Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 11:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nån annan som är prenumerant på Vi Bilägare och är så less på allt tjat om diesel- och numera även bensin-drivna bilar och en likaledes kompakt tystnad om FFV-bilar(utom om det är nått problem) att de överväger att avsluta prenumerationen? Jag har då fått skäppan full och ids inte längre läsa en annars bra tidning när det bara är diesel/bensin för hela slanten...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 12:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ingen prenumerant men OK medlem så jag kanske har lite inflytande i varje fall?

Hittade kontaktsidan, här http://www.vibilagare.se/kontakt

Så här med mejladresserna:
Citat:
Utgivare: OK Förlaget AB
Organisationsnummer: 556040-1472
Ansvarig utgivare: Nils-Eric Frendin

E-post till redaktionen:
förnamn.efternamn@vibilagare.se
(Vid dubbelnamn eller flera efternamn gäller första namnet.)

Redaktionsledning
Niklas Carle
Niklas.Carle@vibilagare.se
Chefredaktör, stf. ansvarig utgivare
Telefon: 08-736 12 19

Tommy Wahlström
Tommy.Wahlstrom@vibilagare.se
Redaktionschef
Telefon: 08-736 12 02

Peter Fogelberg
Peter.Fogelberg@vibilagare.se
Ansvarig utgivare
Telefon: 08-506 805 35

Webbredaktör
Fredrik Diits Vikström
Telefon: 08-736 12 67

Vikarie i september: Alexander Öbom
Telefon: 08-736 12 63

Reportrar
Calle Carlquist
Calle.Carlquist@vibilagare.se
Telefon: 08-736 12 45

Jörgen Persson
Jörgen.Persson@vibilagare.se
Telefon: 08-736 12 13

Erik Rönnblom
Erik.Ronnblom@vibilagare.se
Telefon: 08-736 12 12

Mikael Schultz
Mikael.Schultz@vibilagare.se
Telefon: 08-736 12 11

Marianne Sterner
Marianne.Sterner@vibilagare.se
Telefon: 08-736 12 09

Boo Wennerberg
Boo.Wennerberg@vibilagare.se
Telefon: 08-736 12 15

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 13:23 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Ja, jag är prenumerant och visst kan man bli lite trött på dieslarna ibland. De hänvisar ju ibland i tidningen till vilka diskussioner som pågår på deras forum på hemsidan, kanske man "infiltrera" det forumet för att få fram lite objektivitet i sammanhanget?
En gemensam "forum-bombning" kanske!? :D

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 14:51 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
koovee,
bra idé. Ett fantastforum som detta är inte det bästa att sprida kunskap, men det fungerar mer som en plats där fantaster kan hämta kunskap, stöd och mod. För att sedan ge sig ut i världen för att påverka. Skall kolla upp forumet, börjar bli dags att ge sig i kast med den vanlige bilägarens föreställningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 17:51 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag har på senare tid funderat på att säga upp prenumerationen. Jag mailar Tommy Wahlström
lite då och då. Nu senast när deras Volvo V70 2.0F fått tänd motorlampa. De konstaterar lite förvånat - trots att de följt serviceteknikerns uppmaning om var 4:e tank bensin. Nu har ViB fått ny lysande uppmaning från sin servicetekniker - tanka var tredje tank bensin. Ingen reflerktion alls att det kan bero på något annat än bränslet. Tommy svarade inte på mailet...

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 19:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ja se nu lutar det ännu mer åt att avsluta min också...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 20:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Man hade ju trott att journalister som skriver för en motortidning hade lite koll på motorer och teknik...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: ons 12-12-12 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tror ni alla uppnår mer genom att fortsätta läsa varje nummer och hela tiden påpeka absurditeter. Jag är inte själv prenumerant med min före detta svärfar är, så då läste jag varje nummer och var då också mer på hugget att komma med synpunkter.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tor 12-12-13 06:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Jag tror ni alla uppnår mer genom att fortsätta läsa varje nummer och hela tiden påpeka absurditeter. Jag är inte själv prenumerant med min före detta svärfar är, så då läste jag varje nummer och var då också mer på hugget att komma med synpunkter.

Det är nog iofs sant, men jag personligen befinner mig i ett sådant läge att ytterligare irritation och stress definitivt inte är av godo :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tor 12-12-13 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
rope_pusher skrev:
koovee,
bra idé. Ett fantastforum som detta är inte det bästa att sprida kunskap, men det fungerar mer som en plats där fantaster kan hämta kunskap, stöd och mod. För att sedan ge sig ut i världen för att påverka. Skall kolla upp forumet, börjar bli dags att ge sig i kast med den vanlige bilägarens föreställningar.


Mkt bra ide, är det öppet även för icke-pren?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tor 12-12-13 20:04 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Förvirringen fortsätter i ViB nr 18. I en artikel med rubriken "E85 - bränslet allt fler väljer bort" beskrivs motorproblem och biltillverkarnas rekommendationer om att tanka bensin. Artikeln är troligen den utlovade efter mitt mail till redaktionen för några månader sedan. Men ingen av de frågeställningar jag skrev om har beaktas och man bidrar till fortsatt förvirring och man låter som vanligt biltillerkarna slippa undan.

Först var det svält, hälsofarliga avgaser, högre CO2 utsläpp än bensin. Nu är det motorskador. Det är väl bara att vänja sig vid tanken att vi är fast i bensin/diesel. Etanol och biogas kommer att tyna bort :cry:

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tor 12-12-13 21:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ja jösses säger jag! Jag snabbläste också artikeln nyss och nog är det grymt ledsamt att ännu en 10-tums-spik har slagits i etanolens kista! Inte nog med att allt började handla om diesel, diesel och mera diesel - nu är även E85 helt värdelöst som bränsle och får alla motorer att rasa...

Måste dock hålla med om att just Ford(och då även en del Volvo-modeller) verkar ha klantat till det klart mer än andra. Den C-MAX vi hade fick på sina 13000 mil flera ggr "ryck-sjukan" som dock varje gång gick att bota med bensin.

Den gamla Renault Scenic RX4 som jag har kört flera år och tusentals mil på E85 har klarat sig klart bättre och startar dessutom utan problem på "E75" i åtminstone -20.

Även den ett år gamla Renault Megane Sport Tourern som nu har gått drygt 2000 mil har klarat sig bra fast den knappt har sett en BF95-droppe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: fre 12-12-14 19:38 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
En Fordägare hade ViB också fått fram under rubriken "Aldrig mer etanol!". Varför inte "Aldrig mer en Ford!"?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: lör 12-12-15 00:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Lustigt att Ford verkar ha stora problem med sina fabriksbyggda etanolbilar, mina sierror har gått hur bra som helst på E85.
Jag vill helst inte hamna i situationer där jag skulle måsta tanka BF95 i den. Den går ju så mycket bättre på E85 än på BF95.
Brukar ha med dunk med E85 om jag måste åka dit jag är osäker på att jag kan tanka E85.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: lör 12-12-15 10:14 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
I ViB artikel "Aldrig mer etanol" går det att läsa om Fredrik Nyholm mekaniker på Fordverkstaden som ger två typer av fel. Det ena är beläggningar på spridarna som ofta kan tvättas bort med bensin. Det andra är:

"-Etanol är ett aggressivt bränsle och det kan bildas korresion som gör att spridarna börjar att läcka. Om spridarnålen korroderar får motorn för mycket bränsle. Det märks på körbarheten, motorn kan vara svårstartad eller dö på tomgång. Då måste man byta bränslespridare, säger Fredrik Nyholm."

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011