Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 15-03-26 09:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Metanol ännu en bit i bränslepusslet
Sändes onsdag 25 mars kl 12:10 SR P1 VETANDETS VÄRLD.

Metanol kan bli en allt viktigare ingrediens i framtidens fordonsbränslen. Om metanol dessutom tas från skogen kan det bidra till det fossiloberoende år 2030, som den politiska visionen talar om. I Lund forskas på motorer som kan drivas med blandningar av bensin och båda alkoholerna etanol och metanol.
Dela
Vid Lunds tekniska högskola experimenterar motorforskare med olika bränsleblandningar. Forskarna har nu fått upp ögonen för metanol, som ett bra komplement till dagens blandningar av bensin och etanol. En väg är att arbeta med så kallad råmetanol, en inte kemiskt ren metanol, som kan plockas ut tidigare ur tillverkningskedjan men gör bränslet billigare.
Ur miljösympunkt finns fortfarande ett problem med metanol. Idag framställs metanol ur naturgas som liksom olja inte är skonsamt ur klimatperspektiv, medan det hittills inte varit lönsamt att ta fram "grön" metanol från skogsråvara, inte än.
Vid en metanolkonferens i Lund, där internationella forskare deltog, menade många att om metanol anpassas väl till förbränningsmotorer kan den på sikt hitta sin väg ut till marknaden. Successivt kan de ekonomiska förutsättningarna för en produktion gjord på skogsråvara uppstå. Så metanol kan bidra till den fossiloberoende fordonsflotta, som politikerna vill ska finnas år 2030.
I programmet berättas om ett konkret exempel, där metanol redan är på väg in i motorerna: Stena Germanica, en ombyggd färja, vars fartygsmotorer byggts om för metanoldrift, och som snart sätts i trafik.
Medverkar gör Bengt Johansson, professor vid Lunds tekniska högskola (LTH), Martin Tunér, metanolforskare, LTH, Gustav Tibblin, Södra Group, Thomas Johansson, professor emeritus, Lunds universitet, Lennart Haraldsson, Wärstsilä AB, Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem, Lunds universitet.

Länk: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/52 ... gramid=412
Går även att lyssna på.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-03-26 12:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sen är frågan om man har försökt uppfinna hjulet på nytt när det gäller metanol eller om man har börjat med att studera forskning och erfarenheter på området från USA på 90-talet. Där testade man ju i stor skala både M85 och E85 parallellt, dåtida amerikanska FFV-bilar såsom Ford Taurus levererades ju dels i ett E85/bensin-utförande och dels för M85/bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011