Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 04:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 08:22 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
I morse blev jag rädd!

Tryckte till på startknappen och väntade länge startmotorn drog och drog och drog för att till sist få igång bilen +13 grader ute, kallast hittils.
Det tog nog ca 10sek innan hon startade.

kör iväg och tycker att hon hakar lite, typ smådör men hon fungerar, kör ut på huvudleden och gasar på ganska mycket upp till 90.
Tycker hon rycker och har sig med ett konstigt tickande/smällande (som jag för stunden avskriver till förmån för det relativt kraftiga regnet.)

Motor lampan tänds (ja lampan är formad som en liten motor) och bilen går jättedåligt, linkar fram till jobbet med en misständande motor, stänger av bilen och startar på nytt motorlampan har slocknat, kör iväg och vid ca 30km/t så misständer hon och lampan tänds och bilen går jättedåligt igen.

Vad säger ni vad har jag gjort? är det bara så att hon inte riktigt klarar och kompensera och behöver lite mera bensin (kör på 100% e-85) eller har jag blåst topplockspackning eller tändkasset?

Förra gången tankade jag på Jet och då gick det bra, nu tankade jag på Statoil. I förra tanken låg det kvar ca 8 liter Bf95 i blandningen.

Tacksam för hjälp och förslag.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 08:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle nog gissa på att problemet beror mest på regnet och att det har blivit blött på något olämpligt ställe i tändsystemet.

Överslag till jord vid tändkablar och liknande brukar ofta yttra sig som misständningar som blir värre vid större gaspådrag men som kanske inte märks så mycket vid tomgång eller mycket lätt gas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 11:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Är detta första kallstarten på ren E85?
8 liter kvar som det var i förra tanken är ganska mycket.

Hur långt har du till jobbet, hinner motorn bli ordentligt varm?

Jag gissar att det kan bero på att när motorn är kall så räcker inte anrikningen till, eftersom den inte kan adaptera fullt ut för E85 när du kör okonverterat.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 12:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
baragud

Nu är det dags att konvertera eller att återgå till blandtankning. Valet är ditt.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 12:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
AcuraJan skrev:
Är detta första kallstarten på ren E85?
8 liter kvar som det var i förra tanken är ganska mycket.

Hur långt har du till jobbet, hinner motorn bli ordentligt varm?

Jag gissar att det kan bero på att när motorn är kall så räcker inte anrikningen till, eftersom den inte kan adaptera fullt ut för E85 när du kör okonverterat.


Det är första riktiga kallstarten NJA, frugan hade bilen hela dan igår och gjorde en massa grejer åkte 11mil och hon märkte inget. Hon startade bilen på morgon och märkte inget konstigt (dock så sa termometern att det var +25 grader och inte 13 som i morse)

Motorn riktigt varm NEJ inte genomvarm även om tempmätaren säger det.

På lunchen åkte jag och hällde i ca 11 liter bensin sen åkte jag ca 2 mil och bilen går fortfarande lika dåligt (nu med mera bensin i än vad jag hade förra tanken)

Bilen misständer på låga varv och går dåligt när man gasar, går bra från 2500varv till höga varv om man kör med lite gas med hackar och har sig om man gasa mycket. Jag har hört att dessa bilar har urusla tändspolar, misstänker den/dem vad tror ni?

Ska försöka tappa ut tanken efter jobbet och hälla i bensin och boka en tid hos Renault, har hör att dom tar/tog tändspolar på goodville för i tiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 13:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det visar sig vara tändspoleproblem, så vore det mycket intressant att få titta närmare på en trasig, utbytt tändspole.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 14:20 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
torbjorn skrev:
Om det visar sig vara tändspoleproblem, så vore det mycket intressant att få titta närmare på en trasig, utbytt tändspole.


Håller på och mekar nu så snabba svar efterlyses. Hur mäter man upp en tändspole och ser att den är hel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 14:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
din bil är så pass ny så du dkulle kanske kunna läsa av evt. felkoder
eftersom den mycket troligen är OBD2 kompatibel !!
antigen med handterminal eller ELM323 interface samt gratisprogrammet scantool.net
du kan förmodligen även se vad longtermfueltrimbanken hamnar någonstans vi olika blandningar

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 14:28 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
biltema 10w30 skrev:
din bil är så pass ny så du dkulle kanske kunna läsa av evt. felkoder
eftersom den mycket troligen är OBD2 kompatibel !!
antigen med handterminal eller ELM323 interface samt gratisprogrammet scantool.net


jupp, men jag tänkte mera om det var något man kunde kolla själv på garageplanen, typ med en multimeter eller så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 14:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det två dubbeltändspolar?

I så fall, ohmmät primär (lågspännings)- och sekundär (högspännings)-lindning var för sig på dem och kolla att båda tändspolarna är någotsånär lika. Kolla också att det är oändlig resistans mellan primär- och sekundärlindning, samt mellan respektive lindning och jord.
Men man kan inte vara säker på att upptäcka alla slags fel på tändspolarna med bara en multimeter till hands.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 16:16 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
Tack men nu har jag tömt ut all e-85 och ska lämna in bilen till Renault med tanken full med bensin och se vad dom säger imorgon, tänkte att om dom skulle ta det på goodville så är det bäst att bilen går på bensin.
Så att det inte blir något snack t.ex ööööh du har ju kört på e-85 och då tar vi inget på garantin.

Torbjörn, om det är en tändspole så ska jag be att få behålla den så att du kan titta på den.

