Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 360, B200(F)130
InläggPostat: tis 07-12-11 01:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-12-11 00:23
Inlägg: 5
Ort: Från
Hejsan, mitt första inlägg.

Jag började med att söka igenom forumet efter inlägg gällande just Volvo 360 alternativt B200F motorn. fanns lite men inte mycket till nytta.

Letar efter alternativ till bensinen som börjar bli lite väl dyr, vilket gjorde att jag landade på på denna sidan.

Nåja till saken, efter lite sökande hittade jag i en databas information om en "Oskar" som tankar sin Volvo 360 med en B200E motor rakt av med E85 utan några problem (jag har mailat honom)

Vad jag vill ha är bekräftelse på detta (faktum?)..
Volvo 360 GLT 1986 B200E Insprutning Multipoint Ja 100% 1,0 1,3 "bilen är mycke piggare" <epost>Oskar.

Ska man köra ner bilen på nästan tom tank och prova tanka med fem liter E85, finns det några direkta risker (mer än att den inte startar/går dåligt).
Vill det sig inte kan jag väl fylla upp med vanlig bensin så borde den fungera.

Nyfiken som tusan är jag.

Bilen är verkligen i fantastiskt skick efter 20 år, har gått som sommarbil och är nästan helt rostfri, titta gärna på några bilder
car.ken.nu/img/ lägg till h t t p : / / själva.
Man får inte lägga in fungerande länkar om man är ny här nämligen. :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blandtankning E85
InläggPostat: tis 07-12-11 08:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du behöver inte vara så blygsam som 5 liter E85 i din första tank. Du kan dra på med 12 ~ 15 liter E85 om du vill, och resten blyfri 95.

Om det sedan finns några egenheter eller viktiga "kontrollpunkter" för just din modell, låter jag vara osagt. Vi lämnar den frågan vidare. Jag har i alla fall blandtankat min 240 -92 med ca 25 ~ 30 % E85 i över två år nu. Det har gått bekymmersfritt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 09:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
B200F-motorn i Volvo 360 har ett insprutningssystem som heter LU-jetronic. Det har inte mycket gemensamt med de system som används på liknande motorer i 200- och 700-serierna. Främsta skillnaden är att LU-jetronic har ett helt analogt styrdon, det finns alltså ingen mikroprocessor i det.
Samma system användes också på en hel del modeller av Citroën och Peugeot, dessutom på enstaka modeller av Opel och Fiat i slutet av 80-talet, så erfarenheter därifrån bör gå bra att återanvända.

En trevlig sak med det systemet är att det finns ett mätuttag för lambdaregleringen, man kan alltså koppla in en voltmeter för att ha kontroll på vad den håller på med under körning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 15:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej och Välkommen till ett trevligt forum !

Hmm...

Gluttade lite på dina bilder från motorrummet...

Ser luftigt och bra ut...

Saknar dock slangen för förvärmningen av insugningsluften,
slangen sitter normalt på sin stos som är fäst utanpå avgasgrenröret...

Kanske ett besök på närliggande bildemontering löser slangproblemet...
Det är så att etanolen TYCKER MYCKET BRA OM VARMLUFT !!

En ofta tillämpad idé är att ordna "lagom" avskärmning av kylaren,
framför allt på den sida som är framför avgasgrenröret, så att värmen
inte blåser bort innan den når luftrenaren och vidare till insuget...

Ibland kan det vara en fördel om luftfiltret är lite skitigt...
För att motorn behöver lite fetare med etanol än med BF95...

Sedan tycker jag att du borde bekanta dig ytterligare med detta forum !
Det finns folk här som har Sveriges (för att kanske säga världens) bästa
kunskaper vad gäller etanol och allehanda tillämpningar !

Lycka till med dina prov !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 23:16 
Offline

Blev medlem: tis 07-12-11 00:23
Inlägg: 5
Ort: Från
Det kan stämma, förra ägaren berättade något om det.
Den har aldrig gått vinter förr så det har vart så några år.

Kanske bud på att sätta dit en slang/rör :)

Man kan inte köpa ett rör som passar till detta nytt, kanske inte skapat för ändamålet men ändå? skulle dock behöva veta vad det skall vara för mått och dylikt på det, värsta fall får man väl rulla ut på bildemontering.

Tack på förhand.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-17 23:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-12-11 00:23
Inlägg: 5
Ort: Från
Har inte blivigt något nytt förvärmar rör än, däremot provar jag köra på en 50/50 blandning nu 95 och E85.

Märken ingen skillnad, varken vad gäller start eller drift.
ska öka mängden E8 till ca 75% till nästa tankning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-18 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du letat på testuttaget för lambdaregleringen och börjat hålla kontroll på spänningen där?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 18:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Den 360 GL -87 B200F jag hade saknade testuttag. Fick montera ett nytt stift i styrdonets kontakt.
Kopplade sen utgången via en pott till en gammal VU-meter jag räddade ur skrotlådan. :)

Fungerade utmärkt; nålen pendlade lite på skalan när lambdan jobbade och gick upp mot max (eller om det var min) vid fullgas eller innan sonden värmts upp.
Man såg även hur reglerområdet flyttades då justeringar gjordes.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt brukar spänningen stå på ett fast värde ungefär halvvägs när systemet inte går lambdareglerat. Jag tror det var omkring 5,5 V på den Citroën CX med LU-jetronic som jag hade en gång i tiden.
Spänningen kan variera mellan ungefär 2 och 11 V. Ju högre spänning desto mer fetar lambdaregleringen på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011