Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 10:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
Etalappen skrev:
Taipen skrev:
Lika fullt, var försiktig med att blandtanka, det kan i slutända kosta mer än de smakar.


Hej !

Hmm...

Självklart tar bil-/motor-ägaren själv ansvaret för sina beteenden med sin bil/motor...

Nu har inte vi läsare här på forumet fått allt klart för oss om det är en "utsliten" SAAB Turbo i det här fallet, eller om det är nåt annat som gått/är snett, typ tidigara ägares experiment med elektroniken i bilen...

Sedan kan det vara så att motorn blivit "tokpressad" innan alla justeringar som ska göras blivit gjorda...

Upplever själv som att man behöver ca 1 år med en motor innan
alla justeringar blivit gjorda, för att just den konverteringen skall
kunna sägas vara hyfsad, och körbar för andra förare...

Sedan kan självklart körstil mm inverka...

Ock är det materialfel/komponentfel på någon i konverteringen ingående
pryl, så är det/den (kanske) haveriorsaken...

T5-boxar verkar hyfsat driftsäkra, när de nu mest är "hyllvärmare"
hos bildemonteringarna...

Lycka till med Saaben i framtiden !

Hälsar Etalappen (som också åker konverterad Saab-turbo)


Tackar för de. Saaben är lungt körd, fullservad och gått 16 500 mil ca. Är med all säkerhet missflyt för mig bara med konverteringen. Dock kommer jag inte att använda ecoflex som konverteringsmetod. Kan däremot tänka mig att "chippa" om bilen så att den går att köra på E85, så som Nordic UHR gör. Jag har dock lärt mig via läsande att de kanske inte går med en begagnad box som jag fått tag i. Tydligen kan minnena bli för gamla och inte ta emot ny programvara. Jag är i alla fall så tokig att jag tänker göra ett försök, eftersom jag inte dricker sprit får jag väl köra bilen på de!

// Hasse

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 12:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
torbjorn skrev:
Det är väl i så fall tankandet med bensin, med ty åtföljande klimatförändrande utsläpp, som kostar mer än det smakar? Sett ur national- och världsekonomisk synpunkt lönar sig all blandtankning även om den kanske (vilket nu inte stämmer med någon som helst praktisk erfarenhet) i något enstaka fall skulle orsaka smärre hårdvaruproblem.


Vad gäller klimatförändrande utsläpp så kan jag nog vara böjd att hålla med. Men om de är så vi ska fundera så ska vi nog inte köra på etanol heller. Vad sedan gäller Sveriges utsläpp här i världen så nog är de väl som en droppe i mississippi om man jämför med utsläpp i te.x. Kina, forna öststater mm.

// Hasse

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 12:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Taipen skrev:
"eftersom jag inte dricker sprit får jag väl köra bilen på de!"

// Hasse


Hej igen !

Välkommen till "klubben" där bara bilen dricker sprit !

Lycka till med framtida konverterings-försök ! De borde lyckas bättre !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 15:40 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo säger densamma är och har med för egen del med alltid varit helnykterist, men sett till dom senaste 10 åren att egna vagnparken uteslutande rullat på spriten utan problem och har med det säkerligen förbrukat över 10 m3 etanol. :-)

//Spritmissbrukande helnykterist

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 16:17 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Själv är jag skeptisk till konverteringssatser som går ut på att "lura" styrsystemet. Men den diskussionen har vi haft innan, så nog om det ;)

Om man kan lite elektronik så finns möjligheten att flasha boxen själv: http://forum.ecuproject.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 15:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Citat:
Tackar för de. Saaben är lungt körd, fullservad och gått 16 500 mil ca. Är med all säkerhet missflyt för mig bara med konverteringen. Dock kommer jag inte att använda ecoflex som konverteringsmetod. Kan däremot tänka mig att "chippa" om bilen så att den går att köra på E85, så som Nordic UHR gör. Jag har dock lärt mig via läsande att de kanske inte går med en begagnad box som jag fått tag i. Tydligen kan minnena bli för gamla och inte ta emot ny programvara. Jag är i alla fall så tokig att jag tänker göra ett försök, eftersom jag inte dricker sprit får jag väl köra bilen på de!