Ps Fluken var visst på landet så det blev inget att mäta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 17:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
baragud skrev:
I morse blev jag rädd!

Tryckte till på startknappen och väntade länge startmotorn drog och drog och drog för att till sist få igång bilen +13 grader ute, kallast hittils.
Det tog nog ca 10sek innan hon startade.

kör iväg och tycker att hon hakar lite, typ smådör men hon fungerar, kör ut på huvudleden och gasar på ganska mycket upp till 90.
Tycker hon rycker och har sig med ett konstigt tickande/smällande (som jag för stunden avskriver till förmån för det relativt kraftiga regnet.)

Motor lampan tänds (ja lampan är formad som en liten motor) och bilen går jättedåligt, linkar fram till jobbet med en misständande motor, stänger av bilen och startar på nytt motorlampan har slocknat, kör iväg och vid ca 30km/t så misständer hon och lampan tänds och bilen går jättedåligt igen.

Vad säger ni vad har jag gjort? är det bara så att hon inte riktigt klarar och kompensera och behöver lite mera bensin (kör på 100% e-85) eller har jag blåst topplockspackning eller tändkasset?

Förra gången tankade jag på Jet och då gick det bra, nu tankade jag på Statoil. I förra tanken låg det kvar ca 8 liter Bf95 i blandningen.

Tacksam för hjälp och förslag.


Min bil uppförde sig likadant som din när jag inte hade något kallstartsmotstånd.
Väldigt seg att starta. La av om man petade på gasen
Ett smällande/knastrande ljud från insuget lät det som.
Det vart lite bättre när jag lossa batteriet nån timma och sedan lät den gå på tomgång tio minuter.
Motorlampan tändes dock aldrig.
Med kallstartsmotstånd installerat har jag inte upplevt detta mer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 09:40 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
MiFo skrev:
baragud skrev:
I morse blev jag rädd!

Tryckte till på startknappen och väntade länge startmotorn drog och drog och drog för att till sist få igång bilen +13 grader ute, kallast hittils.
Det tog nog ca 10sek innan hon startade.

kör iväg och tycker att hon hakar lite, typ smådör men hon fungerar, kör ut på huvudleden och gasar på ganska mycket upp till 90.
Tycker hon rycker och har sig med ett konstigt tickande/smällande (som jag för stunden avskriver till förmån för det relativt kraftiga regnet.)

Motor lampan tänds (ja lampan är formad som en liten motor) och bilen går jättedåligt, linkar fram till jobbet med en misständande motor, stänger av bilen och startar på nytt motorlampan har slocknat, kör iväg och vid ca 30km/t så misständer hon och lampan tänds och bilen går jättedåligt igen.

Vad säger ni vad har jag gjort? är det bara så att hon inte riktigt klarar och kompensera och behöver lite mera bensin (kör på 100% e-85) eller har jag blåst topplockspackning eller tändkasset?

Förra gången tankade jag på Jet och då gick det bra, nu tankade jag på Statoil. I förra tanken låg det kvar ca 8 liter Bf95 i blandningen.

Tacksam för hjälp och förslag.


Min bil uppförde sig likadant som din när jag inte hade något kallstartsmotstånd.
Väldigt seg att starta. La av om man petade på gasen
Ett smällande/knastrande ljud från insuget lät det som.
Det vart lite bättre när jag lossa batteriet nån timma och sedan lät den gå på tomgång tio minuter.
Motorlampan tändes dock aldrig.
Med kallstartsmotstånd installerat har jag inte upplevt detta mer.


Körde till Renaultverkstad i morse ca 5mil och bilen går lika illa på bensin, motorlampan lyser till och från vid belastning, miständer hela tiden mer eller mindre beroende på belastningsnivå på motorn. Servicekillen sa att det byts tändspolar i parti och minut på dessa bilar. Gillar tydligen inte vatten :shock: så det blir ofta problem när det regnar. I Finland har Renault blivit tvugna att åkerkalla alla bilar från ?? - 05 för byte till bättre tändspolar.

Får se vad han säger när han ringer tillbaka, försöker att dom ska ta det som goodville.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 14:42 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
Hämtade bilen precis, var mycket riktigt en tändspole som var kass, fick 50% av arbetet i goodville men då ville Renault behålla den trasiga tändspolen (tyvär Torbjörn) annars var det fullpris som gällde. Bilen går jättebra efter reparation och rullat tyvär på ca 90% Bf95.

Nåja jag behöver inte åka till pumpen på ett bra tag eftersom det står 50 liter e85 hemma i garaget.

Jag antar/utgår ifrån att e85 inte kan har något med haveriet att göra men jag vill höra vad ni tror, typ tändspolen belastades extra mycket vid kallstart eller liknande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, en kallstart belastar inte tändspolen något extra.

Det som kan "knäcka" en halvdålig tändspole är om den måste ge onormalt hög tändspänning av någon anledning, t ex på grund av avbrott i en tändkabel, att någon tändkabel är lös, eller att något tändstift har alldeles för stort elektrodavstånd + rundbrända elektroder, i värsta fall kanske t o m sidoelektroden har ramlat av.

I övrigt så tycks temperaturväxlingar och vibrationer vara fiender till alla tändspolar. Normalt håller tändspolar mycket bättre om de sitter på ett lugnt och vibrationsfritt ställe i motorrummet (t ex på torpedväggen) än om de sitter fast på motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011