Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-01-20 05:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 18-01-13 22:56 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Igår tankade jag 10L E85 och 30L BF95 i polon,enligt mina uträkningar blir det ca E20, tanken rymmer 45L.

Polon startade utan problem i morse vid ca 0 grader, den går som den ska utan felkoder. Vad tror ni om att testa E30 vid nästa tankning, kommer det komma felkoder då? Blir den mer svårstartad på E30 än E20?

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-01-14 09:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1837
Ort: 08- och Småland
Om du känner lite osäkerhet, tanka bara till E25 och går det bra så tankar du E30 nästa gång och fortsätter så uppåt i mindre steg. Hur bilen uppför sig, felkoder, startsvårigheter, följsamhet i motorn etc. etc. får du prova ut. Det är ju detta som blandtankning handlar om, att veta var gränsen ligger.
Och vi sa det nog tidigare, det är inget farligt om du skulle uppleva att bilen går dåligt. Bara det inte blir långvarigt. Om det inträffar, så fyller du bara i lite bensin igen till den blandningsprocenten du hade innan då bilen gick bra. Och du vet då också var maxblandningsprocenten ligger.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-01-14 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
Och det är ju alltid bra att hålla koll på vad lambdaregleringen har för sig, t ex genom att via OBD-uttaget titta på LTFT-värdet. Det är ju ingen större kostnad att köpa en "generisk" OBD-läsare med bluetooth på eBay, och använda någon gratis mobilapp för att se på mätvärdena. Om LTFT fastnar på sitt gränsvärde (vanligen ± 25 % eller något sånt) långa tider i sträck under körning, så är man lite väl nära gränsen för blandtankning, även om motorn fortfarande går bra och felkoder inte dyker upp alltför ofta. När allt fungerar som det ska, ska man se att LTFT-värdet "lever" och varierar med driftförhållandena (gaspådrag, varvtal mm).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011