Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick här!
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=2427
Sida 2 av 5

Författare:  lullebulle [ tor 09-05-07 22:39 ]
Inläggsrubrik: 

Amazon 67 b18
25% E85
4,5 i co :o
Tur att jag testade med blandtankning

Författare:  PRIUS [ fre 09-05-08 16:54 ]
Inläggsrubrik: 

Skulle behöva lite blandtankning i Lexusen från 93- eller skall man ta reda på felet att den går så fett?



CO 1,4 ( 0,5 )
CO 2500 1,1 ( 0,3 )
HC 111 (100)
LAMBDA 0,94 (0,97-1,03)

Författare:  torbjorn [ fre 09-05-08 21:47 ]
Inläggsrubrik: 

Det är nog bättre att ta reda på felet. Om det skulle vara så att den nästan inte klarar att lambdareglera alls (kanske pga gammal trött lambdasond eller något annat givarfel) så är ska man ha mycket tur om man ska lyckas få till rätt blandning genom blandtankning.
Om felet beror på att någon cylinder får alldeles fel blandning (t ex som följd av läckande spridare eller tjuvluft) så kommer säkert åtminstone HC-värdet att vara för högt även om man lyckas få till rätt lambdavärde genom blandtankning.

Författare:  PRIUS [ fre 09-05-08 22:11 ]
Inläggsrubrik:  torbjörn har rätt!

Det är väl bara att krypa till korset eller under bilen, och göra som den här killen http://www.lexls.com/tutorials/EFI/main ... ensor.html
sen får man hoppas att det blir bra efter detta ingrepp, någon som har goda erfarenheter av Biltemas syresensorer? Tur att det bara är fyra stycken annars kunde det bli dyrt att byta dom, men det går väl att mäta upp dom och se om det skiljer något mellan höger och vänster sida så man inte gör något i onödan när man nu har semester.

Författare:  matsuda [ fre 09-05-08 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

Har du kollat om du får signal ens från lambdasonden? Funkar motortempgivaren?

Författare:  PRIUS [ fre 09-05-08 23:33 ]
Inläggsrubrik: 

Nej jag har inte kollat om jag får någon signal från lambdasonden än, men nu när man har semester så får man tid till det.Och sen får jag väl försöka hitta motortempgivaren med för att se att den fungerar som den skall, skulle vara bra att ha en avgasanalysator så att man kunde se om det blir någon skillnad av det man gör.Felet med den här bilen som går för fett är att då går den jättebra, det skulle vara bättre om den gick dåligt så man märkte någon skillnad av det man gör.

Författare:  matsuda [ fre 09-05-08 23:36 ]
Inläggsrubrik: 

Givet att sonden fungerar är ju den din bäste vän vad gäller avgasmätningar :).

Författare:  PRIUS [ lör 09-05-09 07:49 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Givet att sonden fungerar är ju den din bäste vän vad gäller avgasmätningar :).

Ja du har säkert rätt matsuda, då tidigare besiktningsprotokoll har varit helt rena.Sonderna verkar ha en livvslängd av 90 000 miles enligt det Amerikanska forum för Lexus. Many states now use OBD-II testing instead of tailpipe testing in OBD-II compliant vehicles .Nu sedan Maj eller var det Mars månad går väl svenska bilprovningen in och kollar via OBD för att se att värdena stämmer.Mjukstart enligt bilprovningen men senare vill det nog till att värdena är dom rätta!Den här bilen har bara ett enklare OBD där man får koder i form av blinkningar för olika fel.

Författare:  torbjorn [ lör 09-05-09 20:33 ]
Inläggsrubrik: 

När det gäller livslängd hos lambdasonder så brukar man i Europa inte räkna med att de "alltid" tar slut efter en viss körsträcka. I USA är det andra förhållanden eftersom den högre svavelhalten i bensinen där begränsar lambdasondernas livslängd. Det har till och med funnits bilar som för USA-marknaden har en hjälpkontakt i vägmätaren som med jämna mellanrum (t ex 50 000 miles) tänder en varningslampa som anger att det är dags att byta lambdasond.

Om bilen har fyra lambdasonder så antar jag att den har dubbla katalysatorer (en per cylinderbank) och lambdasond både före och efter varje katalysator. I så fall, så är det bara de främre lambdasonderna som används för lambdaregleringen, de som sitter efter katalysatorn används för att övervaka dess funktion.

