Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-09-17 18:23 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 18:11
Inlägg: 4
Ort: Från
Hej,

det var ett par år sedan jag senast uppdaterade min gamla tankjournal i form av ett excelark. Mest beror detta på att jag slutade pendla förra sommaren, och har sedan dess blandat i mindre sprit.

Ehuru och emedan... nu är version 0.30 här. Inga större skillnader, men funktioner för bränsle- och penningförbrukning per dygn har tillkommit. Dessutom finns all min egen historik, gällande 5000mil i en 170hk BMW323i 1996, inkluderad.

Fanns en tråd på gamla forumet som behandlade det här arket, men all den datan är tydligen borta sedan länge.

Fick några önskemål om nya funktioner per e-post senast det begav sig, jag har inte hunnit titta på dessa än, men jag minns att någon ville kunna alternera mellan att använda miles och kilometer, detta är dock ingenting som är planerat. Iaf inte just nu.

Skärmdumpar nedan, av en äldre version men det är av mindre betydelse:

Bild

Bild

Bild

Finns för nerladdning här: http://mordvap.net/e85/

Hoppas det kommer till nytta för någon.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 19:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag har använt den här journalen och är mycket nöjd.

snart 6000 mil i nuvarande bil, och några hundra mil i min förra.

En funktion jag försökte lägga till är ungefärlig motsvarande förbrukning på BF95 vid blandtankning eller ren E85 som jämförelse, lyckades dock inte så bra.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 19:19 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 18:11
Inlägg: 4
Ort: Från
AcuraJan skrev:
En funktion jag försökte lägga till är ungefärlig motsvarande förbrukning på BF95 vid blandtankning eller ren E85 som jämförelse, lyckades dock inte så bra.


Skoj att du hat haft nytta av den. Hur ser din XY-plot över blandnignsförhållande kontra förbrukning ut? :)

Tyvärr kör du ifrån mig här ovanför. Jag förstår inte riktigt vad det är som du är ute efter egentligen..?

Kan du omformulera, exemplifiera eller helst både och? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 19:30 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
Citat:
En funktion jag försökte lägga till är ungefärlig motsvarande förbrukning på BF95 vid blandtankning eller ren E85 som jämförelse, lyckades dock inte så bra.


Kolla mina kalkyler, Excelbladet hittar du här: http://hem1.passagen.se/plc/slask/

De gula fälten i arket är variabler som du kan ändra efter tycke och smak, resten räknas fram automatiskt, bla. hur mycket du tjänar i kr och ören per mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 19:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
En ganska rak tendens, från strax under 7l på BF95 till strax över 9l på ren E85 .. möjligen lite flack i början upp till ca E20.
Inga extremförbrukningar på E85 som t.ex. på BF95 där den har dragit en bra bit över 8l när man kört lite mycket för fort. Kanske den går snålt på E85 och maxvarv/belastning, inget som märks på toppfart eller acceleration dock.
Redigerar in en bild, och ser att minnet är lite optimistiskt, har väl varit lite tungfotad i sommar.
Bild
Ok, ska försöka omformulera... jag vill alltså veta motsvarande ren BF95 förbrukning vid olika inblandningar av E85.
Detta med hjälp av hur mycket mer E85 den drar på riktigt, kommer inte ihåg hur jag försökte lösa det... kanske skulle ta och kolla på det igen.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Senast redigerad av AcuraJan mån 07-09-17 20:50, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 19:56 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 18:11
Inlägg: 4
Ort: Från
AcuraJan skrev:
Ok, ska försöka omformulera... jag vill alltså veta motsvarande ren BF95 förbrukning vid olika inblandningar av E85.
Detta med hjälp av hur mycket mer E85 den drar på riktigt, kommer inte ihåg hur jag försökte lösa det... kanske skulle ta och kolla på det igen.


Uhm-hum. Och syftet är vad? Att hitta brytpunkten för maximal ekonomisk vinst?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 20:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Nja, syftet är väl att ha det som jämförelse, är förbrukningen vid denna tankning vettig?
Om man kört riktigt snålt är det svårt att uppskatta det direkt, men lätt att jämföra med lägsta noteringen när jag kört på ren BF95 om man skulle ha en siffra direkt. Samma sak omvänt också, lättare att se om den drar onormalt lite på E85 (kanske går snålt) när man kört bilen hårt en längre sträcka.

Jag hade kopierat förbrukningskolumnen, men lagt in en procentuell minskning på hur mycket E85 som tankats vid tillfället. Procentsatsen är samma som hur mycket min genomsnittliga ökning vid ren E85 är.

När jag tankar ren BF95 visas samma siffra i dessa kolumner.
Problemet är att det inte verkar stämma när jag varierar blandningen hastigt, tankar endast ett bränsle och det är mycket kvar i tanken.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 20:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
psjs skrev:
Kolla mina kalkyler, Excelbladet hittar du här: http://hem1.passagen.se/plc/slask/

De gula fälten i arket är variabler som du kan ändra efter tycke och smak, resten räknas fram automatiskt, bla. hur mycket du tjänar i kr och ören per mil.

Det var inte vad jag var ute efter, jag får ut ungefär samma saker med hjälp av journalen.
Jag kör dessutom oftast så långt som möjligt per tank, om jag inte passerar en mack med kraftigt sänkt pris :wink:

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 08:59 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-17 18:11
Inlägg: 4
Ort: Från
AcuraJan skrev:
Bild


Skoj att se. :) Din trendlinje är mycket tydligare än min, bland annat för att jag inte kan köra på ren E85. Ska införa trendlinje nästa gång jag knackar på arket, samt kolla upp den funktionen du funderat på.

(Vill du ha trendlinje så högerklicka i XY-diagrammet, infoga trendlinje, "polynom", 6:e ordningen... blir ganska fint faktiskt.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 21:08 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
Häftigt!!!

Men jag får inte diagrammen att funka.
Kör i linux-ubuntu och openoffice, några tips?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 21:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
AcuraJan skrev:
En ganska rak tendens, från strax under 7l på BF95 till strax över 9l på ren E85 .. möjligen lite flack i början upp till ca E20.
Inga extremförbrukningar på E85 som t.ex. på BF95 där den har dragit en bra bit över 8l när man kört lite mycket för fort. Kanske den går snålt på E85 och maxvarv/belastning, inget som märks på toppfart eller acceleration dock.
Redigerar in en bild, och ser att minnet är lite optimistiskt, har väl varit lite tungfotad i sommar.
Bild
Ok, ska försöka omformulera... jag vill alltså veta motsvarande ren BF95 förbrukning vid olika inblandningar av E85.
Detta med hjälp av hur mycket mer E85 den drar på riktigt, kommer inte ihåg hur jag försökte lösa det... kanske skulle ta och kolla på det igen.


Var kommer punkterna med etanolhalter mellan 0 och fem procent ifrån?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-02 19:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Det är när jag testat tankat BF98 ... har varit så i dokumentet från början, kanske alla blandar 5 % i 98 oktanigt också?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011