Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 740GLT 16V
InläggPostat: tor 07-08-23 15:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-08-23 14:40
Inlägg: 2
Ort: Osby området
Är det någon som har provat köra en volvo 740 16V -89 (B234F 117Kw motorn) på E85 utan konvertering? eller hur mycket ska jag våga hälla i tanken. är beroende av bilen då jag bor mitt ute i skogen & har några mil till jobbet.

Jag har kollat runt lite här inne på forumet men inte hittat något om denna modellen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 19:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
prova att tappa i E85 för en hundring och sedan resten bensin
eftersom den troligen har lambdareglering kan den med stor sannolikhet klara 30-50% kanske rent av 100% utan konvertering
prova gärna att köra ned till halv tank bensin fyll upp med E85 utan att toppfylla för att se hur den går,skulle den mot all förmodan gå som en påse med nötter är det bara att fylla upp med lite bensin igen

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-23 21:18 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-25 21:13
Inlägg: 8
Ort: Från
jag kunde köra 50-50 innan jag byggde om min 745 16 valve nu kör jag på ren e85 efter ombyggnad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 10:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Rent allmänt kan man räkna med att gränsen går mellan 30 och 60 % för bilar med LH 2.4 (oavsett motortyp och om det är Volvo eller Saab). Skillnaden beror på spridning mellan olika exemplar - toleranser hos bränsletryck, luftmängdmätare och sånt - snarare än att olika motortyper skulle bete sig olika.

Man bör börja med att lära sig att läsa av felkoder så att det är lätt att ta reda på orsaken om motorelektronikvarningslampan tänds.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011