Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 12:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-05-22 11:52 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 11:32
Inlägg: 7
Ort: Från
De sägs att de går köra 50/50 i gamla vw bilar utan några större problem?

Jag har själv en:
Volkswagen Jetta CL (II), 1,8 kat, årsmod 1991, 90hk

Nån som har erfarenhet och blanda etanol i en sån motor?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 12:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 11:32
Inlägg: 7
Ort: Från
Jag såg visst ett inlägg av torbjorn senare om just dessa motorer, men höra andras erfarenheter skadar ju inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 30% inblandning
InläggPostat: sön 08-05-25 16:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 11:32
Inlägg: 7
Ort: Från
30% etanolinblandning i tanken idag... kört 10 mil nu.
Första 2 kilometrarna så ryckte den till ett par ggr vid rätt hård gas.. då jag pröva trycka till.
Men sen funkar den kanon.. ingen skillnad. När den stått avslagen ett tag så kan den rycka till ett par ggr i början precis som den tappar andan när man trycker till på gasen på tvåan och ska upp till trean.. men går över fort.
Men även de blir färre och färre tillfällen.. senaste två ggr den stod avslagen ett tag sen körde så hände inget.

Lite skillnad tycker jag det är från ingen gas till ge lite gas.. den svarar mer och kraftfullare... av eller på känsla typ. Men i övrigt inte piggar när jag kör.

Och en sak till.. men kanske jag inbillar mig lite.. men jag tycker den går jämnare och finare på tomgång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 13:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 11:32
Inlägg: 7
Ort: Från
Bilen går bättre än nånsin :D

Men nyfikenheten är stor.. se hur mkt den klarar av i % halt.
Men den lär väl inte klara av 85%.
Så då finns det igentligen ingen anledning som det sägs.. att blanda i mer än 40%.
Om de är sant de som sägs.

Man ska tydligen tjäna mest på runt 40% eller allra mest 100% då.

Nåt snille som kan förklara varför förbrukningen minska upp emot 10% upp till en halt av 40% inblandning.. och vid inblandning 60% eller mer så ökar förbrukningen med 10-20%.

Hur är de möjligt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 16:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har sjäv kört olika blandningar
generellt så ökar inte förbrukningen vid en inblandning upp till ca 20-30%
(all bensin som säljs i brasilien inehåller ca 22% etanol)
eller så blandar man in 20 % bensin i E85
har du tur så klara den av att kompensera för 100% E85
undra om denna motor har knacksensor
sitter isåfall på framsidan av motorn, om den har det så drar den ytteriggare nytta av att man blandar i lite E85 i bensinen
ryckningar kan uppstå i början av en kallstart innan lambdaregleringen kommer i gång

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
undra om denna motor har knacksensor
sitter isåfall på framsidan av motorn, om den har det så drar den ytteriggare nytta av att man blandar i lite E85 i bensinen
ryckningar kan uppstå i början av en kallstart innan lambdaregleringen kommer i gång


VW's 1,8 l 90 hk-motorer har normalt ingen knacksensor. På den här 91'an är tändförställningen helt mekanisk på traditionellt sätt.
Varmkörningsanrikningen är väl tilltagen åtminstone på bilar fram till ca 1993, den i kombination med insugningsrörsförvärmningen gör att det inte är några som helst problem med ryckningar och sånt under varmkörningsperioden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 22:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
torbjorn skrev:
biltema 10w30 skrev:
undra om denna motor har knacksensor
sitter isåfall på framsidan av motorn, om den har det så drar den ytteriggare nytta av att man blandar i lite E85 i bensinen
ryckningar kan uppstå i början av en kallstart innan lambdaregleringen kommer i gång


VW's 1,8 l 90 hk-motorer har normalt ingen knacksensor. På den här 91'an är tändförställningen helt mekanisk på traditionellt sätt.
Varmkörningsanrikningen är väl tilltagen åtminstone på bilar fram till ca 1993, den i kombination med insugningsrörsförvärmningen gör att det inte är några som helst problem med ryckningar och sånt under varmkörningsperioden.


