Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 06:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-07-29 21:35 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 11:41
Inlägg: 6
Ort: Från
Hej,

har en Saab som jag först tänkte konvertera fast tänkte testa blandtanka lite först.
Gjorde ett första test med ca 50-55% etanol i tanken vilket den bara tackade och tog emot.
Idag testade jag närmre 75-80% etanol vilket gjorde den "ledsen".
"Check Engine" lampan tändes efter en mil eller så, men bilen kändes att gå hur bra som helst (bra mycket mer kraft vid låga varv än på bara bensin). Testade också trycka på gasen lite i uppförsbacke och det gick finfint med också (kände inte att jag tappade kraft även i högre varvtal 4-5,5k)
Har nu fyllt på med bensin så att jag har runt 50% igen...

Är det någon fara och köra så mycket etanol att "Check Engine"-lampan tänds? Som sagt märkte jag inga negativa effekter (inte för varm, gott om olja) vet kanske nån mer exakt vad lampan kan indikera?

_________________
Saab 900 -95 2.0l
Kör på ren bensin okonverterad... tillsvidare.

Bra med en lödkolv i handen :)
Hör av er om ni behöver lite löd-hjälp i malmö regionen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-30 09:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lampan (allmänt kallad "motorelektronikvarningslampa") kan tändas för vilken slags fel som helst som har med motorstyrsystemet.
Om den tänds i samband med blandtankning på en i övrigt felfri bil så beror det troligen på att lambdaregleringen inte klarar av att korrigera till rätt bränsleblandning, alternativt att den visserligen fortfarande klarar det men börjar hamna så nära ett gränsvärde att det är läge att varna för det.
Om man kör på bensin och lambdaregleringen får liknande svårigheter, så beror ju det förmodligen på ett "riktigt" fel, vilket det bör varnas för.

Det är ingen fara för motorn att köra på det sättet, det enda som är besvärande är att kväveoxidutsläppen blir större än nödvändigt om motorn hela tiden går med för mager blandning, katalysatorn klarar inte att sönderdela kväveoxiderna när det finns luftöverskott i avgaserna.

Det bästa sättet att ta reda på vad lampan indikerar i just det här fallet är att läsa av felkoder på bilen. Dock vet jag inte rakt av hur man gör det på en Saab från mitten av 90-talet, om det går att få ut "blink-koder" som på äldre bilar eller om man behöver någon slags handterminal eller kabel mellan testuttag och dator.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-30 14:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-29 13:26
Inlägg: 38
Ort: Varberg
Här är en sida om hur man läser ut felkoder på en saab 900:a från 94: och framåt http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... tronic.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-30 18:40 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 11:41
Inlägg: 6
Ort: Från
Jag har nu fyllt på med några liter etanol till och nu verkar jag ha hittat nån gränszon. För nu tänds lampan ibland och slocknar ibland.

Men om jag får mager blandning borde det inte resultera i att jag får mindre vrid? (för jag hade mycket mer vrid när jag hade 75-80% etanol än vad jag har nu)

En halvrelaterad fråga:
Om man modifierar bilen med ett piggyback system, tex AutoFFV, löser ett sådant system problemet med blandningen? (vill helst inte att fel lampor ska lysa då de kan vara bra att reagera på om något faktiskt går fel med bilen)

_________________
Saab 900 -95 2.0l
Kör på ren bensin okonverterad... tillsvidare.

Bra med en lödkolv i handen :)
Hör av er om ni behöver lite löd-hjälp i malmö regionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-30 19:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
det kan vara så att inikatorn tänds långt innan reglerbankerna går i taket
prova gärna att köra på ren E85 utan bensin inblandat , om det gå minst lika bra som på bensin anser jag att en konvertering är överflödig (snånär som på kallstarten)

det är var jag har läst i olika inlägg omöjlig att skada motorn på mager blandning vid körning på E85 eftersom förbränningstempraturen är lägre
än vid ren bensinkörning

men vill man ha en släkt indikator så är en konvertering av något slag enda utvägen

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-08-02 19:53 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Weeb skrev:
Hej,

har en Saab som jag först tänkte konvertera fast tänkte testa blandtanka lite först.

Turbo eller insprutare?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-08-04 08:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
J.K Nilsson skrev:
Turbo eller insprutare?

J.K Nilsson


2,0i står det visst i signaturen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011