Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-25 20:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-06-29 10:13 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
Hej, Har provat lite förut i mina dåvarande bilar (Cheva och Volvo) och det gick bra.

Kör just nu en Renault megane touring 1,6 16V -04 ock kommer att vilja ha kvar den länge.

Har dock en kompis som jobbar på Volvo/Renault och han säger att dom är lite speciella Renault (känsliga motorer) och att man ska vara mycket försiktigt med att göra något som Renault inte har godkänt.

Och visst, jag kan svälja att den inte är lika tålig i maskin som en gammal V8 eller Volvo B23a men törs jag prova lite E85 i den?

Det jag inte vill är t.ex. att lamdalampan tänds och det inte går att släcka den själv utan att jag måste åka till Renault och pröjsa 3000:- för att "nolla" den eller liknande senario.

Poängen är ju att försöka spara lite slantar och om man ska in på service då och då så blir det ju inte mera i plånboken, miljön ser jag som en bonus men just nu så kan ju inte tänka på den utan är tvingad att köra på det billigaste drivmedlet jag kan hitta (personliga skäl).

Finns det ev någon som kör E85 i sin Renault med samma motor typ eller någon som är allmänt påläst om Renault.

Mvh
Erik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-29 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det närmaste jag känner till är en Renault Laguna '02 med 1,8 (eller 2,0?) l motor, som en f d kollega äger.
Den går utmärkt att köra okonverterat till och med på 100 % E85, utan att motorelektronikvarningslampan tänds. Enda problemet är att den är i stort sett omöjlig att kallstarta under +10 °C, han har än så länge inte gjort några försök med kallstartmotstånd eller liknande.

När det gäller att släcka motorelektronikvarningslampor, radera felkoder och sådant så är ju de metoderna standardiserade nuförtiden. På bilar från ca '00 och senare finns det ett s k OBD II -uttag, och med en handterminal som man kopplar in dit (eller interfacekabel + PC), som faktiskt INTE behöver vara specifik för ett visst bilmärke, så kan man både läsa av och radera felkoder. På bilar från mitten av 90-talet kan det däremot förekomma att det krävs utrustning som bara märkesverkstaden har (eller borde ha) tillgång till.

Om ett "fel" har orsakat tändning av motorelektronikvarningslampan så brukar den släckas av sig självt efter en viss tid, det kan röra sig om t ex 20 körcykler (kallstart - varmkörning - en stunds körning med varm motor) utan att felet upprepas, för att bilens styrsystem självt ska nollställa felkoden och släcka lampan.
I praktiken innebär detta att lampan brukar slockna några veckor efter att felet upphörde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011