Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: lör 12-12-15 11:34 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo denna bedrövade ford focusägaren som tidningen dessutom upplåter en helsida till att beklaga sig, skulle som sagt då istället sagt aldrig mer än Ford,,,
Där det inga lunda är någon nyhet att sedan redan dom första focusarna 98:orna hade mer eller mindre problem. Framförallt då med programvaror och dessa ständiga problem vid hastiga bränslebyten.

Har själv med bara goda erfarenheter från bland annat tre mondeo där den ena rullade hela 8000 mil på så ren E85 som så sedan forstatte som etanolbil med ny ägare. Sommar som vinter med så mycket etanol det bara var möjligt att tanka.

Sedan kan man ju diskutera denna mekanikers uttalande om beläggningar som av någon anledning fabriksbilarna uteslutande råkar ut för, nu kan bero på. Varför en svallvåg nu finns där även tex generalagenten för citroén nu med hävdar uppstått som dom själva säger ett jätteproblem med framför allt modellen C5 och dess spridare (enligt Vi Bilägare,,). Men samtidigt inga problem med C4 och etanol...

Det andra denne mekaniker får ur sig tillhör väl som dom flesta vid det här laget mer eller mindre skrönor som envist finns kvar med etanolens påstådda aggressivitet.
Å den känner väl vi alla till vid det här laget.

Lite småkul avslut i detta reportaget där det ändå finns lite tabu över problemet: "Flera generalagenter vill inte kännas vid att deras motorer har eller har haft problem med etanolbränslet i mer eller mindre grad".
Audi påstår i sin tur specifikt att det är färgämnet i E85 som sätter igen deras insugningskanaler.

Citroéns informationschef nämner vidare att problemen uppstod då man införde E85 med annat ursprung än etanolen från Brasilien. Där dom nya varianterna av E85 hade höga värden av svavel i bränslet som i sin tur ställer till problemen.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: lör 12-12-15 14:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Vad har Ford valt för spridare på de nya bilarna för inte var väll bränslet så "aggressivt" i de äldre fordarna? Mina spridare har gått ganska länge på E85 i min 9000 i 9-5.an kanske det har runnit 10 tankar bensin sedan konvertering 2006 och där märks då inga bränslerelaterade problem.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: lör 12-12-15 16:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Sådärja, nu har jag mailat min uppsägning till Vi Bilägare. Pallar inte läsa mer diesel-lovsånger och E85-klagovisor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: lör 12-12-15 23:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Baggis skrev:
Sådärja, nu har jag mailat min uppsägning till Vi Bilägare. Pallar inte läsa mer diesel-lovsånger och E85-klagovisor.


Motiverade du i mejlet varför du valt att säga upp din prenumeration?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: sön 12-12-16 08:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Baggis skrev:
Sådärja, nu har jag mailat min uppsägning till Vi Bilägare. Pallar inte läsa mer diesel-lovsånger och E85-klagovisor.


Motiverade du i mejlet varför du valt att säga upp din prenumeration?

Jodå, det gjorde jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: sön 12-12-16 11:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Har blaskan kvar som prenumeration iaf tiden som är kvar och för att fortsättnings vis se vad mer för dynga som skrivs...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: sön 12-12-30 10:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Sedan kan man ju diskutera denna mekanikers uttalande om beläggningar som av någon
anledning fabriksbilarna uteslutande råkar ut för, nu kan bero på. Varför en svallvåg nu
finns där även tex generalagenten för citroén nu med hävdar uppstått som dom själva
säger ett jätteproblem med framför allt modellen C5 och dess spridare (enligt Vi
Bilägare,,). Men samtidigt inga problem med C4 och etanol...

detta borde varje journalist hugga på. Hur kan bränslet vara problemet om en motor (c4) går felfritt och en annan (c5) har stora problem när den gemensamma nämnaren är bränslet? här talar ju Citroen mer eller mindre om att motorkonstruktionen inte tål etanol?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: sön 12-12-30 10:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Sedan kan man ju diskutera denna mekanikers uttalande om beläggningar som av någon
anledning fabriksbilarna uteslutande råkar ut för, nu kan bero på. Varför en svallvåg nu
finns där även tex generalagenten för citroén nu med hävdar uppstått som dom själva
säger ett jätteproblem med framför allt modellen C5 och dess spridare (enligt Vi
Bilägare,,). Men samtidigt inga problem med C4 och etanol...