// Hasse


har hört flera som har fått dyra reparationer av ecoflex varför vet jag inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 15:56 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
tankade min första blandtank idag (saab 900 2.0t), ca 10%, funkade perfekt :). ska testa 20% nästa gång.


om man ska köra med hög % etanol hur ofta ska man byta bränsle resp. oljefilter? är det något mer man bör tänka på när man kör med etanol istället för bensin?

nån som vill sälja en uppsättning flextek till mig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 17:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
askilje skrev:
tankade min första blandtank idag (saab 900 2.0t), ca 10%, funkade perfekt :). ska testa 20% nästa gång.


om man ska köra med hög % etanol hur ofta ska man byta bränsle resp. oljefilter? är det något mer man bör tänka på när man kör med etanol istället för bensin?

nån som vill sälja en uppsättning flextek till mig?


Du bör väl byta bränslefiltret 1 :a gången efter ca 100 mil beroende på hur hög % etanol du kör på, då etanol löser upp smuts som finns i tanken. Oljan bör bytas oftare än vad serviceintervallen är har jag fått lära mig. Samma sak gäller sedan med bränslefiltret att de bör bytas tätarer än vad service intervallen anger.

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 17:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
askilje skrev:
Citat:
Tackar för de. Saaben är lungt körd, fullservad och gått 16 500 mil ca. Är med all säkerhet missflyt för mig bara med konverteringen. Dock kommer jag inte att använda ecoflex som konverteringsmetod. Kan däremot tänka mig att "chippa" om bilen så att den går att köra på E85, så som Nordic UHR gör. Jag har dock lärt mig via läsande att de kanske inte går med en begagnad box som jag fått tag i. Tydligen kan minnena bli för gamla och inte ta emot ny programvara. Jag är i alla fall så tokig att jag tänker göra ett försök, eftersom jag inte dricker sprit får jag väl köra bilen på de!

// Hasse


har hört flera som har fått dyra reparationer av ecoflex varför vet jag inte.


Verkar som om ecoflex enheten kan skicka någon form av bakström så att styrboxen slås ut. Den förklaringen har jag i alla fall fått. Till saken hör att den som sålde och installerade enheten själv kör en Saab 9000 2,3 t och har inga problem som helst. Så man kan ju börja fundera om de är den berömda amerikanska kvalitén som ligger bakom felen då de är där den tydligen tillverkas.

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Senast redigerad av Taipen lör 08-08-30 17:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 17:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Taipen skrev:
askilje skrev:
tankade min första blandtank idag (saab 900 2.0t), ca 10%, funkade perfekt :). ska testa 20% nästa gång.


om man ska köra med hög % etanol hur ofta ska man byta bränsle resp. oljefilter? är det något mer man bör tänka på när man kör med etanol istället för bensin?

nån som vill sälja en uppsättning flextek till mig?


Du bör väl byta bränslefiltret 1 :a gången efter ca 100 mil beroende på hur hög % etanol du kör på, då etanol löser upp smuts som finns i tanken. Oljan bör bytas oftare än vad serviceintervallen är har jag fått lära mig. Samma sak gäller sedan med bränslefiltret att de bör bytas tätarer än vad service intervallen anger.
Hur kommer det sig att man måste byta oftare även fast etanolen är renare bränsle?

förresten vad är skillnaden mellan flextek och flex fuel kit?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 17:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
askilje skrev:
Taipen skrev:
askilje skrev:
tankade min första blandtank idag (saab 900 2.0t), ca 10%, funkade perfekt :). ska testa 20% nästa gång.


om man ska köra med hög % etanol hur ofta ska man byta bränsle resp. oljefilter? är det något mer man bör tänka på när man kör med etanol istället för bensin?

nån som vill sälja en uppsättning flextek till mig?


