Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: blandtanka vid minus grader
InläggPostat: sön 08-07-13 20:02 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
Hittar inget bra svar o "sök avdelningen" så jag frågar istället!!

Hur mycke kan ska man blandtanka för att den ska kunna starta vid minus grader (runt -10)?

Kommer det att funka med 70% E85 och resten bensin?

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 20:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror helt och hållet på vad det är för bil och vad den i största allmänhet har för kallstartegenskaper. Normalt måste man åtminstone upp över 60-70 % E85 innan det börjar märkas problem, men det gäller som sagt inte nödvändigtvis för alla motortyper.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 20:14 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
ok, det låter bra

Bilen det är frågan om är en Bora V5

Kör just nu på 50/50 blandning och det kommer att bli så över vinter
så jag hoppas den kommer att starta 8)

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 20:28 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
En annan fråga, är det någon som vet exakt hur stora org spridarna är till min bil, bora V5

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 22:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Jeg kjørte et helt år med 2 deler e85 og 1 del bensin på tanken ukonvertert.. (blir ca samme blandingen som E50) gikk helt fint.. t.o.m ved -15 grader :) Det er nok som "torbjørn" sier.. over 60 - 70 % blir det problemer.. jeg har nå konvertert og har problemer med "kaldstart" i sommertempertaturer ved bruk av 100% E85. :x

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 22:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
NeXen skrev:
En annan fråga, är det någon som vet exakt hur stora org spridarna är till min bil, bora V5


Har du möjlighet att kolla eventuella nummer (VAG- eller Bosch-nummer) på spridarna? Eller åtminstone årsmodell och motorkod så kanske det går att söka redan på uppgifter,

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 18:30 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
Hade VAG:s Etka för ett bra tag sen men när datorn dog så försvann det

Motor kod är AGZ och års gång 98/99-

Tror dom ligger runt 210cc men vill vara säker :wink:
(org bränsletryck ligger på 3bar)

Men om vi säger så här, om dom skulle ligga på 210cc blir 315cc@3bar spridar för stort för att köra helt på Etanol?

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 22:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man ska konvertera genom spridarbyte, så ska ju de nya spridarna i idealfallet ge 30-35 % större flöde än originalspridarna.
315 är ju 50 % över 210 , så de spridarna kan bli lite i största laget.

Men en allvarlig nackdel med spridarbyte är ju att det är svårt att återgå till bensindrift, t ex om man måste nödfallstanka någon gång, eller tanka bensin för att lösa upp rosa klägg. Att istället konvertera med piggybacksystem, eller , som ju är möjligt på många VAG-bilar, mappa om själv med lämplig PC-programvara ger många fördelar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 08:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
har en annan erfarenhet....
jag har 60% större spridare och den går väldigt bra.
drar 1.10 - 1.20 på ren E85, 0.8 - 0.9 på BF95
startar utan motorvärmare ner till -10. kallar har jag inte provat då man itne vill sätta sig i kallare bil.

har åckså nödfallstankat bensin går då lite fett kall men varm märks ingen skillnad, vad en e.v. avgasmätning kulle visa är en annan sak men det är ju nödfall, vilket innebär att man fyller på bensin så man tar sig till en E85 mack, och det innebär ju att man, med förnuft, gör det tidigt och då har man säkert mycket kvar i tanken och fyller på några tiotals liter bensin...
vilket gör att man på sin höjd får kanske 50%ig inblandning.

så 50 - 60% större spridare ger en fördel...
den går fetare oreglerat(kall) m.a.o. en ytterligare kallstartanrikning.

om jag tankar i kanske 10l BF95 så sjunker förbrukningen till under litern vilket visar att det är en bit kvar till undre kanten på "reglerförnstret" för styrsystemet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 11:42 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Om man ska konvertera genom spridarbyte, så ska ju de nya spridarna i idealfallet ge 30-35 % större flöde än originalspridarna.
315 är ju 50 % över 210 , så de spridarna kan bli lite i största laget.

Men en allvarlig nackdel med spridarbyte är ju att det är svårt att återgå till bensindrift, t ex om man måste nödfallstanka någon gång, eller tanka bensin för att lösa upp rosa klägg. Att istället konvertera med piggybacksystem, eller , som ju är möjligt på många VAG-bilar, mappa om själv med lämplig PC-programvara ger många fördelar.



Glömde skriva att jag även har en ställbar BTR monterad. 8)

Men då måste jag köra bränsletrycket runt 2,7bar för att köra helt på etanol och runt 2bar för 50/50blandning om mina spridare skulle vara 210cc?

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Senast redigerad av NeXen lör 08-07-19 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-19 22:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
NeXen skrev:
En annan fråga, är det någon som vet exakt hur stora org spridarna är till min bil, bora V5


Har du möjlighet att kolla eventuella nummer (VAG- eller Bosch-nummer) på spridarna? Eller åtminstone årsmodell och motorkod så kanske det går att söka redan på uppgifter,


Har kollat i vagcat.com och jag tror mina spridare ska heta 021906031D, har även googlat lite men hittar inget värde på dom

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 11:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag håller med, det verkar vara svårt att hitta några flödesuppgifter på det VAG-numret, hur man än laborerar med mellanslag i numret, provar att ta bort den inledande nollan osv. Normalt ska ju ett VAG-nummer skrivas som grupper om tre siffror med mellanslag emellan, om det finns en bokstav sist ska den sitta ihop med den sista siffergruppen utan mellanslag, alltså t ex 021 906 031D. Men många skriver ju på alla möjliga andra sätt. Om det är en spridarlista som har varit in i Excel någon gång är det lätt hänt att inledande nollor i siffergrupperna försvinner, osv.

Står det inget Bosch-nummer på spridarna?
Eller kan du få tag på någon verkstadshandbok eller specifikationshäfte för motorn där spridardata finns angivna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 19:11 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
ska se vad jag kan leta fram.. :D
torbjorn, man tackar för att du vill hjälpa till

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 15:50 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
Någon som kan hjälpa till med att få fram org cc på mina spridare?
Ringde VAG för några dagar sen och dom kunde inte hjälpa till (= inte vill)

_________________
Bora V5 Etanol
Golf VR6 - 84 Etanol


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 16:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Har man ställbar BTR kan man ju ställa ner trycket om man behöver nödtanka bensin. Eftersom en nödtankning bara sker sällan, så borde lite rotande under huven inte vara något större problem.

Och att bara sänka trycket från orginal-tryck innebär ju inget extra slitage på bränslepumpen, vilket borde vara en fördel.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011