Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel Astra -95, 1.6 DOHC
InläggPostat: lör 08-08-23 08:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 19:30
Inlägg: 3
Hej!

Har läst att en del Oplar har så högt systemtryck samt speciell insprutningsstyrning att de klarar hög andel E85 utan konvertering. Mina bränsleslangar på Opeln ser kraftigare ut än på min Ford Sierra, och en BTR känns inte lika enkel att skarva dit. Trycket i Opeln ska enligt Haynes vara 3 bar. Är det någon som har erfarenheter av min Opelmodell eller liknande?

Mvh Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 09:06 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvilken motorkode er det? Multi- eller monopointinnsprøytning?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 09:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror inte på bränsletrycket utan det beror på hur vida gränser lambdaregleringen har att arbeta inom, hur bra det går att köra en bensinbil på ren E85 okonverterat.

De Opelmotorer som är mest välkända för att klara det bra är dels de 1,4 - 1,6 litersmotorer t ex C16NZ med GM:s centralinsprutning P4 eller Multec som förekom runt 1990, och dels de större motorer med Motronic 4.1 , t ex C20NE, som man hittar t ex i alla Omega '87-90. Senare insprutningssystem på C20NE verkar inte ha lika brett lambdareglerområde.

Det beror naturligtvis också på individuella skillnader mellan olika exemplar, hur bra det går att köra på ren E85. Om toleranser hos olika delar i systemet råkar samverka så att lambdaregleringen måste "feta på" mycket redan vid bensindrift så har man ju inte så mycket marginal kvar åt det hållet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 17:50 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 19:30
Inlägg: 3
Hej och tack för snabba svar!

Citat:
Hvilken motorkode er det? Multi- eller monopointinnsprøytning?


Jag har inga papper på bilen (dödsboförsäljning), men bilderna i Haynes (det står ECOTEC på motorlocket) stämmer överens med 16 XEL, dvs Multec S (MPi). Ur Haynes fick jag sedan fram att trycket är 3 bar.

Citat:
Det beror inte på bränsletrycket utan det beror på hur vida gränser lambdaregleringen har att arbeta inom, hur bra det går att köra en bensinbil på ren E85 okonverterat.

De Opelmotorer som är mest välkända för att klara det bra är dels de 1,4 - 1,6 litersmotorer t ex C16NZ med GM:s centralinsprutning P4 eller Multec som förekom runt 1990, och dels de större motorer med Motronic 4.1 , t ex C20NE, som man hittar t ex i alla Omega '87-90. Senare insprutningssystem på C20NE verkar inte ha lika brett lambdareglerområde.

Det beror naturligtvis också på individuella skillnader mellan olika exemplar, hur bra det går att köra på ren E85. Om toleranser hos olika delar i systemet råkar samverka så att lambdaregleringen måste "feta på" mycket redan vid bensindrift så har man ju inte så mycket marginal kvar åt det hållet.


Så antagligen har jag brett lambareglerområde eftersom det är en Multec-insprutning? Innebär det sista i inlägget att jag helt enkelt ska testa mig fram med olika blandning? Anledningen att jag är lite försiktig är att detta är vår "finare" bil som vi pendlar med till jobbet. Vill inte sabba den om någon har dåliga erfarenheter från blandtankning med den. Kan tillägga att bilen bara gått drygt 5000 mil.

Mvh Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: VIN-kod, identifikation
InläggPostat: lör 08-08-23 19:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Pröva det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod
Hittar man inte denna någonstans så kan man efter lite trixande få fram den genom bilregistret. Gå in på Vägverket och Bilregistret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 19:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis det er en -95 kan det vel muligens være en C16XE også, men det spiller mindre rolle.
Ja, det er bare å prøve seg fram. Halvgamle opelbiler liker sprit. Det er bare å blande inn stadig mer inntil du begynner å kjenne at motoren blir svakere evt. kan det hende at motorlampen tennes. Vil anta at du bør klare minimum 50%, men som Torbjörn sier er det individuelle forskjeller mellom eksemplar.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 20:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan nämna att det här ordet Multec kan betyda lite olika saker i GM-sammanhang. På amerikanska bilar är det ett varumärke på den typ av spjällhus och spridare som används till GM:s centralinsprutningssystem, medan på Opel verkar det som om det ofta får beteckna ett komplett insprutningssystem av GM:s egen typ, oavsett om det är centralinsprutning eller multipoint.

Men mitt förslag är att prova med gradvis mer och mer blandtankning och se när det börjar uppstå driftstörningar eller när motorelektronikvarningslampan tänds. Om du vill vara på den säkra sidan, så tanka aldrig fullt under testperioden och ha en reservdunk med bensin med dig så att det är lätt att öka på bensinmängden i bränslet litegrann om det visar sig behövas.

Få se nu, om bilen är en 95'a så KAN den ha en s k avgasskylt i motorrummet, det var ju ett krav enligt svenska avgasreningsföreskrifter före EU-inträdet. I så fall bör motorkoden stå på den skylten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 22:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Kollar man registsteringsnumret på t.ex www.mekonomen.se, www.autoexperten.se, www.adcenter.nu så kan man i många fall få fram en korrekt motorkod.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 19:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 19:30
Inlägg: 3
Enligt mekonomens hemsida är motorkoden X16XEL, så jag antar att jag var rätt på det från början. Det får bli försiktig blandtankning, och sedan får jag väl skriva här i tråden igen med resultatet.

Tack för tipsen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011