Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-06-26 13:57 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Följande artikel har publicerats i Finland:
http://www.iltalehti.fi/autot/2013062517191432_au.shtml
originalet:
http://www.vtt.fi/news/201325062013_kaasutusmenetelmilla_biopolttonestetta_alle_euron_litrahinnalla.jsp

VTT (Statens tekniska forskningscentral) meddelar att det är möjligt att producera högklassigt biobränsle för ett literpris på under 1 euro. Med hjälp av den i Finland utvecklade teknologin är det möjligt att ta tillvara över 50% av energi-innehållet i träråvaran, och teknologin är klar för kommersiellt bruk.

VTT undersökte hur effektivt det är möjligt att producera biobränsle av hyggesavfall, och enligt undersökning är det möjligt med en energiverkningsgrad på 50-67%. Om värmen som uppstår som biprodukt används som fjärrvärme stiger den totala verkningsgraden till en nivå av 80 %.

Enligt undersökningen uppnås bäst verkningsgrad och lägst produktionskostnad ifall man producerar biometanol.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-06-26 14:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I och för sig intressant, men detta har man ju provat redan här: http://www.sekab.se/ Och även här: http://www.baff.info/

SEKAB började stort med forskning och lovande resultat, men fossilmaffian (oljeindustrin) "sänkte" möjligheterna och förutsättningarna genom massiva åtgärder på olika områden, så SEKAB fick skära ner på aktiviteterna. Men det är ju bra om någon tar i med nya tag.

Det här beskedet kom i går:
Nya hårdare avgasregler från EU

Av: Håkan Abrahamson, Ny Teknik.
Publicerad 25 juni 2013 11:51.

EU beslöt natten till tisdagen att sänka utsläppsgränsen av CO2 för bilar till 95 g/km från 2020.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 720117.ece

Detta är alltså ett gammalt förslag men den tyska bilindustrin bl.a har bromsat det i flera år, ivrigt påhejad av oljeindustrin. VAG och andra har inte bromsat för att dom inte har "etanoltekniken". Den har dom redan. Men nästan samtidigt med första förslaget för ett antal år sedan släppte VW en ny generation dieselmotorer som hade kostat massor av € att ta fram. Dom pengarna ville dom naturligtvis ha igen. Kanske har dom börjat ge upp nu efter att lite av pengarna har börjat komma tillbaka? Eller är det EU som är för starkt?
Kanske det är dags för SEKAB att "räta på ryggen" igen?

Ett tillägg: BAFF är inget produktionsbolag, bara en organisation.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-06-26 21:07 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Att SEKAB fick dra ner på aktiviteterna var nog mest ett politiskt beslut, det ansågs av vissa politiker bl.a. att etanoltillverkning i utlandet inte var en uppgift för ett svenskt kommunalt företag. Men det är klart att det dåliga resultatet i grunden kan ha berott på lobbyister och som framgår av artikeln - låga bensinpriser (dumpning ?).
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 259409.ece
En hel del elaka artiklar dök också upp vilket inte gjorde det lättare för SEKAB:
http://www.entreprenor.se/entreprenorer ... 42693.html

Majsetanoltillverkningen i Polen gjorde sig dock SEKAB inte av med som antyds i artikeln, utan har behållit och under 2012 gav den faktiskt ett överskott efter många förlustår, så framtiden kanske ter sig lite ljusare nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-27 12:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Inlägget handar inte om Etanol som SEKAB gör utan träsprit/metanol om jag förstår rätt. Det är alltså samma biobränsle som Björn Gillbergs Värmlands Metanol projekt, http://www.varmlandsmetanol.se

Metanol har (ännu) lägre energi-innehåll per liter än etanol, jag har för mig att det krävs ca 1,75 l metanol för att få samma energimängd som en liter bensin. En produktionskostnad av 1 euro per liter metanol är då inte så bra som det låter.

Det finns en stor energipotential i skog, och med minskande efterfrågan på papper är det kanske dags att göra nått (annat än papper) av det.

Metanol har fler nackdelar som fordonsbränsle jämfört met etanol än 40% lägre energi-innehåll vilket t ex gör att en bensinmotor inte är lika lätt att konvertera.

Det uppstår mycket mycket mera formaldehyde i avgaserna och man får anpassa bränslesystemet eftersom det ärger lättmetaller i bränslesystemet och det är giftig om det släpps ut i miljön.

En fördel kan vara att metanol lättare kan användas direkt i bränsleceller än etanol och att man kan få ut mera energi som metanol ur trä än etanol. Det sista behöver dock inte vara en nackdel för etanolen för då kan man samtidigt få ut trä och/eller ligninpellets (fast bränsle) ur råvaran som gör att man inte förlorar en massa energi om man gör etanol ur trä i stället för metanol.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011