Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: fre 08-06-27 08:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-26 16:20
Inlägg: 1
Ort: Från
Kör 50/50 och det verkar ok. (Peppar peppar!) När jag körde 60% E85 tändes motorlampan vid motorvägskörning (även antisladdlampan tändes men det hör ihop med motorövervakningen och varnar som en extra säkerhetsåtgärd om det är felindikering i motorsyrningen) så jag fick koppla ifrån batteriet ett tag. Sen körde jag 55% (för jag fick bara i lite B95) utan problem och nu ca 50% tills vidare. = 84g/km CO2 enligt sista tankning! (0,55 lit/mil)

Några funderingar:

1. Om motorlampan inte tänds. Kan man räkna med att lambda är helt ok då?

2. Nu när jag nollställt motorstyrningen genom att koppla ifrån minuskabeln från bilbatteriet, kanske motorstyrningen har satt nya referenspunkter för luft-/bränsleförhållandena så att man kan öka på etanolen ytterligare och gå över 60% ? Värt att prova eller skall jag nöja mig med ca 50% ?

3. Hur går det nu i så fall om man plötsligt tankar enbart B95? Bör man nollställa motorstyrningen igen? (koppla loss minuspolen)

4. Riskerar jag motorgarantin genom att köra på etanol?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 08:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en så pass modern bil är det långt ifrån säkert att adapteringsdata och sånt blir nollställt för att man lyfter av batteripolen ett tag.
Ett säkrare sätt är att nollställa med hjälp av en handterminal kopplad till diagnosuttaget (OBD-II), samma sorts terminal som man använder för att läsa ut felkoder. De finns att köpa för några hundralappar, numera t o m på Biltema och liknande ställen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: tis 13-06-18 19:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Varning för Zombie-tråd...
Jag kör sedan snart två år en Peugeot 107 (årsmodell 2011) som ju delar i princip all teknik med Toyota Aygo.
Mina erfarenheter stämmer bra med PelleHs, med skillnaden att jag kom över 70% innan "Check Engine" och antisladdvarning tändes.
Förbrukningen ökade endast marginellt och "prestandan" (eller, ja...) förändrades inte direkt märkbart. Kanske om man mäter mellan
fasta punkter. Körbarhet och startförmåga är problemfria. Dock är det sommar just nu...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: tis 13-06-18 19:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För ett år sedan såg jag i Frankrike en kvinna som tankade sin Peugeot 107 med E85, jag frågade och hon sa att den klarade E85 hur bra som helst utan konvertering.

Hittade nu att jag skrev om det innan här:
viewtopic.php?f=15&t=6253&start=55

Men det kanske finns olika motoralternativ/styrsystem i dem?

/Aryan

PS här en zombitråd till viewtopic.php?f=10&t=3107 ska jag slå ihop dem?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: tis 13-06-18 20:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Det står förresten i instruktionsboken (sidan 54) att bilen även finns i utförande för drift med E85 på vissa marknader och även E100, dock endast i Brasilien.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: tor 14-09-25 22:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Lite gammal tråd , men jag håller på att labba med en Aygo -09 precis och ser vad man kan mappa ordning på med originalstyrsystemet och E85. :)

Har precis mappat ordning på ett såkallat Flexifuel-program som bygger på att systemet ska kunna adaptera mellan bensin och E85, på egen hand så att du bara kan åka in och tanka vilket du känner för med helt original hårdvara - enbart omprogrammerat chip så att säga.

Vi var ute och provkörde på bensin nu och då fungerade allt precis som vanligt. Var kanske 5 liter kvar i tanken då tankindikeringen precis gått igång och så tankade vi i 15 liter nu först. Efter 5 minuters körning ungefär så hade longterm trim justerat in sig fint och under helatiden fungerar bilen precis som normalt. Nästa steg blir att köra slut på det här och sen tanka i bara E85.

Sura är ju att den drar så lite så tar ju ett bra tag innan man får testa det ;)

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: fre 14-09-26 09:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fina fisken!!! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: fre 14-09-26 12:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tummen upp!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota Aygo 2008
InläggPostat: fre 14-09-26 12:20 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att köpa en sådan bil i framtiden om vi ska ha en liten bil bara av den anledningen. Idag har vi två Polo -98 resp -99 som vi blandtankar med hög andel (70-80%) E85. Men det är jobbigt att hålla på och blandtanka, skulle vara skönt att bara behöva hålla reda på en slang.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011