Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-04-25 19:35 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Noen som vet om denne kan kjøre på E85 og hur mycket blandningsforhållande utan modifisering?

Mvh. ArneL Trondheim Norge


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 20:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Har du sjekket i databasene som ligger sticky-tråden i dette underforumet? Hvis du ikke fant bilen din er det bare å prøve. Begynn med si 30% E85 og ta det gradvis oppover til du merker at bilen evt. begynner å gå dårligere.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 20:49 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Det ligger kun eldre og større Mazda der. Men det ser jo lovende ut. Har ellers lest på forumet at andre Mazda går på mellom 50 - 100 % E85.

Like ved der jeg bor har Statoil fått en E85 pumpe. Det koster 8 kroner og 60 øre pr. liter, mens 95 blyfri bensin koster ca. 13 kr. I tillegg vil det antagelig bli lagt på en miljøavgift på 60 øre pr. liter på vanlig bensin for å styrke kollektivtrafikken, så bensinprisen kommer snart opp i 14 kr. literen her i oljelandet Norge, Trondheim!

Det koster jo 30 kr for en bussbillett en vei, men istedenfor å senke bussprisen, legger man på bensinprisen. I tillegg vil det komme bomring igjen.. Sykkelen er flittig brukt på sommeren!

Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 21:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det er slik at nyere biler som er mer eller mindre OBDII compliant gjerne tåler mindre enn halvgamle biler før motorlampa tennes. Som sagt; bare å prøve:) Blir det for mye mas å blandtanke er det bare å bygge om, selv om det kan være litt mer stress å få tak i piggybacksystemer til riskokere.

Forøvrig har jeg ikke helt trua på at miljøavgiften i Trh kommer til å bli innført, men jeg synes i hvert fall det er bedre enn bomring.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 21:29 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
magnul skrev:
.."OBDII compliant".."piggybacksystemer"..
?????????????????? Og hvilken motorlampe er det som tennes? Har jeg en motorlampe?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 22:06 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
OBDII er et standardisert diagnosesystem. I hvert fall fra amerikansk side er det tenkt at det skal brukes til type EU-kontroll, og derfor er det lagt inn føringer på hvor mye bilen får lov til å regulere drivstoffet før det flagges feil. Feil kan da leses av med en standardisert kodeleser.
Du har mest sannsynlig en motorlampe, selv om det finnes enkelte biler selv fra slutten av 90-tallet som ikke har det. Det står i instruksjonsboka til bilen din. Lampa pleier å se ut som en motorblokk med et lyn på.

Et piggybacksystem er en boks som man kobler mellom bilens ECU og dysene for å "lure inn" mer drivstoff. Dette fordi etanol har lavere energiinnhold, og man trenger derfor ~30% mer drivstoff. Med en fungerende boks av det slaget kan man kjøre bilen på både ren E85, ren bensin og blandinger derav.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 10:38 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Da kan man jo spekulere i hva som er mest lønnsomt; å blande inn E85 uten å modifisere bilen og da antagelig unngå høyere forbruk, eller å modifisere bilen for høyere forbruk slik at den kan gå 100 % på E85. Denne problemstillingen har jeg ikke sett diskutert eller?

Miljømessig er det selvfølgelig best å konvertere til 100 % E85. Men da må jeg ha muligheten til å skifte enkelt med en bryter el. l. til vanlig bensin. Og i tillegg må jeg vel ha motorvarmer installert, det har jeg ikke i dag, jeg har heller ikke motorvarmeruttak på min parkering. Men det ønsker jeg å søke om, og vil nok kanskje få om et år eller så.. Inntil videre kan jeg jo kjøre på bensin på vinteren.

Hvor i Sverige kan jeg få modifisert bilen til E85, fortrinnsvis i nærheten av Trøndelag; feks i Åre, Østersund, eller Sundsvall?

(Kanskje kan den modifiseres i Norge, jeg har sendt spørsmålet til min forhandler, Strandveien Auto her i Trondheim, venter på svar..)

Blir bilen "ulovlig" i Norge da? Kan jeg risikere en massiv bot, eller straffegebyr fra Trafikkstasjonen (Biltilsynet?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 12:18 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Ved små prisforskjeller mellom E85 og bensin vil det være mer lønnsomt å blande inn så mye/lite etanol at forbruket ikke øker. Det kan være i området E20 +/-

Du må ikke ha motorvarmer, men det er jo en fordel både mtp start, utslipp og slitasje. Jeg kjører uten. De fleste piggybacksystemene har en kaldstartsfunksjon som "choker" litt ekstra.

Jeg tviler sterkt på at Strandveien vil være spesielt behjelpelige. Et piggybacksystem er lett å installere, så du klarer det nok selv. Ellers kan det f.eks. hende at Lønsethagen på Lade kan ta på seg oppdrag av den sorten, men det forutsetter nok at du skaffer boksen selv.

Konvertering er strengt tatt ikke tillatt, men det er nok minimal sjangse for at det blir oppdaget. Skulle det bli det, blir det nok bare et pålegg om å fjerne, ikke noen kjempebot. Biltilsynet, politiet osv har ikke peiling på dette her, så jeg kjører i hvert fall rundt uten å bekymre meg.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 18:58 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Tankmåleren viste i dag halv tank, dvs. ca 20 liter. Så da fylte jeg på 10 liter E85 dvs. ca 30 % innblanding. Det går helt fint! Mulig at starteren bruker et sekund mer..

Jeg kjører kun ca 1000 mil om året, det meste småkjøring om vinteren, siden jeg for det meste sykler på sommeren.

(Det er derfor jeg helst skulle hatt en elbil, men dem er jo ikke gratis, så inntil videre kjører jeg på Demio'en som kun har gått ca 90 000 km og er i glimrende stand, har fulgt alle servicer på merkeverkstedet siden jeg kjøpte den ny i 99..)

