Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-06-28 21:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Hej på er!

Som ni ser är jag en rookie (Första inlägget på forumet) men jag har varit här och läst ett bra tag. Kör själv min Volvo V40 T4 på ganska låg inblandning av etanol (25% för tillfället) tänker öka lite försiktigt allt eftersom men troligen stanna på en ganska låg inblandning.

Men eftersom jag är lite lat av mig har jag gjort ett litet Java program för mobilen så jag snabbt kan räkna ut hur mycke E85 jag ska tanka för rätt etanol blandning genom att mata in Km->0 uppgifterna från färddatorn (Programmet fixar även att man talar om hur mycke man vill tanka totalt eller hur mycke som är kvar i tanken).

Inser att räkna ut detta inte är ett jätte problem för en normalbegåvad människa men jag tänkte att några här på forumet kanske vore intresserade ändå (om inte annat för att det kan vara lite kul).
Har bara testat programmet på emulerade ericsson telefoner och live på min egen K800i men det borde funka på dom flesta telefoner med Java.
Är ni intresserade finns en länk här:
E85Calc 0.6.1 (Jar)

Räcker med .jar filen för de flesta telefoner, men om du behöver .jad filen också finns den här:
E85Calc 0.6.1 (Jad)

För att installera gör så här:
ladda ner filen och för över filen till telefonen.
På vissa telefoner (min tex) måste man köra install på .jar filen innan man kan köra programmet. Annars är det bara att köra :D


Senast redigerad av zappe tis 08-07-01 10:04, redigerad totalt 7 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-28 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Välkommen hit! :)

Programmet (JAR-filen) fungerar fint på min K750i också, och kan säkert vara användbart vid ev. blandtankning när det börjar bli kallt.
Tackar!..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-28 18:06 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Hej igen.

Har ju inte varit något vidare semesterväder så jag har uppdaterat programmet lite.

Nu kan man spara en beräkning som en tankning i en historik. På det sättet kan man låta programmet ta hänsyn till tidigare tankningar när man räknar ut hur mycket som skall fyllas på för att få rätt blandning.
Dessutom kan man om man vill sätta en max och en min procent för inblandningen och låta programmet räkna ut hur mycket av enbart E85 eller B95 man kan tanka och hålla sig inom spannet.
Sen har jag även lagt till en sida där man kan kolla de tidigare tankningarna (som man sparat) och även se en liten graf över hur mycket man tankat per månad.

Här är en länk till den nya jar filen (ska uppdatera länken i första inlägget med)
http://users.lindesign.se/~robert/tools/E85Calc.jar
http://users.lindesign.se/~robert/tools/E85Calc.jad


Senast redigerad av zappe mån 07-07-30 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-29 01:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Fungerade bra på min mobil med. En K810i..

Funderar på det där med *.jar. (Java). Såg nånstans att Nokia skall ha *.jad för att fungera?


Är det bara att byta namn på filen för att den skall funka på Nokia i så fall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-29 22:12 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Ragamuffin skrev:
Fungerade bra på min mobil med. En K810i..

Funderar på det där med *.jar. (Java). Såg nånstans att Nokia skall ha *.jad för att fungera?


Är det bara att byta namn på filen för att den skall funka på Nokia i så fall?


Nope, man kan inte bara byta namn :-)

jar filen innehåller själva programmet medans jad filen bara innehåller en beskrivning av programmet (vad det heter, vilken ikon som skall visas, start klass etc). Så jad filen behöver jar filen för att fungera. Hade en zip upplagd förrut med båda filerna i, kanske borde lägga upp den igen ifall någon behöver jad filen (eller bara en länk till jad filen, för se hur jag gör).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-30 19:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Har provat programmet lite men jag får det bara att funka när jag väljer: L-->0 ? Och men en bestämd etanolhalt..

Skulle vilja få det att funka med min/max-värdena också..

Går det att radera historiken eller ta bort enskilda poster?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-31 08:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Konstigt... Borde fungera med km->0 om du har skrivit in tankstorlek och genomsnittsförbrukning.

Hmmm. Nope går inte att ta bort enskilda poster... Men det vore ju ganska bra att kunna. Ska se om jag hinner fixa till det, kanske tar någon dag eller två:-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-31 09:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Ragamuffin skrev:
Har provat programmet lite men jag får det bara att funka när jag väljer: L-->0 ? Och men en bestämd etanolhalt..

Skulle vilja få det att funka med min/max-värdena också..

Går det att radera historiken eller ta bort enskilda poster?


Hallå igen.

Har lagt till möjligheten att ta bort enskilda poster i historiken. Detta gör man genom att välja den post man vill ta bort med UPP/NED knapparna (Eller 2 och 8 om man inte har dom) och sedan trycka på #.
Bara att uppdatera från någon av de tidigare länkarna.

