Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-12-16 04:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-08-12 22:08 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Tycka vad man vill om att köra miljövänligt eller ej, men det är skrämmande att se alla kommentarer på SvD! Antingen är folk dumma, eller så spelar dom dumma...vilket vet jag inte, men klart är att man inte kan ta till sig fakta eller kan någon form av naturvetenskap alls... :shock:

Alla har vi olika anledning att köra på etanol, men helt klart är att vi har ett gyllene tillfälle att bygga upp en ny typ av storskalig industri, varför kan inte folk inse det? Titta bara på jänkarna, som annars ses som oljans förlovade land, där är man mäkta stolt över sin etanolindustri!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Jag tror många är så förbannat trötta på anti-bil-politiken att de ser rött så snart någon bara andas om att det kan vara fel att köra SUV och tanka diesel.
Detta gör att de missar stora delar av det vi vill få fram, dvs att det viktiga är inte att hacka och förbjuda, utan att skapa hållbara alternativ så att vi kan fortsätta att använda en av mänsklighetens främsta uppfinnigar, bilen, som vi faktiskt alla älskar på ett eller annat sätt.
Hade de bara insett just detta, skulle vi få med oss många av de mest rabiata fossilisterna på vår sida istället, emot bilfientligheten i samhället och alla korkade politiker som sitter i knät på varann och fossillobbyn.

Rätt unik situation faktiskt. :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-14 21:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Drevet går vidare. Även gasen och elbilar får en släng.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/08/ ... e-n-fester

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-15 07:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
GL skrev:
Drevet går vidare. Även gasen och elbilar får en släng.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/08/ ... e-n-fester


Jag tycker det var en av de vettigaste artiklarna jag läst på länge!
Visst har han fått det mesta om just etanol om bakfoten, men i det stora hela har han ju helt rätt.
Politikerstyrningen av energiforskningen är ju faktiskt ett stort skämt, det blir ju fel hela tiden.
Vem orkar kommentera om just etanol-felen i artikeln?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-09 07:52 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Utanför Svensk media har det denna vecka varit en annan nyhet som cirkulerat,

Brazilian study: Switch from gasoline to ethanol linked to higher ozone levels

"Sao Paulo proved a unique laboratory for studying the effects of ethanol and gasoline usage on local air pollution because 40 percent of the nearly 6 million light-duty vehicles there can run on either fuel. When the percentage of those vehicles using gasoline rose from 14 percent to 76 percent, ambient ozone concentrations in the city fell by about 20 percent, researchers found."


Switch from gasoline to ethanol linked to higher smog levels

"The study's authors cautioned against applying the findings from Sao Paulo to other major cities, because an area’s specific climate, vehicle fleet, local industry and traffic patterns all play a role. However, the use of meteorological, economic and air-quality data could serve as a template for studying ethanol’s effect on air pollution elsewhere, the authors said.

“Ozone and nitric oxide are both contributors to urban smog, so depending on how well a city is able to mitigate air pollution, ethanol may not be the ‘green fuel’ that it is often called,” said Franz Geiger, a professor of chemistry at Northwestern University who worked on the study."

/.../

"However, gasoline caused other problems, the researchers found: When that fuel became more popular, emissions of carbon monoxide and nitrogen oxide rose. (The authors did not study other pollutants, such as fine particles, which are a focus of their next study.)"


Ozone Levels Drop 20 Percent With Switch From Ethanol To Gasoline - See more at: http://www.northwestern.edu/newscenter/ ... VYgCU.dpuf

Brazil tests suggest more ethanol means more local smog

Notera rubriksättningen.

Ursprung denna studie i Nature Geoscience (betalvägg): Reduction in local ozone levels in urban São Paulo due to a shift from ethanol to gasoline use



Är man insatt i Brasiliens etanolmarknad kanske man förstår att "gasoline" och "ethanol" i detta fall innebär något annat än i andra marknader, men knappast gemene artikelskrivare. Några av artiklarna nämner åtminstone att etanol i Brasilien är nästan E100 (the Indipendent, LA Times) men jag har inte sett någon tidning nämna vad "Gasoline" innebär i detta fall.

Utanför Sverige har etanolindustrin några allierade, Renewable Fuels Association gav utlåtande som "counter-point" i ovanstående artiklar, i stil med att Ozon är svårtstuderat/man måste ta hänsyn till Sao Paulos unika klimat och bränslestandarder i Brasilien, dock inga detaljer. Urban Air Initiative har nu gett ut ett lite mer ingående svar:

" This study claims a 20% reduction in ozone when drivers in Brazil switched from ethanol to gasoline. However, it’s important to point out that the gasoline used during the time of this study is actually a blend of 25 percent ethanol. This helps prove that mid-level ethanol blends are a benefit for consumers and emissions.