Du bör väl byta bränslefiltret 1 :a gången efter ca 100 mil beroende på hur hög % etanol du kör på, då etanol löser upp smuts som finns i tanken. Oljan bör bytas oftare än vad serviceintervallen är har jag fått lära mig. Samma sak gäller sedan med bränslefiltret att de bör bytas tätarer än vad service intervallen anger.
Hur kommer det sig att man måste byta oftare även fast etanolen är renare bränsle?

förresten vad är skillnaden mellan flextek och flex fuel kit?


Just för att du tidigare kört med bensin som ger avlagringar i tank, motor och bränsle ledningar. Vet ej skillnaden men jag som Saab ägare tänker i alla fall göra en "chippning" dvs. få ny programvara installerad i styrboxen för att kunna köra på 100% e85. Har hittat en firma som gör det lika billigt som vad en ecoflex enhet kostar dvs. 3600 kr. Provade ecoflex och det stog mig dyrt. Man ska väl vara försiktig om med signal förändringar i alla fall när det gäller Saab. Min 2,3 t motor behöver inget byte av spridare eller något annat utan bara ny programvara för att kunna bli en spritbil

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 18:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Din bil har troligen Trionic T5 motorstyrsystem (det finns Saabkännare här på forumet som kan lämna mer bestämt svar på detta), och det går lätt att "mappa om" för att köra på 100 % E85 via bilens diagnosuttag. Man behöver alltså inte byta spridare eller montera någon slags extra utrustning i bilen, det behövs bara en interfacekabel och en dator.

Hoppsan, tur att jag tittar in här ibland. :D

Nej diagnosuttaget går inte att använda, det som gäller är att löda i boxen. Snart kommer det att kunna använda programeruttaget som användes i tillverkningen av bilen.

Läs vidare här: http://members.home.nl/t5suite/Trionic%205.pdf

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 20:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
Hur kommer det sig att man måste byta oftare även fast etanolen är renare bränsle?

förresten vad är skillnaden mellan flextek och flex fuel kit?


Man behöver inte byta filter oftare när man väl har börjat köra bilen på E85, men som redan sagt i tråden så löser etanolen upp hartsavlagringar från bensin, och om det finns mycket sådana i bränslesystemet sedan tidigare kan det sätta igen bränslefiltret några veckor eller några månader efter konverteringen. Det är tiden efter att man har börjat blanda E85 i bränslet som är av intresse, inte körsträckan.
Problemet verkar vara värre på bilar med plåttank än på bilar med plasttank. Det är också helt klart mycket värre om det är en bil som har stått länge med gammal bensin i tanken (t ex om bilen har stått osåld hos en bilhandlare ett halvår eller så, eller om det är en pensionärs- eller hobbybil som brukar vara avställd på vintern. Men bilar med plasttank som alltid har varit i daglig drift blir det sällan några bränslefilterproblem på.

När det gäller oljefiltret kan man lugnt behålla det vanliga bytesintervallet (vanligtvis vid vartannat motoroljebyte). Det behövs inte heller något extra byte av motorolja eller filter i samband med konverteringen.

Flextek är ett varumärke på ett av många olika sorters s k piggybacksystem som finns på marknaden. Eftersom Flextek var bland de första sådana som började säljas i Sverige, så har det blivit synonymt med piggybacksystem för somliga. Men det finns som sagt många andra piggybacksystem att välja på, alla har sina egna uppsättningar av egenheter, fördelar och nackdelar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 20:42 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok men vad är ett piggyback system?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är en elektronikenhet som man kopplar in mellan bilens insprutningssystem och spridarna, dess uppgift är att förlänga spridarnas öppningstid med ungefär 35 % när man kör på E85. En del piggybacksystem kan ha en del extrafunktioner inbyggda, t ex för kallstartanrikning, övervakning av spridarnas öppningstid, automatisk övergång mellan etanol- och bensinläge osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011