Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-07-07 19:42 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-27 19:18
Inlägg: 1
Ort: Från
Hej ! Jag heter Bo Fremén och är ny inom detta gebit (ett tack till Lind så att jag kunde logga in).
Jag har en 1998 SAAB 900 Se 2.0 Turbo, Effekt 136 EG och miljöklass MK3. Går denna Bil att köra på någon form av Etanolinblandning.
Tacksam för svar.
MVH
Bosse Fremén


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 07-07-07 20:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Bo Fremén skrev:
Hej ! Jag heter Bo Fremén och är ny inom detta gebit (ett tack till Lind så att jag kunde logga in).
Jag har en 1998 SAAB 900 Se 2.0 Turbo, Effekt 136 EG och miljöklass MK3. Går denna Bil att köra på någon form av Etanolinblandning.
Tacksam för svar.
MVH
Bosse Fremén


i stort sett i alla bilar kan man köra på ca bensin med upp till 22-25% etanol/metanol inblandat utan att det påverkar förbrukingen negativt
vill man har högre andel etanol inblandat gäller det att motorns styrenhet klarar att dra på med mera soppa
om man har en OBD2 kompatibelt diagnostik uttag kan man om man har tur skaffa ett ELM323 interface och koppla till en PC med programmet scantool och se hur bankerna jobbar det kan finnas en eller flera banker som kallas short resp longterm bank, på min golf V från 04 kollade jag det ock den har 2 st banker som klara att dra på med 25% vadera vilket innebär 1,25*1,25=1,56 att den klara att dra på med ca 56 % från usprungvärdet(bensin) longtermbanken går itaket vid ca E60-65 medans shorttermbanken fortfarande har utrymme att jobba på,

om du skaffar dyl. utrustning och det fungerar kör bilen nästan tom på soppa(bensin) kör bilen och kolla hur dessa jobbar, släng sedan i E85 för en hundring, kör bilen, kolla om någon går i taket, om inte fyll på med mera E85, går samtliga i taket behöver bilen konverteras tex. med flextek vilket är troligt för en så gammal bil

ska någon gång framöver presentera skärmdumpar på programmet
elm323 interface finns tex. här:
http://www.readytech.se/Diagnostikkabel.php
programmet : http://www.scantool.net/?mode=browseSoftware

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 15:19 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Har kört en likadan bil konverterad till 100% e85 mha bosch "gröna 968-sprdare" från volvo s60R. Funkar perfekt. VErkar kunna blanda i rätt mkt utan att den klagar med originalspridarna också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 16:10 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
men man kan köra på 30% blandning även med turbo? hur mkt måste man minska om det är -25 grader?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den där 30 % gränsen beror inte på om bilen har turbo eller inte, utan den beror på hur mycket lambdaregleringen kan korrigera. Och det är en parameter som är satt i mjukvaran i styrdonet, dessutom kan det variera en del mellan olika exemplar av exakt samma motortyp på grund av produktionstoleranser och andra individuella skillnader.

Några kallstartproblem behöver man inte bekymra sig för vid måttlig blandtankning, det är först när man kommer långt över 50 % E85 som det kan tänkas att det behövs mer kallstartanrikning än för bensin. Men det finns ingen skarp gräns där man kan säga att över en viss temperatur får man igång bilen, under samma temperatur går det inte att få igång den. Om kallstartanrikningen inte räcker till blir den gradvis mer och mer svårstartad när förhållandena är svåra (kyla, fukt osv), men den går alltid att få igång om man man gör på rätt sätt när man startar (mycket korta startförsök med minst 5-10 sekunders paus emellan).

Din bil har troligen Trionic T5 motorstyrsystem (det finns Saabkännare här på forumet som kan lämna mer bestämt svar på detta), och det går lätt att "mappa om" för att köra på 100 % E85 via bilens diagnosuttag. Man behöver alltså inte byta spridare eller montera någon slags extra utrustning i bilen, det behövs bara en interfacekabel och en dator.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 20:01 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Din bil har troligen Trionic T5 motorstyrsystem (det finns Saabkännare här på forumet som kan lämna mer bestämt svar på detta), och det går lätt att "mappa om" för att köra på 100 % E85 via bilens diagnosuttag. Man behöver alltså inte byta spridare eller montera någon slags extra utrustning i bilen, det behövs bara en interfacekabel och en dator.