/.../

"Brazil also has two fuels, E25 (25 percent ethanol, 75 percent gasoline) and Ethanol (95 percent ethanol, 5 percent water). "

Så med andra ord, studien jämförde inte "Ethanol vs Gasoline" utan E25 mot E95. Fortfarande väldigt intressant att titta på hur de olika utsläppen påverkas vid olika etanolblandningar, klimat med mera men ja, vi vet ju alla vad media brukar gilla att fokusera på :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-12 14:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fortsatt "drev":

http://www.expressen.se/ledare/tommy-hammarstrom/grat-inga-tarar-over-etanolen/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-14 10:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
Ett debattinlägg i Ny Teknik.

”Vi lever i total ovisshet om biodrivmedlen”

Publicerad 14 maj 2014 06:00


DEBATT. Svensk biodrivmedelsproduktion kan skapa 15 000 arbetstillfällen, ge betydande minskningar av koldioxidutsläppen och förbättra handelsbalansen. Trots det fortsätter våra politiker att skapa osäkerhet som hindrar branschens utveckling, skriver Lena Bruce, vice vd Svebio.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 826325.ece


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-14 16:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Baggis skrev:


Som i alla andras krönikor så spyr även Tommy Hammarström galla över drivmedlet E85 för att avsluta med att hylla dieselmotorn.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-14 20:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
Jag skrev ett mail till honom häromdagen. Han har naturligtvis inte svarat.

"Hej.
Jag såg din artikel om etanol i Expressen.
Ja du, Tommy Hammarström. Du har tankat etanol en (1) gång och sedan vet du allt (negativt) om etanol. Mycket märkligt.
Tänk om du skulle fråga dom som har tankat etanol i mer än tio år hur deras bilar fungerar. Och sedan försöka sätta dig in i lite av vad växthuseffekten är för något. Då kanske du hade något annat att skriva om?
(Mitt namn) Fyra problemfria år med 100% E85. Dessförinnan mer än fem år blandtankat etanol/bensin. Också dom problemfria".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-15 08:04 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
är det kanske dags att vi får en oberonde nätdagstidning som inte säljer sin själ till biltillverkarna.
vi MÅSTE göra oss oberoende av fossilbränslen och att skriva som de gör om ett av alternativen är obegripligt....
elbilar ok, men de har inte en chans så länge vi bygger vårt samhälle på bilåkning iom at vi ofta måste åka 100 mil eller mer...
så varför inte lagra solenergin kemiskt i form av flytande bränslen?

och att inte ford mfl klarar av att tillverka en bil som går på etanol skyller de på etanolen och inte på tillverkaren?
förklaringen är ju att mycket av tidningarnas intäkter kommer från dessa tillverkare...
det skapar ju opinion MOT etanol, hos folk som inte genomskådar det..?!?!?

KÖR på etanol för ini h-e och låt Ford fixa felen UTAN ersättning?!?!?!!?
för det står ju ETANOL på registreringsbeviset?!?!?! då kan de ju inte skylla på att det bränslets fel.

och skriv om hur dåliga de bilmärken är som inte uppfyller det de lovar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-15 11:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
För 7 - 8 år sedan fanns det en redaktör som tog ställning för etanolen, Alrik Söderlund på svenska upplagan av Auto Motor och Sport. Han var lite i strid med L Swärd och R Collin. Jag vet inte hur han förhåller sig till etanolen i dag.

Men det gäller ju att hitta någon som dels har "makten" via sitt media och är "etanolvänlig". På Gröna Bilister har dom lätt för att bli uppmärksammade av media. Deras uttalanden citeras ofta i press och radio/teve. Men dom svänger ju lite fram och tillbaka. Ena gången lovprisar dom etanol, men nästa gång är det elbilar som gäller. Även gasbilar har fått draghjälp av dom i olika händelser.

Förra sommaren ville man starta ett etanolparti. Det var visserligen understött av St1, men deras argument för mer etanol kunde ju tilltala vem som helst. Nu är det strax EU-val och jag har inte sett något etanolparti. (Jag har i och för sig inte letat heller) Och till hösten är det Riksdagsval. Ställer dom upp då?

Ett tillägg: http://www.etanolpartiet.se/#!om-etanolpartiet/c1va9 Etanolpartiet finns på nätet, men det framgår inte när hemsidan skrevs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-16 11:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
Mera i debatten från 14 maj. Nu är det en företrädare för VW som tar till orda.

VW: Tiden rinner ut för fossilfria fordonsflottan

Publicerad 16 maj 2014 10:16 Ny Teknik.


DEBATT. Utvecklingen backar därför räcker det inte att enbart införa en begränsad kvotplikt. Ett brett klimatinriktat system för att stimulera biodrivmedel, till exempel ett klimatcertifikat för biodrivmedel, borde snabbutredas, skriver Sten Forsberg, VD Volkswagen i Sverige.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 827251.ece


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-16 12:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Citat:
Det som hänt med E85-bränslet ökar snarast behovet av ett långsiktigt och tydligt statligt engagemang. I fallet E85 medverkade staten till en spirande utveckling för att sedan ta sin hand från utvecklingen. Idag är det sorgligt att se att inget parti tar ett tydligt ansvar i denna fråga, trots att alla partier medverkade i de initiala besluten att göra E85 till ett attraktivt alternativ. Svensk etanol har dessutom goda miljöegenskaper, vilket gör det märkligt att politiken inte varit mer aktiv när det gäller att formulera rätt krav för att skilja på bra och dålig etanol.

