Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-06-24 08:06 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-20 21:14
Inlägg: 6
Ort: Piteå
I torsdags slog jag i taket med inblandad E85 (Mazdan i originalutförande). Jag har gradvist ökat inblandningen men på sista tanken där jag blandat till E40 (40% _ren_ etanol) så började den gå lite knackigt. Till slut tvärdog den var 100:e meter, speciellt vid gaspådrag. Den startade alltid efter några försök och till slut kunde jag köra sista milen utan stopp.

Att den gick knackigt var jag beredd på men att den skulle tvärdö trodde jag inte. Kan det vara så att lambdasonden inte klarade av att justera och att Mazdans motorstyrning då lägger av?

En annan konstig grej är att jag hade kört 15mil (ung. 15L) på tanken utan problem. (kanske lite ojämn gång).

_________________
Okonverterad Mazda 626 V6 -92. Kör med ungefär 1/3 etanol i tanken.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 08:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det kan vara ett skitigt bränslefilter som spökar. Eventuellt har du råkat ut för det rosaa klegget. Slå på mera bensin och se om det går bättre. Går den då bättre kan det vara det rosa klegget som bråkar med dig.
Går den inte bättre är troligtvis bränslefiltret som är igensatt.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 11:56 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-20 21:14
Inlägg: 6
Ort: Piteå
Jag har bara haft bilen mindre än ett år, men det skulle inte förvåna mig om filtret aldrig är bytt. Jag får nog testa att byta det och försöka öka inblandningen igen.

Jag har kört med etanol 1-2mån och äkad gradvis fram till nu, men bensin halten har alltid varit över 60%.

_________________
Okonverterad Mazda 626 V6 -92. Kör med ungefär 1/3 etanol i tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 07:18 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-20 21:14
Inlägg: 6
Ort: Piteå
Nu har jag sänkt inblandning till E30 (30% ren etanol) men problemen fortsätter.

Kan det vara så enkelt som ett igensatt bränslefilter och att stoppen beror på att motorn inte får tillräckligt med soppa?

Borde den inte gå konstant dåligt då? Nu går det relativt jämnt innan den börjar småhosta och sedan tvärdö.

_________________
Okonverterad Mazda 626 V6 -92. Kör med ungefär 1/3 etanol i tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 07:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Går den alltså bra en viss tid efter varje start, men börjar sedan krångla?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 09:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-20 21:14
Inlägg: 6
Ort: Piteå
Den startar först på 3-5 försöket och går då bra. Några enstaka ggr har den tänt till för att sedan tvärdö igen, men oftast går den som vanligt när motorn väl startat.

När jag sedan kör iväg kan man ana att den inte riktigt går rent, lite ojämnt. Tiden till nästa stopp är inte konstant.

Andra trådar i forumet beskriver att man bör byta filter efter "ett tag" med E85 eftersom etanolen rensar ur tanken och slangar. Kan man med bara ögat se det som rensats ur i bränslefiltret?

Hur som helst så byter jag bränslefilter ikväll om jag får tag på ett nytt samt hittar det gamla.

_________________
Okonverterad Mazda 626 V6 -92. Kör med ungefär 1/3 etanol i tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 09:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bästa sättet att avgöra om det gamla filtret verkligen var igensatt är att mäta bränslepumpens strömförbrukning före och efter filterbytet. Om filtret är igensatt så att pumpen måste arbeta mot ett onormalt högt tryck (det tryck som tryckregulatorn är inställd på + filtret tryckfall) så ökar strömförbrukningen också.
För din bil kan man gissa att normal förbrukning är 3-5 A, om filtret är så igensatt att det ger driftstörningar ligger nog strömmen på minst 7-8 A.

En annan sak som absolut bör göras är att läsa av felkoder från motorstyrsystemet, det kan ge bra ledtrådar om varför motorn går dåligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 23:10 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-20 21:14
Inlägg: 6
Ort: Piteå
Har bytt bränslefilter men problemen kvarstår :( Attans vad bängligt det var att byta filter, och till ingen nytta...

Problemet verkar vara bestående nu, eftersom det inte blev något bättre med att sänka E85-inblandningen. Jag har fortfarande E30 i tanken men tänker köra upp den för att sedan köra pure BF95.

Vad finns mer som kan ha tagit stryk av min inblandning: spridarna, bränslepumpen?

_________________
Okonverterad Mazda 626 V6 -92. Kör med ungefär 1/3 etanol i tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-26 19:42 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag hade en bil som uppförde sig på ett liknande sätt. Den startade gick bra tills den nådde en viss temp. Sedan började den hosta och dog snart.
Det var något med tempgivaren. Den byttes och sedan fungerade bilen i ca ett år. Sedan återkom symptomen, då var det styrboxen som fick bytas. Detta var före etanolens tider för mig.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 05:38 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo det kan vara lite knöligt att byta bränslefilter på en del bilar och även om det inte gav någon skilnad så skall dessa enligt dom flesta service planer bytas i jämna mellanrum.
Även den erfarenheten är att har etanolhalten blivit väl hög med ryckig gång osv så blir det oftast helt bra igen med mera bensin, men nu har du alltså merparten bensin och den rycker fortfarande?