Toyota före OBD-II -tiden (och det gäller säkerligen också Lexus) brukar lambdasondssignalen (eller -signalerna, om bilen har flera lambdasonder) framdragen till testuttaget, så det är lätt gjort att komma åt den eller dem för mätning.

Om en lambdasond börjar bli dålig, så brukar typiska felsymptom vara antingen att spänningen aldrig når upp till 0,9 - 1,0 V som den ska göra då blandningen är fet , eller också att den reagerar för långsamt på ändrad blandning, det kan man se på att växlingarna mellan låg och hög signal blir långsammare än de brukar vara. Om man har oscilloskop tillgängligt kan man också se att signalens flanker blir flacka och "obestämda", signalen kan sväva omkring en stund omkring 0,5 V innan den bestämmer sig för att gå hög eller låg.

Författare:  PRIUS [ lör 09-05-09 21:08 ]
Inläggsrubrik: 

Alldeles rätt som vanligt!
(Om bilen har fyra lambdasonder så antar jag att den har dubbla katalysatorer (en per cylinderbank) och lambdasond både före och efter varje katalysator. I så fall, så är det bara de främre lambdasonderna som används för lambdaregleringen, de som sitter efter katalysatorn används för att övervaka dess funktion.)
Tack för Hjälpen, det blir lättare när man vet var felet kan ligga.
På den här sidan kan man se hur utttaget ser ut och lite info om felkoder, sen tycker han att man skall läsa i sin manual.Den kan man betala för att se över nätet i någon dag och skriva ut det man är intresserad av.
Bra hjälp har man av de här avsnitten med bilder på praktiskt taget hela bilens reparationer som är möjliga.




http://www.lexls.com/tutorials/intro/codereading.html

Författare:  EtanolAerox [ mån 09-05-11 19:25 ]
Inläggsrubrik: 

Blandtankade min calibra som har gått 27000 mil och klarade avgasvärdena med rätt stor marginal.

HC låg på bara 11 vilket är väldigt bra för en så pass gammal motor.

Sen så låg Flexitunen helt synlig för besiktningsmannen i motorrummet men han sa inget om den :)

brukar dem inte va petiga på sånt?

Författare:  Peter [ tis 09-05-12 07:10 ]
Inläggsrubrik: 

Vad gäller dessa boxars "synbarhet" spelar det erfarenhetsmässigt en mindre roll, där för egen del under alla år från den klassiska bränsletrycksregulatorn till dessa boxar som samtliga i egna fordon varit fullt synliga, där man även för det mesta även med visat på för dom mindre pålästa besiktnings teknikerna.

Men visst skulle man nu råka på en parragrafryttare så kan det kanske bli lite gnälligt, men som sagt annars är egna erfarenheter bara nyfikna frågor gällande men fullt dekalerade fordon, som ger mest uppmärksamhet numer med egna konverterade hojarna. :-)

Författare:  PRIUS [ ons 09-05-13 15:10 ]
Inläggsrubrik: 

Nu har jag även pratat med dom på Lexus som fixade värdena 2007 då värdena var lite mindre höga än dom är nu, dom berättade att dom bara tätat någon avgasläcka och hällt i någon liter k-sprit i tanken så vart värdena bra och att dom aldrig behövt bytt någon lambdasond på någon LS 400 trots att många gått över trettiotusen mil.Hur mycket skillnad gör någon liter k-sprit för avgasvärdena undrar man?

Författare:  matsuda [ ons 09-05-13 17:30 ]
Inläggsrubrik: 

K-sprit använder man oftast av samma anledning som man använder E85 för att klara en besiktning. Förbränningen blir bättre och framför allt CO-halten minskar.

Författare:  torbjorn [ ons 09-05-13 18:38 ]
Inläggsrubrik: 

Det vore ju ändå intressant att mäta på lambdasignalerna för att se hur det ligger till med dem.

Om det finns mätuttag på främre avgasrören, före katalysatorerna, så kan man ju koppla in avgasanalysator där för att se om avgasvärdena är lika för bägge cylinderbankerna eller om det är stora skillnader mellan dem, det kan ju också ge bra ledtrådar om vad det är för fel i grunden.

Sida 2 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/