ok går det ätt göra alla nödvändiga justeringar via datorn då lr? annars tänkte jag köpa flextek och montera, verkar väldigt smidigt. kan man verkligen köra på ren e85 felfritt (utan att CElampan lyser mm) när man kopplat in flextek? om man sedan byter bränsle och oljefiler

samt vad är skillnaden om att "mappa om " och att köpa flextek? fördelar nackdelar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 15:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
askilje skrev:
torbjorn skrev:
Din bil har troligen Trionic T5 motorstyrsystem (det finns Saabkännare här på forumet som kan lämna mer bestämt svar på detta), och det går lätt att "mappa om" för att köra på 100 % E85 via bilens diagnosuttag. Man behöver alltså inte byta spridare eller montera någon slags extra utrustning i bilen, det behövs bara en interfacekabel och en dator.


ok går det ätt göra alla nödvändiga justeringar via datorn då lr? annars tänkte jag köpa flextek och montera, verkar väldigt smidigt. kan man verkligen köra på ren e85 felfritt (utan att CElampan lyser mm) när man kopplat in flextek? om man sedan byter bränsle och oljefiler

samt vad är skillnaden om att "mappa om " och att köpa flextek? fördelar nackdelar?


Hej !

Hmm...

Nja...ha inte för brottom att hugga till med första bästa förslag/prylar
att konvertera din Saab med...

Det är stor skillnad på hur du tänkt använda din konverterade Saab...
Med vilket sätt du väljer att konvertera den...

(1) Klart bäst (och dyrast) kan vara att konvertera hos känd konverteringsfirma...typ Nordic Uhr i Norrköping eller BSR i Växjö...

(2) Sedan kan man (kanske byta spridare och ordna programvaran i
T5/T7-burken...

(3) Kanske alternativt välja någon box utanför, typ AutoFFV eller liknande
hyfsad burk...

Lycka till och läs gärna vidare här på Etanol.nu
innan du bestämmer dig !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 18:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
Håll inte på med blandtankning . Det blir CE lampa på en Saab ganska snabbt. Motorn går dessutom för snålt eftersom du inte har bränsle så det räcker. Har jag fått lära mig på Saab turbo clubs hemsida.

Bäst är att låta Nordic UHR "chippa" om bilen.

Provade själv med en ecoflexbox och åkte på en smäll som kostar mig 11 900 kr då styrboxen till insprutningen gick sönder.

//Hasse
Saab 9000 2,3 T 97:a med Trionic


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 20:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänk på att det bara är vid bensindrift som för mager bränsleblandning möjligen skulle kunna orsaka motorskador, det är en egenhet som bensin har och som inte gäller för andra bränslen, t ex E85. Det enda problemet som för mager blandning medför vid blandtankning eller drift på ren E85 är att man får onödigt höga utsläpp av kväveoxider (NOx), så länge blandningen är tillräckligt fet för att motorn överhuvudtaget ska gå.

Om motorelektronikvarningslampan (kallas tydligen CE på Saab-språk) tänds så behöver det inte nödvändigtvis betyda just att lambdaregleringen har fått problem. Man måste läsa av felkoder och tolka dem innan man kan dra några slutsatser om varför lampan lyser. Hur lambdaregleringsgränserna är satta och därmed hur mycket blandtankning bilen klarar av varierar kraftigt mellan de olika motorstyrsystem Saab har använt på bilar med lambdareglering (K-lambda, LH 2.4, Lucas CU14, Trionic T5 och T7 osv), man kan inte komma med några svepande slutsatser och påstå att de gäller för alla Saab.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 20:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
torbjorn skrev:
Tänk på att det bara är vid bensindrift som för mager bränsleblandning möjligen skulle kunna orsaka motorskador, det är en egenhet som bensin har och som inte gäller för andra bränslen, t ex E85. Det enda problemet som för mager blandning medför vid blandtankning eller drift på ren E85 är att man får onödigt höga utsläpp av kväveoxider (NOx), så länge blandningen är tillräckligt fet för att motorn överhuvudtaget ska gå.

Om motorelektronikvarningslampan (kallas tydligen CE på Saab-språk) tänds så behöver det inte nödvändigtvis betyda just att lambdaregleringen har fått problem. Man måste läsa av felkoder och tolka dem innan man kan dra några slutsatser om varför lampan lyser. Hur lambdaregleringsgränserna är satta och därmed hur mycket blandtankning bilen klarar av varierar kraftigt mellan de olika motorstyrsystem Saab har använt på bilar med lambdareglering (K-lambda, LH 2.4, Lucas CU14, Trionic T5 och T7 osv), man kan inte komma med några svepande slutsatser och påstå att de gäller för alla Saab.