Detta behöver för den skulle inte alls betyda att etanolen i sig "förstört" något, för oavsett felsymtom kan dessa komma oavsett bränsle, utan att ta etanolen till allt för stort försvar,, :wink:

Men i felsöknings syfte så gå nu om du inte redan gjort det över till bara bensin och se hur/om det blir några förändringar, och det kan mycket väl vara styrboxens tempgivare, själv har jag byt hallgivaren på flera bilar oavsett bränsle med liknande symtom.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 07:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-20 21:14
Inlägg: 6
Ort: Piteå
Jo, nu kör jag med ungefär 30% E85. Jag hade tänkt köra slut på tanken och fylla upp med ren BF95 men så fick jag för mig att ringa verkstaden och där står den nu. På symptomen trodde de att det var något galet med ignitern/fördelardosan.

Det låter troligt eftersom den dör "elektriskt", d.v.s. man känner att tändningen har stängts av eller på annat sätt inte fungerar. Jag trodde tidigare att det var bränslepumpen som spökade men då borde själva stoppet vara mer långdraget.

Ang. styrboxens tempgivare. Vad har den för syfte (mäta temp antar jag:) och kan den stänga av tändningen om temperaturen är utanför området?

Vidare tror jag att jag har problemet som diskuterats i Vi Bilägare där lösningen var att byta tempgivare. Jag vet dock inte om det är samma tempgivare som du menar. Problemet som uppstår är att bilen är svårstartad när motorn är varm.

_________________
Okonverterad Mazda 626 V6 -92. Kör med ungefär 1/3 etanol i tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Syftet med motorstyrsystemets tempgivare är framför allt att styra anrikning vid kallstart och varmkörning. Det kan också förekomma att man använder motortemperatursignalen för att t ex anpassa tändförställning och tomgångsvarvtal till aktuell motortemperatur.

De två vanligaste feltyperna på motortempgivare (nu tänker jag i första hand på erfarenheter från Bosch) är dels att det blir glapp, periodiskt avbrott, i givaren, och dels att givaren beter sig som om ett fast motstånd skulle ligga i serie med en i övrigt fungerande givare.

Avbrott tolkas av styrsystemet som en mycket låg motortemperatur, åtminstone gamla analoga system (L-jetronic och liknande) ger då så fet bränsleblandning att motorn surar ner sig och överhuvudtaget inte går, åtminstone går den inte att köra på tomgång eller varmstarta. Om det är glapp i givaren så att den omväxlande ger avbrott och ett korrekt värde så kan vilket styrsystem som helst bete sig mycket underligt.

Den andra typen av fel innebär att motortemperaturmätningen fungerar någotsånär bra så länge motorn är kall, men styrsystemet "tror" att motortemperaturen aldrig kommer över ett visst värde, kanske 20 - 40 °C. Det brukar leda till t ex hög bränsleförbrukning och att bilen blir underkänd vid besiktning pga att lambdaregleringen aldrig kopplas in och motorn hela tiden går med varmkörningsanrikning.

En del mer intelligenta styrsystem kan upptäcka en misstänkt trasig motortempgivare och går då över till att t ex anta att motortemperaturen ständigt är 80 °C.

Man bör aldrig byta ut en tempgivare (eller någon annan komponent i motorstyrsystemet) på måfå utan att ha fått bekräftat att den verkligen är trasig.
Dels kan man mäta resistansen i givaren vid kall respektive varm motor och jämföra med värden i tillverkarens specar. De flesta japanska givare har ungefär samma karaktäristik som de vanligaste Bosch-givarna, alltså omkring 2,5 kohm vid +20 °C och 200-300 ohm vid +80 °C. Resistansen ska vara stabil och får inte ändras för att man t ex knackar på givaren.

Och dels bör man, på en så pass modern bil som en 92'a, absolut läsa av felkoder från motorstyrsystemet och ta reda på vad de koder som eventuellt finns betyder. Troligtvis går avläsningen att göra utan specialutrustning, det brukar vara frågan om att t ex jorda någon pinne i ett testuttag och räkna blinkningar på motorelektronikvarningslampan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 12:49 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-20 21:14
Inlägg: 6
Ort: Piteå
FYI, det var fördelaren som krånglade hela tiden. Verkstaden kunde inte med säkerhet avgöra om det var styrenheten eller fördelare som var trasig när den tvärdog och sedan fungerade bra igen.

Men till slut dog den helt... Och då byttes fördelaren och vips går den bra igen. Nu återstår bara att fixa klonkandet i framvagnen men det kan man inte ens med vild fantasi beskylla etanolen för.

Tack för all hjälp och idéer iaff!

_________________
Okonverterad Mazda 626 V6 -92. Kör med ungefär 1/3 etanol i tanken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011