt fastnat med båda fötterna i dieselträsket, och det är Olle Hådell som lurat dem till det, ivrigt påhejade av SPI och folkpartiet.

Författare:  nyfiken [ tor 12-07-05 19:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Bästa möjliga fordonsutredare
torsdag, 5 juli, 2012 Mats Engström Ny Teknik

Bilar som klarar sig utan fossila bränslen. Det är ett hett ämne i Almedalen. Regeringen vill ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, men hur ska det gå till?

Oppositionen har kritiserat regeringen för senfärdighet. I Almedalen kom svaret. Energiminister Anna-Karin Hatt presenterade regeringens utredare av frågan.

Thomas B Johansson är ett utmärkt val. Energiprofessorn präglade den svenska debatten om energieffektivisering för ett par decennier sedan. Därefter har han haft flera tunga internationella uppdrag. Bredvid sig får han Per Kågeson, kunnig och välkänt energiexpert som ska leda sekretariatet.

Regeringen signalerar en öppen process där många kan komma till tals. Flera organisationer förde fram synpunkter redan vid pressträffen. Energigas Sverige följde upp genom att någon timme senare överlämna 1500 namnunderskrifter för att stärka biogasens roll i en sedan tidigare planerad aktion.

Annat arbete ska inte ta paus på grund av utredningen, betonade Anna-Karin Hatt. Det måste komma besked om skattereglerna för höginblandade biodrivmedel som E85 tidigt 2013, sade hon när jag frågade henne.

Utrednngens förslag kan däremot inte leda till skarpa förslag före valet, bekräftade hon, åtminstone inte om de har budgeteffekter. Thomas B Johansson ska redovisa sitt uppdrag sista oktober 2013 och då blir det svårt att hinna förrän i budgetpropostionen hösten 2014.

Fortsättning följer. Räkna med en högt kvalificerad analys och genomarbetade förslag från utredningen. Resultatet av de politiska förhandlingarna är svårare att förutse.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-07-06 13:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

nyfiken skrev:
Utrednngens förslag kan däremot inte leda till skarpa förslag före valet, bekräftade hon, åtminstone inte om de har budgeteffekter. Thomas B Johansson ska redovisa sitt uppdrag sista oktober 2013 och då blir det svårt att hinna förrän i budgetpropostionen hösten 2014.

Vad annat kan man vänta sig från politiker?

Författare:  karlmb [ fre 12-07-06 14:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Citat:
Räkna med en högt kvalificerad analys och genomarbetade förslag från utredningen


Varför, allt styrs ju av direktiven...
Vill beställaren att det ska vara bra med diesel, ja då visar utredningen det...
Samma med etanol.

Författare:  nyfiken [ fre 12-07-27 06:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Ett debattinlägg i SvD.
Varför stoppa svenska biodrivmedel?
Regeringen med ministrarna Reinfeldt, Borg, Lööf, Ek och Hatt i spetsen slår tätt som oftast fast vikten av att påskynda den nödvändiga och brådskande utvecklingen mot ett mer hållbart, fossilfritt samhälle. Varför då göra tvärtom när det gäller transporter, som att gynna den skadliga dieseln? Varför fortsätta in i en återvändsgränd, frågar fyra företagsledare.
26 juli 2012 kl 01:26. SvD
Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/va ... 372944.svd

Författare:  karlmb [ fre 12-07-27 19:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

nyfiken skrev:
Ett debattinlägg i SvD.
Varför stoppa svenska biodrivmedel?
Regeringen med ministrarna Reinfeldt, Borg, Lööf, Ek och Hatt i spetsen slår tätt som oftast fast vikten av att påskynda den nödvändiga och brådskande utvecklingen mot ett mer hållbart, fossilfritt samhälle. Varför då göra tvärtom när det gäller transporter, som att gynna den skadliga dieseln? Varför fortsätta in i en återvändsgränd, frågar fyra företagsledare.
26 juli 2012 kl 01:26. SvD
Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/va ... 372944.svd


Bra inlägg av flera här! MattiasD bla.
Man blir ju mörkrädd när man läser en del kommentarer där, peak-oil. nävadå??? Bara bluff, fossilbräsnlen nybildas hela tiden och bara i Ryssland har man hitta olja o gas som kommer att räck för mänskligheten i 64 år!!! :shock: :lol:

Författare:  MattiasD [ fre 12-07-27 21:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

En tacker - men många inlägg gör att jag tappar tron på mäsnkligheten. Jag är sorgligt överaskad hur många personer är av typen "oljan tar aldrig slut" och "mer kärkraft" det finns på SVD Brännpunkt. Eller så kanske det är en person som skriver under flera namn....fossilanhängare brukar ju vara rabiata....

Författare:  Dr. Mabuse [ lör 12-07-28 09:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

karlmb skrev:
Man blir ju mörkrädd när man läser en del kommentarer där, peak-oil. nävadå??? Bara bluff, fossilbräsnlen nybildas hela tiden och bara i Ryssland har man hitta olja o gas som kommer att räck för mänskligheten i 64 år!!! :shock: :lol:

Jag är glad att jag inte har några barn som ska ärva denna jord. Så som mänskligheten har ställt till det är jag numera mycket tveksam om det finns en framtid för våra efterkommande.

Författare:  MattiasD [ lör 12-07-28 10:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Det är inte ovanligt att såga det som finns och lyfta fram nåt som inte finns - som förstås är så mycket bättre. Här är en insändare om FT processen:

http://www.dt.se/opinion/insandare/1.49 ... a-ar-2030-

Såna här åsikter dykter upp i mellanåt men hur ska man möta dom? Jag antar det finns goda skäl att vi inte använder FT processen och förgasning men lite mer kött på benen vore fint. Jag har skapat en tråd i ämnet där åsikter mottages varmt:

viewtopic.php?f=36&t=6561

Författare:  karlmb [ lör 12-07-28 13:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mediabevakning - etanolbränsle/etanolkonvertering

Citat:
I stället för att subventionera till exempel etanol- eller biogasfordon med dålig effektivitet (hög förbrukning) bör man fokusera på energieffektiva transportlösningar

Nolla!, de energieffektivaste fordonen drivs inte av bensin- eller dieselsubstitut, utan av alkoholer!

:lol:
Som varje sann folkpartist måste man alltid få med de 3 sista orden:
Citat:
använda de begränsade biomassaresurser på optimalt sätt och se till att öka utbudet av vind- och solenergi och åtminstone inte avveckla kärnkraften.

Sida 17 av 19 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/