Det är tydligen vädigt enkelt enligt förståsigpåarna här att säga att de går fint att blandtanka. Utan att ta några konsekvenser för de man säger. Det jag säger är var mycket försiktig med att bland tanka etanol. Så enkelt är de inte. Vilket kostat mig flera tusen trots att jag gjort en konvertering och därför vill varna andra.

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 20:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Taipen skrev:
torbjorn skrev:
Tänk på att det bara är vid bensindrift som för mager bränsleblandning möjligen skulle kunna orsaka motorskador, det är en egenhet som bensin har och som inte gäller för andra bränslen, t ex E85. Det enda problemet som för mager blandning medför vid blandtankning eller drift på ren E85 är att man får onödigt höga utsläpp av kväveoxider (NOx), så länge blandningen är tillräckligt fet för att motorn överhuvudtaget ska gå.

Om motorelektronikvarningslampan (kallas tydligen CE på Saab-språk) tänds så behöver det inte nödvändigtvis betyda just att lambdaregleringen har fått problem. Man måste läsa av felkoder och tolka dem innan man kan dra några slutsatser om varför lampan lyser. Hur lambdaregleringsgränserna är satta och därmed hur mycket blandtankning bilen klarar av varierar kraftigt mellan de olika motorstyrsystem Saab har använt på bilar med lambdareglering (K-lambda, LH 2.4, Lucas CU14, Trionic T5 och T7 osv), man kan inte komma med några svepande slutsatser och påstå att de gäller för alla Saab.


Det är tydligen vädigt enkelt enligt förståsigpåarna här att säga att de går fint att blandtanka. Utan att ta några konsekvenser för de man säger. Det jag säger är var mycket försiktig med att bland tanka etanol. Så enkelt är de inte. Vilket kostat mig flera tusen trots att jag gjort en konvertering och därför vill varna andra.


Men du har ju av någon anledning (kanske fabrikationsfel på piggybackenheten eller någon felkoppling) misslyckats med en konvertering, det har ingenting att göra med eventuella blandtankningsproblem. Det är skillnad på äpplen och päron!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 21:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
Lika fullt, var försiktig med att blandtanka, det kan i slutända kosta mer än de smakar.

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är väl i så fall tankandet med bensin, med ty åtföljande klimatförändrande utsläpp, som kostar mer än det smakar? Sett ur national- och världsekonomisk synpunkt lönar sig all blandtankning även om den kanske (vilket nu inte stämmer med någon som helst praktisk erfarenhet) i något enstaka fall skulle orsaka smärre hårdvaruproblem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 09:11 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Tja, det här låter väl inte så dumt egentligen,

Taipen skrev:
Lika fullt, var försiktig med att blandtanka, det kan i slutända kosta mer än de smakar.


men det borde kanske ha stått smurfa istället för blandtanka.
Jag menar, förhållningssättet i ovanstående citat är vettig, man bör nog inte kasta sig huvudstupa in på okänd mark, oavsett ämne.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 10:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Taipen skrev:
Lika fullt, var försiktig med att blandtanka, det kan i slutända kosta mer än de smakar.


Hej !

Hmm...

Självklart tar bil-/motor-ägaren själv ansvaret för sina beteenden med sin bil/motor...

Nu har inte vi läsare här på forumet fått allt klart för oss om det är en "utsliten" SAAB Turbo i det här fallet, eller om det är nåt annat som gått/är snett, typ tidigara ägares experiment med elektroniken i bilen...

Sedan kan det vara så att motorn blivit "tokpressad" innan alla justeringar som ska göras blivit gjorda...

Upplever själv som att man behöver ca 1 år med en motor innan
alla justeringar blivit gjorda, för att just den konverteringen skall
kunna sägas vara hyfsad, och körbar för andra förare...

Sedan kan självklart körstil mm inverka...

Ock är det materialfel/komponentfel på någon i konverteringen ingående
pryl, så är det/den (kanske) haveriorsaken...

T5-boxar verkar hyfsat driftsäkra, när de nu mest är "hyllvärmare"
hos bildemonteringarna...

Lycka till med Saaben i framtiden !

Hälsar Etalappen (som också åker konverterad Saab-turbo)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011