Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Vi Bilägare?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=6698
Sida 3 av 3

Författare:  koovee [ tis 13-01-08 15:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vi Bilägare?

Echonator skrev:
Och ja, jag ska tömma minnet och i med ny mjukvara åt tanten :wink:


Har en polare som har liknande problem, dock så får han problem så fort han försöker gå över till E85. Hur gör du för att tömma minnet?

Författare:  torbjorn [ ons 13-01-09 08:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vi Bilägare?

koovee skrev:
Echonator skrev:
Och ja, jag ska tömma minnet och i med ny mjukvara åt tanten :wink:


Har en polare som har liknande problem, dock så får han problem så fort han försöker gå över till E85. Hur gör du för att tömma minnet?


Man kopplar in en OBD-kabel och läser av och raderar felkoder, då raderas också all adaptering.
Men det är fullt normalt att det tar flera dagars normal körning efter en radering innan en Focus FFV beter sig som den ska igen. Jag har varit med om mycket konstig tomgång och problem med hög HC-halt när man har raderat och omedelbart efteråt åkt till Bilprovningen. Förmodligen går det att skynda på adapteringen genom att genomföra någon speciell körcykel men jag vet inte hur den ska se ut i just det här fallet.
Ett exempel på adapteringskörcykel (det här gäller för gamla Saab med LH 2.4, men verkar fungera åtminstone på de flesta bilar med Bosch motorstyrsystem av ungefär den generationen):
-Läs av och radera felkoder.
-Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat).
-Stäng av motorn, starta om omedelbart och låt den gå på tomgång 2 minuter utan att någonsin röra gasen (inte ens i startögonblicket).
-Stäng av igen, starta om, ta en provtur. Under provturen måste bilen köras med minst 70 km/h, konstant hastighet och konstant gaspådrag under minst en minut.

Författare:  karlmb [ tor 13-01-10 11:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vi Bilägare?

Rent logiskt så borde adaption ofta gå snabbast o bäst på tomgång samt på 2500 rpm.
Det är vid de varvtalen som emissionerna ska mätas.

Författare:  Echonator [ lör 13-01-12 22:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vi Bilägare?

Kallstartsminnet måste blåsas med Fords egna instrument (blir att slänga i senaste mjukvaran då också) eftersom att kallstarterna ligger fristående från övrig adaption så räcker det inte med att nolla adaptionen. Detta enligt Ford, och är tydligen inte alltför ovanligt. Det räcker alltså inte att gå in med en simpel OBD2-läsare och radera icke existerande koder :)

Tro mig, adaptionen har jag lekt rövare med (gjort universalmetoden för Bosch-system som torbjorn även nämnde), och jag får inga felkoder etc. Fords FFV går som sagt som en potta skit under ibland flera dagar när adaptionen är nollad....*** pissmjukvara! Bilen går dessutom felfritt när den väl går, oavsett bränsle. Problemet är alltså endast kalllstart med bensin då den går för fett på självstarten och under warmup. Problemet är ju temporärt löst genom att tanka E85 så nu funkar det klockrent.

Nu skall jag erkänna att jag inte har helt undra koll på exakt hur Fords adaptionscykel ser ut och hur den är uppbyggd, men när adaptionen är "klar" så bör den peka på kallstartsmapparna, och utifrån etanolhalten ställa anrikningen utifrån de fasta värden som finns. Denna process brukar ta ca 5 minuter (det är därför rådet att låta motorn gå minst 5 minuter efter bränslebyte eller förändrad blandning finns). Nu pekar adaptionen men kallstartsmappen justerar sig inte utan är låst mot E85


Hur som haver, jag får ta ner aset till Ford och diskutera det hela....ska bli intressant! Tacka vet jag SAAB!

Författare:  Echonator [ lör 13-01-12 22:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vi Bilägare?

Kallstartsminnet måste blåsas med Fords egna instrument (blir att slänga i senaste mjukvaran då också) eftersom att kallstarterna ligger fristående från övrig adaption så räcker det inte med att nolla adaptionen. Detta enligt Ford. Det räcker alltså inte att gå in med en simpel OBD2-läsare och radera icke existerande koder :)

Tro mig, adaptionen har jag lekt rövare med, och jag får inga felkoder etc. Fords FFV går som sagt som en potta skit under ibland flera dagar när adaptionen är nollad....*** pissmjukvara! Bilen går dessutom felfritt när den väl går, oavsett bränsle. Problemet är alltså endast kalllstart med bensin då den går för fett på självstarten och under warmup. Problemet är ju temporärt löst genom att tanka E85 så nu funkar det klockrent.

Nu skall jag erkänna att jag inte har helt undra koll på exakt hur Fords adaptionscykel ser ut och hur den är uppbyggd, men när adaptionen är "klar" så bör den peka på kallstartsmapparna, och utifrån etanolhalten ställa anrikningen utifrån de fasta värden som finns. Denna process brukar ta ca 5 minuter (det är därför rådet att låta motorn gå minst 5 minuter efter bränslebyte eller förändrad blandning finns). Nu pekar adaptionen men kallstartsmappen justerar sig inte utan är låst mot E85

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/