http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.11536 ... ransporterCitat:
Hot mot biodrivmedelindustrin
Vi ser risken för att man begränsar användningen av biodrivmedel till kvoter som endast ligger i nivå med dagens lågiblandning i bensin och diesel, försvårar användningen av höginblandade och rena biodrivmedel samt helt struntar i att styra mot de mest klimateffektiva biodrivmedlen. Därmed hotas framtiden för svensk biodrivmedelsindustri – som skulle kunna bli lika framgångsrik som bioenergiföretagen i värmesektorn – och unika kunskaper i fordonsindustrin kan inte användas för att förbättra lastbilars, bussars och andra fordons miljöprestanda.
Påverkar oss direkt
Utredningens resultat påverkar direkt oss som verkar inom biodrivmedels- och fordonsproduktion och våra möjligheter att skapa tillväxt kopplat till hållbara transporter och biodrivmedel i Sverige. De försämrade villkor för biodrivmedel som regeringen kan komma att föreslå riskerar att stoppa potentiella investeringar, samtidigt som de hotar de investeringar som redan gjorts. I förlängningen hotas inte bara befintliga jobb inom biodrivmedelsindustrin. Nu när en internationell lågkonjunktur också märks i Sverige riskeras även möjligheterna att skapa nya arbetstillfällen i branscher som står för framtidstro och förhoppningar om hållbar ekonomisk utveckling.
Tillsammans har våra företag satsat flera miljarder kronor i forskning och utveckling, projekt och inte minst i produktion och marknadsföring av klimateffektiva biodrivmedel och fordon. Scania kan redan i dag leverera fossiloberoende lastbilar och Lantmännen kan förse dem med ökande volymer av hållbara och klimateffektiva biodrivmedel. De satsningar vi gjort är konkreta exempel på hur två stora svenska företag ser ekonomiska och industriella potentialer i kombinationen hållbara transporter och biodrivmedel.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.