Men det finns fortfarande tid att rädda denna utveckling om frågan prioriteras. Från Volkswagens sida ger vi inte upp något alternativ och erbjuder därför alla miljöalternativ, inklusive fordon för E85

Blir det framledes en ny bil så ligger VW bra till för min del! Hade en Ford C-MAX tidigare och nu en Renault men de har ju "gett upp E85" så hoppet står till bl.a VW då.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-20 12:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Kamsan skrev:
Utanför Svensk media har det denna vecka varit en annan nyhet som cirkulerat,

Brazilian study: Switch from gasoline to ethanol linked to higher ozone levels

"Sao Paulo proved a unique laboratory for studying the effects of ethanol and gasoline usage on local air pollution because 40 percent of the nearly 6 million light-duty vehicles there can run on either fuel. When the percentage of those vehicles using gasoline rose from 14 percent to 76 percent, ambient ozone concentrations in the city fell by about 20 percent, researchers found."


Switch from gasoline to ethanol linked to higher smog levels

"The study's authors cautioned against applying the findings from Sao Paulo to other major cities, because an area’s specific climate, vehicle fleet, local industry and traffic patterns all play a role. However, the use of meteorological, economic and air-quality data could serve as a template for studying ethanol’s effect on air pollution elsewhere, the authors said.

“Ozone and nitric oxide are both contributors to urban smog, so depending on how well a city is able to mitigate air pollution, ethanol may not be the ‘green fuel’ that it is often called,” said Franz Geiger, a professor of chemistry at Northwestern University who worked on the study."

/.../

"However, gasoline caused other problems, the researchers found: When that fuel became more popular, emissions of carbon monoxide and nitrogen oxide rose. (The authors did not study other pollutants, such as fine particles, which are a focus of their next study.)"


Ozone Levels Drop 20 Percent With Switch From Ethanol To Gasoline - See more at: http://www.northwestern.edu/newscenter/ ... VYgCU.dpuf

Brazil tests suggest more ethanol means more local smog

Notera rubriksättningen.

Ursprung denna studie i Nature Geoscience (betalvägg): Reduction in local ozone levels in urban São Paulo due to a shift from ethanol to gasoline use



Är man insatt i Brasiliens etanolmarknad kanske man förstår att "gasoline" och "ethanol" i detta fall innebär något annat än i andra marknader, men knappast gemene artikelskrivare. Några av artiklarna nämner åtminstone att etanol i Brasilien är nästan E100 (the Indipendent, LA Times) men jag har inte sett någon tidning nämna vad "Gasoline" innebär i detta fall.

Utanför Sverige har etanolindustrin några allierade, Renewable Fuels Association gav utlåtande som "counter-point" i ovanstående artiklar, i stil med att Ozon är svårtstuderat/man måste ta hänsyn till Sao Paulos unika klimat och bränslestandarder i Brasilien, dock inga detaljer. Urban Air Initiative har nu gett ut ett lite mer ingående svar:

" This study claims a 20% reduction in ozone when drivers in Brazil switched from ethanol to gasoline. However, it’s important to point out that the gasoline used during the time of this study is actually a blend of 25 percent ethanol. This helps prove that mid-level ethanol blends are a benefit for consumers and emissions.

/.../

"Brazil also has two fuels, E25 (25 percent ethanol, 75 percent gasoline) and Ethanol (95 percent ethanol, 5 percent water). "

Så med andra ord, studien jämförde inte "Ethanol vs Gasoline" utan E25 mot E95. Fortfarande väldigt intressant att titta på hur de olika utsläppen påverkas vid olika etanolblandningar, klimat med mera men ja, vi vet ju alla vad media brukar gilla att fokusera på :roll:


Hmm, SaoPaulo...
Jag misstänker att big Oil har lyckats hitta en stad som samtidigt med ökad etanolanvändning också bytt etanol eller dieselbussar mot gasdito... Det har tidigare rapporterats stora emissionsproblem i Brasilianska städer där man gått över till gas. (Beror på dålig funktion hos katalysatorn hos gasmotorer)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-20 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Mera i debatten från 14 maj. Nu är det en företrädare för VW som tar till orda.

VW: Tiden rinner ut för fossilfria fordonsflottan

Publicerad 16 maj 2014 10:16 Ny Teknik.


DEBATT. Utvecklingen backar därför räcker det inte att enbart införa en begränsad kvotplikt. Ett brett klimatinriktat system för att stimulera biodrivmedel, till exempel ett klimatcertifikat för biodrivmedel, borde snabbutredas, skriver Sten Forsberg, VD Volkswagen i Sverige.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 827251.ece


Bra artikel för att komma från VW!
In och kommentera dumheterna i kommentarerna!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011