koovee skrev:
Echonator skrev:
Och ja, jag ska tömma minnet och i med ny mjukvara åt tanten
Har en polare som har liknande problem, dock så får han problem så fort han försöker gå över till E85. Hur gör du för att tömma minnet?
Man kopplar in en OBD-kabel och läser av och raderar felkoder, då raderas också all adaptering.
Men det är fullt normalt att det tar flera dagars normal körning efter en radering innan en Focus FFV beter sig som den ska igen. Jag har varit med om mycket konstig tomgång och problem med hög HC-halt när man har raderat och omedelbart efteråt åkt till Bilprovningen. Förmodligen går det att skynda på adapteringen genom att genomföra någon speciell körcykel men jag vet inte hur den ska se ut i just det här fallet.
Ett exempel på adapteringskörcykel (det här gäller för gamla Saab med LH 2.4, men verkar fungera åtminstone på de flesta bilar med Bosch motorstyrsystem av ungefär den generationen):
-Läs av och radera felkoder.
-Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat).
-Stäng av motorn, starta om omedelbart och låt den gå på tomgång 2 minuter utan att någonsin röra gasen (inte ens i startögonblicket).
-Stäng av igen, starta om, ta en provtur. Under provturen måste bilen köras med minst 70 km/h, konstant hastighet och konstant gaspådrag under minst en minut.