Hvis jeg konverterer 100 % til E85, og hvis samtidig forbruket øker med 30 % sparer jeg kun ca 50 kr. på en tank. Omtrent det samme jeg sparer på 30 % innblanding UTEN konvertering hvis forbruket ikke øker! Da vil en konvertering på ca. kostnad 5000 kr ta 4 - 5 år før den er betalt.. Ikke spesielt lønnsomt. I tillegg kommer jo utgifter til motorvarmer og installasjon av motorvarmeruttak i Sameiet der jeg bor. Å få bort kaldstarten på småkjøring på vinteren hadde kanskje vært lurt uansett.. Men på jobben er det ikke mulig å stå parkert tilkoblet strøm.

Noe annet blir det selvfølgelig hvis det kommer avgifter som øker forskjellen mellom E85 og BF95 ennå ca en krone pr. liter.

Med bakgrunn i alt dette, og at forbruket kanskje ikke øker før man øker innblandingen mer enn 30 %, er det kanskje lurest å bare holde seg til dette, og i tillegg sjekke opp om det er mulig å få motorvarmeruttak uten for store kostnader for å få bort mange av kaldstartene på vinteren.

Men denne vinteren har jo for det meste vært rundt 0 grader, dager kaldere enn 10 minus kunne man nesten telle på en hånd..

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 20:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
värm upp lödpennan och sätt igång och bygg
http://www.flexitune.se/index.htm

:mrgreen:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-27 00:19 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Hm. Nu er det vel ca 20 år siden jag tyckte det var kul att lødda ihop ljusorgel och annan elektronik, och her måste man tydligen eksperimentera en hel del før att få den anpassad till min Mazda.. Nei i dag vill jag nog bara i tilfellet kjøra inn den på en verkstad, och få den anpassad ferdig m garanti.

Men av økonomiska skæl ser det ut førr at min 30% iga inblanding E85 ukonverterad er den smartaste iflg min kalkulator..

Frågan da blir vel varfør inte alla rekommenderas att gjøra så av myndigheterna, eller varfør man feks inte kan selja ferdig E20 som tom passar forgasarmotorer. Av og till tror jag myndigheterna er mer interesserad av att vi skal betala avgifter enn att spara miljøn!!

Og hvorfor advarer Statoil på sine nettsider mot å blande E85 i vanlig bensin på denne måten:

"Kan alle bensinbiler kjøre på bioetanol E85?
Nei, kun såkalte Flexi Fuel-biler (FFV) kan bruke E85."

"Hvor mye etanol i bensin tåler vanlige biler?
Maks 5 prosent etanol. Dette er nedfelt i den europeiske tekniske bensinstandarden."

"Er E85 mer brannfarlig enn bensin ved en kollisjon?
Ja, fordi gassblandingen i et E85-system oftere vil ha en sammensetning innen eksplosjonsområdet enn hva som er tilfelle for vanlig bensin."

"Hvorfor kan man ikke bruke E85 på vanlige biler? Etanol angriper metaller, malingsoverflater samt slanger og pakninger. Derfor må dette drivstoffet lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker som kjent ut vanlige pakninger."

"Hvilke egenskaper har etanol som drivstoff?
Etanol har gode egenskaper som drivstoff og gir en bortimot sotfri forbrenning. Etanol passer utmerket som komponent i bensin. I henhold til gjeldende EU-standard kan opp til 5 prosent etanol blandes i bensin for vanlige biler uten at man behøver å gjøre tilpasninger i motoren."

(Fra statoil.no)

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-28 22:50 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Grunnen til at det ikke selges E20 el.l er at all bensin med mer enn 5% etanol er definert som "alternativt drivstoff", altså ikke bensin. Dette er en EU-tilpasning. Det er snakk om å øke maksgrensen for innblanding i bensin fra 5% til 10%.

Alt det våset som står på statoil sine hjemmesider er delvis fordi de ikke har peiling og delvis fordi de skal dekke inn ræva si.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-28 23:46 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Fikk svar fra Mazda forhandleren via Mazda sentralt: Bilen er godkjent for max 5 % etanol. Fikk svar fra Lønsethagen: Etanolkonverteringer hadde de ikke greie på.

Tenker dem irriterer seg litt når halve Sverige gjør det i sommer etter den nye loven..

Jeg fortalte dem begge "hvor landet lå."

Den går jo som et quartsur på 30 %, faktisk trekker den bedre på lave turtall, hvis dette ikke er innbilning da; synes den kan gå lavt på turtall i høye gir uten at det "kakler til".

Neste gang skal jeg blande inn 50 % E85.

Er det bilens elektronikk på signal fra lambdasonden som gjør at den klarer å justere seg så godt inn selv?

Risikerer jeg noe hvis blandingen blir for mager?

Kan etanolen løse opp noe som kan tette drivstoffilteret?

Merk at min bil har alle fulgt servicene på merkeverksted siden jeg kjøpte den ny i 99. Nettopp tatt regreimservicen (90 000 km).

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-29 08:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jar har själv provat blandningar mellan 0-100 % och har kommit fram till att blandningar mellan 40-60% inte är särskilt ekonomiska utan man bör sträva efter max 30 % E85 inblandat i bensinen eller max 20-30% bensin inblandat i E85

det hänger på bilens styrbox hur mycket den klarar, en del boxar klarar att kompensera upp till 100% E85 men som regel alltid min ca 30-50 % ( man behöver då bara fixa till det med kallstarten ) har man tur är bilen OBDII kompatibel och man kan använda ett ELM323 interface och programmet scantool och tilla på longtermbanken när den går i taket

bränslefitret kan täppas till och man får byta ut det men inte alltid

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011