Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 22:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Dan-Arve Halnes skrev:
Tror ikke jeg har inspruterer som adapterer.. så jeg vurderer å anskaffe en sånn felxtek ting.. Dessuten vil jeg få mer hestekrefter i motoren, men de er ikke å få i norske butikker.. vet du om de selger sånne i nærheten av Svinesund/strømstad eller Charlottenberg, arvika?


Utan att veta exakt vad för insprutningssystem du har i din bil är jag säker på att det är "adaptivt". Alltså har förmågan att adaptera/förändra parametrar som insprutningstider med mera beroende på yttre omständigheter.

Som sagts i tråden tidigare så är ett tecken på att bilen adapterar, anpassar sig till etanoldrift, att den drar mer bränsle än på bensin!

Gör den inte det så borde du märka att körbarheten förändras. Kanske blir den slöare, orkar mindre i backar med mera?

Under vissa blandningsförhållanden kan väl förbrukningen vara samma som på bensin, eller öka marginellt, men kör man på ren E85 så får man nog räkna med att bilen skall dra mer än på bensin om allt är som det skall!!
Detta pga etanolens lägre energiinnehåll jämfört med bensin.

Hur som helst skall man väl se en förbrukning som inte ökar som ett varningstecken som gör att en konvertering är nödvändig?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 23:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07-06-22 22:12
Inlägg: 9
Ort: Gjøvik (Norge)
Ragamuffin skrev:
Dan-Arve Halnes skrev:
Tror ikke jeg har inspruterer som adapterer.. så jeg vurderer å anskaffe en sånn felxtek ting.. Dessuten vil jeg få mer hestekrefter i motoren, men de er ikke å få i norske butikker.. vet du om de selger sånne i nærheten av Svinesund/strømstad eller Charlottenberg, arvika?


Utan att veta exakt vad för insprutningssystem du har i din bil är jag säker på att det är "adaptivt". Alltså har förmågan att adaptera/förändra parametrar som insprutningstider med mera beroende på yttre omständigheter.

Som sagts i tråden tidigare så är ett tecken på att bilen adapterar, anpassar sig till etanoldrift, att den drar mer bränsle än på bensin!

Gör den inte det så borde du märka att körbarheten förändras. Kanske blir den slöare, orkar mindre i backar med mera?

Under vissa blandningsförhållanden kan väl förbrukningen vara samma som på bensin, eller öka marginellt, men kör man på ren E85 så får man nog räkna med att bilen skall dra mer än på bensin om allt är som det skall!!
Detta pga etanolens lägre energiinnehåll jämfört med bensin.

Hur som helst skall man väl se en förbrukning som inte ökar som ett varningstecken som gör att en konvertering är nödvändig?


Leste akkurat i manualen til bilen at det ikke ambefales på blande i mer enn 10% etanol, så det var detfor jeg ble litt usikker...
har ikke merket noen forskjell på kjøreegenskapene enda... bare at jeg må dra starteren litt lenger enn normalt når den er kald, og at der lukter litt etanol av avgassen det første minuttet (noe som kan bety at den ikke forbrenner helt rent med en gang).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 23:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag tror att de är försiktiga när de skriver manualen på olika bilar.. Hellre vara lite för försiktiga än att lova för mycket?

Lite längre starttid på E85 får du nog räkna med, oavsett om du konverterar, kör okonverterat eller köper en "FFV"..

Att det luktar annorlunda efter start kände jag på min "förrförra" bil med... Om man startade kall och backade så att man "körde in i avgaserna" så var det en markant annan lukt än på bensin..

Kanske är man så van vid lukten på bensin att man inte tänker på den förrän den försvinner?

E85 kräver ju en fetare blandning och speciellt kallstarterna är ett bekymmer men är det så att din bil klarar att feta upp startblandningen på E85 så kanske det inte är något att oroa sig för att det doftar etanol?

Vid kallstart på bensin kommer ju även då det att släppas ut oförbränt bränsle i form av bensin..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 12:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Dan-Arve Halnes skrev:
magnul skrev:
Hyggelig at det kommer litt fler nordmenn hit:-) Vi snylter skamløst på svenskenes opparbeidede kunnskap. Jeg hadde satt pris på om du kunne hjelpe oss litt med pumpedatabasen:

http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... arch.phtml

Jeg har lagt inn pumpa på Gjøvik, men hadde satt stor pris på om du kunne oppdatere pris og detaljer om beliggenhet. Har du en GPS og kan legge inn koordinatene også, så er det suverent.


Hyggelig å treffe på en nordmann her :)
Ja, ikke sant.. synes de er tolmodige og snille som gidder å hjelpe oss nordmenn jeg :D

Jeg la inn prisen på E85 i sted, men jeg har ingen gps selv, så jeg får ikke lagt inn koordinatene til stasjonen.. men den er godt merket og ligger langs riksvei 4 mellom gjøvik og hunndalen. Så du hadde merket den på ett kart der..

Så nå gjenstår det bare.. om bilen min må konverteres :P (sannsynligvis)


Man behöver inte ha GPS för att lägga in koordinater. Man kan använda Google earth. Sök upp platsen på kartan/satellitbilden, ställ pekaren över platsen och läs av koordinaterna.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 14:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07-06-22 22:12
Inlägg: 9
Ort: Gjøvik (Norge)
Ragamuffin skrev:
Jag tror att de är försiktiga när de skriver manualen på olika bilar.. Hellre vara lite för försiktiga än att lova för mycket?

Lite längre starttid på E85 får du nog räkna med, oavsett om du konverterar, kör okonverterat eller köper en "FFV"..

Att det luktar annorlunda efter start kände jag på min "förrförra" bil med... Om man startade kall och backade så att man "körde in i avgaserna" så var det en markant annan lukt än på bensin..

Kanske är man så van vid lukten på bensin att man inte tänker på den förrän den försvinner?

E85 kräver ju en fetare blandning och speciellt kallstarterna är ett bekymmer men är det så att din bil klarar att feta upp startblandningen på E85 så kanske det inte är något att oroa sig för att det doftar etanol?

Vid kallstart på bensin kommer ju även då det att släppas ut oförbränt bränsle i form av bensin..


Du har nok rett... får bare følge med på slangene...
Regnet ut nå at det er 78% E85 på tanken nå, uten at jeg har gjort noe som helst med bilen, og det går i alle fall ikke dårligere! Tenker på å kjøre et avgasstest for å se om den går magert.. men det virker ikke som om den gjør det! "Grease lightning" :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011