Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 08:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Avgas
InläggPostat: ons 08-07-30 11:07 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Nu rullar min bil på ren E85. Inga problem alls. Inte ens kallstarterna har varit några bekymmer. Mkt av det kan dock bero på att det är såpass varmt som det är nu under högsommaren.

Jag har monterat in ett kallstartsmotstånd på 4,7 k ohm NTC Termistor och det är monterat parallelt med en strömbrytare. När jag låter strömbrytaren vara i slutet läge så går strömmen genom brytare och bilen uppträder som vanligt. Slår jag av brytaren så tvingas strömmen gå igenom motståndet och det märks främst genom att tomgången ökar betydligt samt att man känner en lätt doft av etanol. Alltså fetar den på.

Jag upplever att bilen fick bättre ork i samband med att jag tankade ren e85. Kan det vara så? Jag misstänker att en viss ström kanske kan leta sig igenom motsåndet och på så vis lura datorn lite så den tror att motorn går lite kallare och därmed ger den mer förtändning och med det ger lite bättre effekt? Frågan är om den kanske fetar upp blandningen konstant då, till viss del?

Jag är inte så säker på detta med hur strömmen går sin väg men går den inte normalt den "lättaste vägen"?

Förövrigt så drog bilen med 95% e85 , blandad körning, många kortsträckor & ytterst lite landsväg 0,729 l/mil. Inte så illa tycker jag. Vi får se vad den tar med ren e85 nu.

/Tobbe

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: e85
InläggPostat: mån 08-08-25 17:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Ja, efter ett flertal tankar på ren E85 så kan jag bara säga att bilen går perfekt. Inga konstigheter alls. Det som märkts av nu är följande.

Vid +16-17°C så är får man vrida lite extra länge på nyckel innan den startar. Slår jag däremot om brytaren så hoppar motorn igång som den gör normalt, utan fördröjning.

Bränsleförbrukningen har legat mellan 0,75 till 0,85 hittils. När den ligger kring låga 0,7 så är det huvudsakligen lugn körning på ekonomiskt vis omväxlande stadskörning och landsväg. Runt 0,81 då har jag dragit på ganska bra och kört mestadels kortsträckor. Det sista som nu återstår är att se vad den dragit vid huvudsakligen motorvägskörning som hälften av tiden legat kring 100-110 km/h och den andra hälften mellan 120 och 170, kort sagt en del plågande för en 1,6 litersmotor som är tämligen lågt växlad. Bränsleförbrukningen stannade på 0,91l/milen.

Snålast tycks denna bil gå om man inte överstiger dryga 90 km/h.

Jag samanfattar min körning på etanol som ett klart framsteg. Beräknad vinst per mil ligger runt 1,50 kr/milen ungefär.


:P

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Summa summarum
InläggPostat: tor 08-10-16 19:24 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Efter flera månader på ren E85 kan jag bara summera det hela med att mitt bruk av etanol varit en framgång. Bilen har gått utmärkt hela tiden, inget strul alls och den genomsnittliga förbrukningen vid blandad körning i Göteborg har legat kring 0,85 l/mil.

Bensinpriset har nu sjunkit såpass mycket så att det inte längre lönar sig att tanka etanol, möjligen 5-10% inblandning kan vara aktuellt men inte mer. För att det ska vara jämnt skägg i milkostnad mellan bensin eller E85 drift så är priset för bensin 11,60 kr/liter och för E85 8,44 kr/liter.

Då den senaste noteringen av bensinpris är 11,44 kr/liter och e85 ligger på 8,44 kr/liter så det lutar åt att åka bensin ett slag nu, såvida inte etanolpriset sjunker igen. Troligtvis kommer bensinpriset sticka iväg i sommar igen och då är det mest troligt att jag går tillbaka till E85 igen.

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: efterdyningar
InläggPostat: mån 08-10-27 16:09 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 6026#36026

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011