Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 15-10-15 14:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Collin skrev en krönika i Råd&Rön för några nummer sedan…

Bild
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-10-17 09:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
...och där kom skottsalvan igen.

"Trots att biltillverkarna ljög om klimatnyttan, regnskog skövlades och matpriserna i de fattigaste länderna gick upp när grödor som majs, vete och sockerrör blev drivmedel i stället för mat."

Nu känner vi pålästa till att det faktiskt inte var så det gick till.
Regnskogen skövlades för djurhållning och palmolja.
Grödorna gick upp därför att dieselpriserna gick upp (kostade mer att producera), och vi hade flera dåliga skördar av spannmål i Ryssland och Kina.
Sockerrör till etanol var väl 2-3% av Brasiliens jordbruksareal?

När allt kommer till kritan så gör motorjournalisterna fortfarande inte sina jobb.
Speciellt i Robert Collins fall verkar det onekligen som att det är diesel-lobbyn som betalar en stor del av hans lön...
Det är ganska ironiskt att han försöker skriva en white-wash, och i samma andetag understryker anledningarna till att vi ser på honom som vi gör. Sextiotalisten i mig uppskattar ironin, cynikern i mig säger att det är kört för mänskligheten på lång sikt.

Robert, vi kommer nog att fortsätta kalla er för mutorjournalister ett tag till.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-10-17 09:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är en mycket bra sammanfattning av vad jag tänkte när jag läste det. Collin har aldrig nånsin förespråkat etanolbilar och kallar de som förespråkar ett fossilfritt samhälle för klimatfundamentalister.

Extra irriterande att en sådan vilseledande krönika trycktes i en tidskrift där det förväntas objektiv konsumentupplysning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-10-18 19:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Inspirerad av dina kommentarer klippte och klistrade jag ihop lite till ett email jag skickade till Råd och Rön:

Citat:
Hej!

När jag var liten och bodde hemma hos mina föräldrar prenumererade de på tidningen Råd & Rön.
Trots att jag för ung för att ha eget boende bläddrade jag i tidningarna när de dök upp,
men när jag flyttade hemifrån följde inte tidningen med...

Då och då den senaste tiden har jag sett att ni finns på nätet, och någon enstaka gång
har jag även besökt er web-sida, men på det hela taget har ni olyckligtvis hamnat
under media-brus-nivån. Kanske för att jag på andra sätt håller mig underrättad om
vad som är bra och mindre bra, och för att jag lika lätt hittar engelskspråkiga tester
av produkter som intresserar mig.

Men häromdagen stötte jag på en krönika skriven av Robert Collin, "Vi motorjournalister gör inte alltid vårt jobb"
(Råd & Rön nr6, 2015)

Om etanol som drivmedel skriver han:

"Trots att biltillverkarna ljög om klimatnyttan, regnskog skövlades och matpriserna i de fattigaste länderna
gick upp när grödor som majs, vete och sockerrör blev drivmedel i stället för mat."

Vi som är pålästa känner till att det faktiskt inte var så det gick till.
Regnskogen skövlades för djurhållning och palmolja.
Grödorna gick upp därför att oljan och dieselpriserna gick upp (kostade mer att producera),
och vi hade flera dåliga skördar av spannmål i Ryssland och Kina.
Sockerrör till etanol var väl 2-3% av Brasiliens jordbruksareal?

När allt kommer till kritan så gör motorjournalisterna fortfarande inte sina jobb.
Speciellt i Robert Collins fall verkar det onekligen som att det är diesel-lobbyn
som betalar en stor del av hans lön för att han med lögner ska sänka etanolen...
Och det känns beklämmande att ni som ansedd tidning ger honom möjligheterna
att fortsätta sitt korståg mot den mest förnyelsebara och koldioxidneutralaste drivmedlet
vi har tillgång till idag. Faktiskt pinsamt av er, och det skjuter er trovärdighet i sank.

Det är ganska ironiskt att Collin försöker skriva en white-wash, och i samma andetag
understryker anledningarna till att jag ser på honom som jag gör. Sextiotalisten i mig
uppskattar ironin, cynikern i mig säger att det är kört för mänskligheten på lång sikt.

Råd och Rön kommer alltså fortsättningsvis att filtreras bort i mediabruset.
Det är olyckligt, för en gång i tiden såg jag upp till er, ni hade ett bra koncept:
sprida information om produkter till Svensson.

Hälsningar,
Mikael Lännqvist
Medlem i Etanol.nu

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-10-18 20:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jättebra!!! 8) 8) 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-10-19 10:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Instämmer! Hoppas den trycks bland insändare, ska försöka bevaka det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-10-19 19:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jippie! Jag fick svar!

Citat:
Hej och tack för dina synpunkter.

Vänliga hälsningar

Chefredaktör/VD Råd & Rön


Lite kortade och koncisare än jag väntade mig. Vi får se om det blir något mer av det.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-10-20 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Dr. Mabuse skrev:
Inspirerad av dina kommentarer klippte och klistrade jag ihop lite till ett email jag skickade till Råd och Rön:

Citat:
Råd och Rön kommer alltså fortsättningsvis att filtreras bort i mediabruset.
Det är olyckligt, för en gång i tiden såg jag upp till er, ni hade ett bra koncept:
sprida information om produkter till Svensson.

Hälsningar,
Mikael Lännqvist
Medlem i Etanol.nu

Bra initiativ!

Känner en parallell i att när jag en gång för typ ett år sedan efter att jag hade börjat läsa den husbilstidning jag då prenumererade på och fann att ledaren halkade in på "etanol-katastrofen" med ett flertal direkt felaktiga argument emot etanolen som fordonsbränsle så mailade jag personen som hade skrivit det och konstaterade att där tappade de en prenumerant genom sådant "svammel". De lovade iofs att inte ta upp ämnet igen men en gång var två gånger för mycket, hehe.

Liknande behandling har Vi Bilägare fått. Jag hade prenumererat på den tidningen i "evigheter" men när var och vartannat nummer innehöll tjat om allt elände det var med etanolen så skrev jag åt dem att nu räcker det jag avslutar min prenumeration. Då och då försöker de få mig tillbaka men varje gång meddelar jag dem att jag tänker inte riskera att behöva se sånt "dravel" igen ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-11-03 13:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Haha, han drar en resume' över sina egna "scoop", samtidigt som han låtsas glömma bort senaste dieselskandalen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-11-24 16:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
jag tyckte att E85 var ett bra idé för att skapa den bilpark som krävs för att forskning mot bättre framställningsmetoder ska bli intressant...
synd bara att man inte tilläts att konvertera ALLA gamla bilar utan att det skulle tjänas pengar på det åckså, mer än vad själva bilen var värd.
ok för elbilar men vem har råd att köpa en ny sådan? och det kommer att dröja innan finns beggade på blocket.
även om jag är pessimist och tror att tåget har gått, vi kommer inte att hinna ställa om vår energiproduktion,
innan oljan tagit slut,
innan grönland och polerna smält...
innan det bara finns plastavfall i våra hav...
innan vi krigar i varje land...
innan smogen skymmer solen..
innan....innan....innan.....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011