Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-09-17 07:59 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 07:45
Inlägg: 8
Ort: Från
Volvo 745GL-90 -B230F


Jag har de senaste tankarna kört 50/50 BF95 och E85 utan problem.
Då jag har planer på att konvertera den med en bränsletrycks regulator börjat titta på vad som skall göras.
Jag har bytt bränslefilter iförebyggande syfte då detta var lastgammalt.
Jag har hittat Lambda "kontakten" Där jag kopplade in en Y kopling dvs hängde på mitt instrument i bef. installation för att lära mig hur signalen levde innan konvertering.

Efter andra åkturen med denna installation tändes lambda lampan men bilen gick bra
Nu tredje vändan går den skit dåligt som om den ej får soppa ungefär.
Nollade lampan med säkring 1 .
Men den går lika risigt ifs så har jag bara provstartat den ännu efter nollningen.

Kan lambda sonden lastas för hårt?? (högohmigt instrument)

Kan det vara den som gått sönder?

Borde väl inte vara rosa klegg symptomet då jag endast kört 50/50??

/Magnus


Senast redigerad av xrmagnus mån 07-09-17 08:40, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 08:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad är det för Volvo och vad är det för typ av motorstyrsystem?

Läste du av felkoderna och tog reda på vad de betyder innan du "släckte lampan"? Det är svårt att komma med några råd om man inte vet varför motorstyrsystemet tände varningslampan.

En vanlig digitalmultimeter med 5 eller 10 Mohm inre resistans kan man utan vidare ha inkopplad parallellt med en normal lambdasond, det är först när man kommer ner under ett par hundra kohm som belastningen möjligen kan spela roll.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 08:39 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 07:45
Inlägg: 8
Ort: Från
Volvo 745GL-90 B230F
Tyvär så läste jag ej av felkoderna innan jag nollade med säkring 1.

Provstartade 10 min och den går skit dåligt (Ska kolla tändstiften)
Den startar fint men efter ngr sekunder börjar tomgången svikta och gå ner till 5-600 rpm där den precis håller sig levande.

Lite pumpande med gasen kan hålla den över 1000rpm.

Kollade upp felkoderna nu efter 10 min knagglig gång så gav det inget dvs 1-1-1. ingen lambda lampa lyser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan vara en bra idé att kolla tändstift, ohmmäta tändkablar, och kolla att det inte finns spår av överslag i fördelarlock etc. Ett bra sätt att upptäcka tändningsproblem är att lyssna på mellanvåg (AM) på bilradion, där hörs ju nästan alltid tändstörningar. Om vart fjärde "störningsknäpp" antingen saknas eller är starkare än de andra så vet man att det finns något tändproblem (t ex avbrott i tändkabel eller överslag till jord) som bara har med en cylinder att göra. Det är lättast att höra vid lågt varvtal, prova både vid tomgång och vid segdragning med mycket gaspådrag.

Du hade bytt bränslefilter nyligen, ja. Kolla att det nya filtret är rättvänt (pilar på det i flödesriktningen eller märkning "in" och "out" vid anslutningarna. En del filter släpper ifrån sig stora mängder ludd, som kan sätta igen spridarna, om man vänder dem fel. Riktigt skumma piratfilter kan släppa ludd även om de är rättvända, men så dåliga filter är sällsynta numera.

Eventuella felkoder och tändning av motorelektronikvarningslampan kommer förmodligen inte förrän efter en stunds körning med varm motor, så att den har gjort försök att lambdareglera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 12:43 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 07:45
Inlägg: 8
Ort: Från
Var ute på lunchen och testade lite.
Pumpade med gasen så att varvtalet höl sig kring 2000 efter 2 minuter ca så sa det pooof sput poof och sen gick motorn rent igen.
Körde utan problem till närmaste mack och köpte insputnings rens. när jag kom ut från macken gick den som en påse nötter igen.

Hankade mig till jobbet och halvägs hostade den till och gick rent igen.

Min teori är att det måste vara något i bränsle vägen som släpper ibland.

Kan det vara Biltemas bränsle filter som släpper ludd?

Tips på hur man gör rent spridarna??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet kan förstås vara om det är något mer problem med bränsleförsörjningen (t ex om förpumpen i tanken har slutat fungera eller om huvudpumpen suger luft pga läckande sugledning). Det bör man kunna upptäcka genom att mäta bränsletrycket eller genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning. Normal förbrukning är ungefär 3,5 A för huvudpumpen och 1,5 A för förpumpen.

Kolla också att bränsletryckregulatorn fungerar som den ska, att det inte kommer något bränsle i returledningen förrän trycket har kommit upp till det tryck den ska reglera på.

Att göra rent spridare är något besvärligt, men inte alls omöjligt. Här finns en beskrivning: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=143&postdays=0&postorder=asc&start=20

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 14:34 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 07:45
Inlägg: 8
Ort: Från
Testade att strypa returslangen för att öka mottrycket. Motorn gick bättre då.
Kopplade in den nya BTR:n och vred upp trycket samma resultat.
Men när jag tog en provtur så var den orkeslös en stund sen blev det fart...

Jag kör fortfarande på 50/50 och nu 4 bars bränsle tryck...
Har för mig att trycket var 2.5 Bar innan jag vred upp den nya BTR:n

Är det rätt tryck för orginal regulatorn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En Volvo '90 bör ha 3,0 bar bränsletryck. Men BTR reglerar bränsletrycket relativt undertrycket i insugningsröret. Så med vakuumslangen till BTR på plats och motorn på tomgång är det fullt normalt att trycket är ungefär 2,5 bar. Om man kopplar bort vakuumslangen ska trycket stiga till 3,0 bar. Vid körning med gaspådrag ska trycket ligga mellan 2,5 och 3,0 bar.
På de flesta original-BTR för Volvo står trycket i klartext, antingen instansat eller på en påklistrad lapp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lösningen på problemet!!!
InläggPostat: tis 07-09-25 07:05 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 07:45
Inlägg: 8
Ort: Från
Hittade vad som orsakat mina problem!!!

Troligen så har jag av misstag under konverteringsfasen kommit åt Spjälllägesgivaren så at den fick dålig kontakt.

När jag tryckte dit den igen så funkar nilen som den ska igen.

Tänk vad en liten kontakt kan ställa till.

/Tack för support torbjorn


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011