Kan du beskriva vad det är som inte fungerar med max/min beräkningarna, för mig verkar det funka som det skall (Med reservation för oupptäckta eventuella räkne fel).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-01 10:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Ragamuffin skrev:
Har provat programmet lite men jag får det bara att funka när jag väljer: L-->0 ? Och men en bestämd etanolhalt..

Skulle vilja få det att funka med min/max-värdena också..

Går det att radera historiken eller ta bort enskilda poster?


Ver inte om det är det broblemet du har. Men för att max/min beräkningen skall fungera måste det finnas minst en post i historyn som den kan räkna på.
Det betyder att man först måste göra en beräkning med en bestämd etanolhalt (den man tror man har i tanken för tillfället) som man sparar. Sen kan man ändra till min/max beräkning i setupen och välja mellan vilka % får vara.

Hoppas det var till någon hjälp :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-01 13:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Ok.. Jag sparade min nuvarande etanolhalt, 66%. Aktiverade min/max och lade in tankvolymen 61 liter.

Skrev min 60% och max 70 %. Backade och lade in 8 liter ---> och får då resultatet "B95:24,5L (20% EtOH) Tank filled to 53% ?

Jag kanske har fattat den funktionen fel för jag trodde att man skulle få intervall på hur mkt man skulle tanka av resp. E85 och BF95?

Iofs funkar funktionen med en fast etanolhalt helt ok för min del där man ser hur mkt av varje man skall tanka..

Kollade bara runt bland funktionerna lite:)

Provade att lägga in km--->0 men samma resultat... den verkar "hoppa tillbaka" till grundinställningen på 20%?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-01 20:29 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Ragamuffin skrev:
Ok.. Jag sparade min nuvarande etanolhalt, 66%. Aktiverade min/max och lade in tankvolymen 61 liter.

Skrev min 60% och max 70 %. Backade och lade in 8 liter ---> och får då resultatet "B95:24,5L (20% EtOH) Tank filled to 53% ?

Jag kanske har fattat den funktionen fel för jag trodde att man skulle få intervall på hur mkt man skulle tanka av resp. E85 och BF95?

Iofs funkar funktionen med en fast etanolhalt helt ok för min del där man ser hur mkt av varje man skall tanka..

Kollade bara runt bland funktionerna lite:)

Provade att lägga in km--->0 men samma resultat... den verkar "hoppa tillbaka" till grundinställningen på 20%?


Oj, vilken dunder tabbe från min sida :-) Sorry...

Hade missat att se till att min % värdet sparades i setup:en och då faller den tillbaka på standardvärdet 20%. Har antagligen inte sett det själv eftersom jag brukar testa med liknande värden.
Har lagt upp en ny version på dom gamla länkarna.

Annars är det tänkt att min/max funtionen skall visa vilket bränsle man kan tanka mest av (och hur mycke förståss) och samtidigt hålla sig inom gränserna totalt för hela tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-01 21:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Inga problem!

Bara roligt att du grejar med det och inte ens ett stort företag som Microsoft lyckas ju på första försöket?;)

En annan grej är att när man ställt in värden i setup och är klar så väljer man "Back".

Det funkar ju men det känns som att man backar utan att väärdena kommer att sparas.. En OK-, eller Save-knapp kanske som tar en tillbaka till förstasidan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-02 17:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Ragamuffin skrev:
En annan grej är att när man ställt in värden i setup och är klar så väljer man "Back".

Det funkar ju men det känns som att man backar utan att väärdena kommer att sparas.. En OK-, eller Save-knapp kanske som tar en tillbaka till förstasidan?


Håller med det skulle kännas mera logiskt. Har ändrat till OK nu :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-03 23:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Har laddat ner den senaste och väljer man att spara en första historik och sedan ange vilken etanolhalt man vill ha, tala om hur mkt som finns kvar i tanken så funkar det bra iom att man får reda på hur mkt av varje man skall tanka..

Den där min/max fattar jag dock inte...

Om jag väljer min=55 och max =70 på etanolhalterna i setup , tankvolym 61 liter OCH L--->0 och skriver in t.ex 8, som jag kan göra när tanklampan börjar lysa så blir svaret:

E85:2,1L(70% EtOH) Tank filled to 17%

Skriver jag in 30L, som vid halv tank ca. så blir svaret:
E85:8,0 L (70% EtOH) Tank filled to 62.%

Förmodligen är det jag som gör fel/fattar fel...

Men den delen där man bara skriver in fasta värden funkar, verkar det som, så den skall jag skicka till farsans telefon och lära honom hur han skall göra!
Han blandtankar sin 940:)

EDIT:
OK, tro att jag fattar hur den räknar nu..