jag hade en 95:a med denna motor och på den fanns det knacksensor
motorns komp låg på 10,0:1 och kunde köras på 95(91) okt. soppa
medans dom tidiga med kat. hade komp på 9,0:1

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 22:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Var det centralinsprutning, Mono-motronic, på den? På '97 och 98 med motorkod ADZ finns det i varje fall ingen knacksensor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 23:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
torbjorn skrev:
Var det centralinsprutning, Mono-motronic, på den? På '97 och 98 med motorkod ADZ finns det i varje fall ingen knacksensor.


ja det var det, har för mig att motorkoden var ABS
jag sålde den 2002 lång innan det var inne att köra på E85
macken här i lyckeby fick E85 2002 då det var totalt ointresant att tanka det då bensinen kostade 7-8 kr /litern

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 23:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 11:32
Inlägg: 7
Ort: Från
15 liter i tanken uppkörd.
En fulltank med ca 30%.. rycker lite innan den är varm riktigt eller nåt.
Men eftersom jag har det lite skumt redan med min bränsleekonomi.. så är nog inte allt som det ska va.. kanske inte blir bättre utav detta.
Men inget som stör mig direkt.. rycker och smått svag 10-15 sekunder.

_________________
Volkswagen Jetta CL (II), 1,8 kat, årsmod 1991, 90hk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-31 14:33 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 11:32
Inlägg: 7
Ort: Från
ca 0,85(nu sist innan e85 inblandning) nästan bara lugn landsvägskörning.. i vinter va det ca 0,95.

Erfarenheten från andra jettor o golfar som bekanta och vänner har,
så ligger dom på 0,7-0,85 sommar som vinter nästan oavsett hur dom kör.

De är det att jag inte vet var jag ska börja.. vill inte byta allt för att de ska bli bättre. Vill inte lägga ner såna pengar på denna skrutt som jag inte ska ha kvar så förbaskat länge till.

de drar fort iväg på en bil jag inte ska ha... termostater, vakuumklocka, lamdasond mm mm. den funka ju och går bra.

Tänkte dock göra några enkla tester jag fått nys om och lärt mig.. för att se om nån av sakerna är paj.

_________________
Volkswagen Jetta CL (II), 1,8 kat, årsmod 1991, 90hk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 11:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 11:32
Inlägg: 7
Ort: Från
De verkar va lätt att få bränsleförbrukningen att dra iväg om man gasar lite.
Drar iväg till 1 liter och lite till med lite blandad körning med lite gas.
Men kör jag lugnt så ligger jag på 0,85.

_________________
Volkswagen Jetta CL (II), 1,8 kat, årsmod 1991, 90hk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den erfarenheten beträffande bränsleförbrukning är mycket bekant. Att förbrukningen drar iväg när man gasar mycket, speciellt vid segdragning, märks tydligare ju kallare det är. Trolig orsak är att luftförvärmningen är vakuumstyrd, så att motorn enbart får i sig kalluft vid större gaspådrag då undertrycket i insugningsröret inte räcker till för att manövrera vakuumdosan.
Man får - till skillnad från många andra bilar - bättre bränsleekonomi om man växlar ner i stället för att segdra.

Ett sätt att åtgärda det, som jag har funderat på i flera år men inte provat själv, är att koppla in en backventil + vakuumtank till luftförvärmningen (alltså samma lösning som man hittar på t ex äldre Mercedes för vakuummanövrering av centrallåset eller på Saab 900 för manövrering av värmespjällen).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Passat 91a med RP motor.
InläggPostat: tor 08-07-24 16:45 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-22 15:49
Inlägg: 19
Ort: Uppsala
Hade ungefär 25 l BF95 i tanken och tankade 10 l E85. Körde ungefär 3 mil i stan märkte ingenting.
Tankade ytterligare 10 l E85 fortfarande ingen förändring på bilens gång.
Tankade ytterligare 10 l E85 och kanske en liten tvekan vid gaspådrag på motorväg.
Min igelkottvärmare i insuget fungerar inte.
Någon som har ett tips på var man kan få tag på en sådan till ett bra pris? VAG tar 1000 kronor för den.
VAGummer är 026 129 893. :?:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011