detta borde varje journalist hugga på. Hur kan bränslet vara problemet om en motor (c4) går felfritt och en annan (c5) har stora problem när den gemensamma nämnaren är bränslet? här talar ju Citroen mer eller mindre om att motorkonstruktionen inte tål etanol?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: sön 12-12-30 20:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm..
Svavel i etanolen...?
Luktar billig bensin som inblandats i E85 snarare.
Har ingen verkstad rekommenderat att sluta chockblanda hela tiden??
Dvs, trots att systemet ska klara en övergång från 100% till 100% E85, så är det ju möjligt att vissa styrsytem inte klarar att detektera detta rätt under vissa förutsättningar.
Körde man dock (som de flesta av oss) på samma etanolhalt (e85-E75) hela tiden så vore det kanske en helt annan femma.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tis 13-01-01 22:26 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Jag har lagt en del inlägg på ViB. Brukar bli tyst efter dessa inlägg...

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tis 13-01-01 22:34 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
..men är inte problemet bensintillstatsen PIB, butylgummi, som ger rosa klägg? Hur man nu kan blanda tuggummi i bränsle.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: sön 13-01-06 01:12 
Offline

Blev medlem: lör 12-03-24 21:39
Inlägg: 26
Hej alla!
Har en Ford Focus -06. Kör bara på E85. Har inga problem alls. Vad gör jag för fel? :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: mån 13-01-07 06:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Du läser inte dagstidningar/biltidningar ordentligt. Gör det så ska du nog kunna hitta något etanolrelaterat problem.
PS. Om du tankar din FFV bil med diesel kommer du få en nära nog utomkroppslig upplevelse.

*IRONI - om nu någon missade det*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tis 13-01-08 00:58 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Ville skrev:
Hej alla!
Har en Ford Focus -06. Kör bara på E85. Har inga problem alls. Vad gör jag för fel? :D



Mor min har haft en Focus flexifuel sedan 2002 (enda ägaren) och har i dagsläget rullat drygt 27k mil endast på E85/75 med undantag för på sin höj 5-6 tankar BF95 under årens lopp. Nu har tomgångsmotorn grisat ner sig efter 27k mil (konstigt va ;) ) och farsgubben som läser Vi Bilägare fick för sig att det var klegg i spridarna och tankade därför fullt med bensin.... Det skulle han INTE ha gjort, för då går den så in åt helvete fett på starten! Fick hålla gasen i botten och nöta 4-5 sekunder innan den hoppade igång med ett stort svart moln där bak. Jag fick sedan låna bilen då min Saab 9000 fått motorras, och körde ur tanken och fyllde upp med E85 för att märka att startproblemen är borta.

Varför då detta? Jo minnet i boxen är "fullt" och har "fastnat" på inställningen för 100% E85... Kallstartsminnet ligger separat från adaptionen och påverkas därför inte av att lyfta batteripolen eller att köra en adaptionsrunda, därför går den nu bara att starta ordentligt på E85.... Så i vårt fall ställer bensinen till med mer jävulskap än etanolen ;) Och ja, jag ska tömma minnet och i med ny mjukvara åt tanten :wink:

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vi Bilägare?
InläggPostat: tis 13-01-08 11:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Echonator skrev:
Ville skrev:
Hej alla!
Har en Ford Focus -06. Kör bara på E85. Har inga problem alls. Vad gör jag för fel? :D



Mor min har haft en Focus flexifuel sedan 2002 (enda ägaren) och har i dagsläget rullat drygt 27k mil endast på E85/75 med undantag för på sin höj 5-6 tankar BF95 under årens lopp. Nu har tomgångsmotorn grisat ner sig efter 27k mil (konstigt va ;) ) och farsgubben som läser Vi Bilägare fick för sig att det var klegg i spridarna och tankade därför fullt med bensin.... Det skulle han INTE ha gjort, för då går den så in åt helvete fett på starten! Fick hålla gasen i botten och nöta 4-5 sekunder innan den hoppade igång med ett stort svart moln där bak. Jag fick sedan låna bilen då min Saab 9000 fått motorras, och körde ur tanken och fyllde upp med E85 för att märka att startproblemen är borta.

Varför då detta? Jo minnet i boxen är "fullt" och har "fastnat" på inställningen för 100% E85... Kallstartsminnet ligger separat från adaptionen och påverkas därför inte av att lyfta batteripolen eller att köra en adaptionsrunda, därför går den nu bara att starta ordentligt på E85.... Så i vårt fall ställer bensinen till med mer jävulskap än etanolen ;) Och ja, jag ska tömma minnet och i med ny mjukvara åt tanten :wink:


Varför dä?
Den har ju bara bra saker i minnet! :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011