lennart e skrev:
⇠bartosz skrev:
Användningen av etanolblandningar i konventionella bensinfordon är begränsad till låga blandningar, eftersom etanol är frätande och kan försämra en del av materialet i motorn och bränslesystemet.
Som såå många andra före dig så är det många som vill vill sprida "fake news" om etanol. Är du lika kritisk mot den etanol du köper på systembolaget?
Jag har kort på etanlol i många år, i min 745 - 88B i omkring 10 år och före det i 5 år med en 144 - 72. Vad är det som skulle kunna "fräta sönder"???
I Brasilien har dom kört på etanol (100%) sedan -70-talet, hade det verkligen fungerat om motorn skulle "fräta sönder?
Var kommer bartosz citatet ifrån? Jag har letat på hela internet och det finns inte. Och det finns ingen användare på etanol.nu som heter bartosz heller.
Hursomhelst, tron på att etanol är skadligt är vitt spridd men är ju rent nonsens. Hur skulle då E5 och E10 för att inte tala om E85 ens vara möjliga? Titta igenom kategorin "Risker" för svart på vitt. Möjligen kan en del av hysterin förklaras med att man förväxlar etanol med metanol som är mycket aggressivt mot metall.
Det finns en lobby mot etanol som bensin- och diesel- bolagen ligger bakom och de manipulerar både tillverkare och myndigheter att avråda från att prova sig fram. Och media upprepar det alldeles för okritiskt.
Garantier och försäkringar är ett allvarligt problem eftersom tillverkare och försäkringsbolag såklart tar alla chanser att skylla på etanolen. Jag har inte läst om ett enda exempel där det kunnat ledas i bevis att etanol orsakat några som helst skador på vare sig motor eller katalysator, men media upprepar ändå okritiskt påståenden om att det kan inträffa.
/zwaa