Om man som jag sparat ett värde på 66% etanolhalt i minnet och skriver in den volym man har i tanken, får man svaret hur mycket E85 man kan tanka utan att överskrida maxgränsen man satt i setup...?

Mitt sista exempel..

30 liter i tanken ger:

(30*0,66+8*0,85)/38=0,7--->70% Etanolhalt..

Jag vet iofs inte om denna funktionen ger så mkt, iaf inte för min del...
Man får inte reda på hur mkt bensin man kan tanka för att ligga över sin undre gräns t.ex..

Förmodligen är det ingen lek att programmera den funktionen men om nån frågade hur jag ville att den skulle fungera var det så här:

Efter att ha sparat en första "blandning" så att programmet skulle ha något att räkna med så skulle det vara så här:

Man skriver in i setup hur mkt tanken rymmer och mellan vilka intervall man vill ligga. Låt säga 50-70% etanol.

När man skall tanka startar man programmet och slår in hur mycket, ungefär, som finns kvar i tanken. Etanolhalten i tankinnehållet finns sparat sedan förra tankningen.

Man får efter detta 2 siffror.. Den ena talar om hur mkt E85 resp. bensin du skall tanka för att hamna på din minnivå av etanol du valt i setup.

Den andra talar om samma sak men för maxnivå..

Efter tankningen skulle man kunna välja "min" eller "max" beroende på vilket man valde.

Detta skulle räkna ut den nya etanolhalten i tanken och spara den i minnet till nästa gång man tankar.

Överkurs skulle väl kunna vara att man väljer att tanka "som man vill", och sedan slår in hur mkt av varje man tankat vilket genererar en ny etanolhalt som sparas i minnet..

Jag kan absolut inget om programmering men jag antar att det skulle ta lite tid att fixa detta?

Funktionen med ett fast värde räcker dock bra för mig!

Har man hittat en nivå som bilen går bra på så är det ju till stor hjälp att bara kunna slå in ett par värden och få klart besked om hur mycjket av respektive bränsle man skall tanka!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-05 21:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Ragamuffin skrev:
OK, tro att jag fattar hur den räknar nu..

Om man som jag sparat ett värde på 66% etanolhalt i minnet och skriver in den volym man har i tanken, får man svaret hur mycket E85 man kan tanka utan att överskrida maxgränsen man satt i setup...?

Mitt sista exempel..

30 liter i tanken ger:

(30*0,66+8*0,85)/38=0,7--->70% Etanolhalt..

Jag vet iofs inte om denna funktionen ger så mkt, iaf inte för min del...
Man får inte reda på hur mkt bensin man kan tanka för att ligga över sin undre gräns t.ex..

Förmodligen är det ingen lek att programmera den funktionen men om nån frågade hur jag ville att den skulle fungera var det så här:


Hela Max/Min grejen är lite av ett experiment, använder det inte själv heller än. Men nån kanske kan tycka att det är interessant, man vet aldrig.

Skälet till att den bara visar hur mycket E85 du kan tanka i ditt exempel är att det är det bränsle du kan tanka mest av. Om du gör en ny beräkning när du ligger på 70% (måste iallafall vara runt 68 eller mer) i tanken kommer den föreslå B95.
Sen är det så att om man skulle använda sig av Min/Max funktionen hela tiden så kommer man bara kunna tanka ett av bränslena varje gång eftersom man hela tiden ligger på antingen min eller max värdena, så det andra värdet är inte så intressant då.

Men det skulle inte vara svårt att visa båda värdena eftersom jag ändå räknar ut båda. Måste bara fixa något vettigt sätt att välja vilken av dom man vill använda till historyn, i så fall.

Ragamuffin skrev:
Överkurs skulle väl kunna vara att man väljer att tanka "som man vill", och sedan slår in hur mkt av varje man tankat vilket genererar en ny etanolhalt som sparas i minnet..


Detta kan du faktiskt redan göra. Om du sparar en beräkning kan du sen editera posten i historyn genom att markera den och sen trycka på fire,select eller 5 (vad det nu kan heta på en viss telefon, trycka ner navigator knappen är fire på min).

Ragamuffin skrev:
Funktionen med ett fast värde räcker dock bra för mig!


Kul att du hittat nån nytta av programmet iallafall :-)
Precis som du så använder jag det mest för att göra bräkningar på fasta etanol halter och det var egentligen mest därför jag gjorde det. Men det kan ju vara kul att utveckla programmet lite så därför är det bra med kommentarer på hur ni tycker att det fungerar och idéer på funktioner som man skulle kunna lägga till.
Sen tar ju semestern slut nu samtidigt med bättre väder så det kanske tar lite tid innan jag uppdaterar programmet igen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011