Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 745 gle-87
InläggPostat: mån 09-03-30 09:18 
Offline

Blev medlem: mån 09-03-30 09:10
Inlägg: 1
Tjenare.
Jag kör en 745 GLE-87 utan Kat..på runt 90% E-85 o den går klockrent. Det enda jag gjort med den är att jag skiftat kablarna till hallgivaren för att höja tändningen samt att jag kopplat in en strömbrytare till kallstartsventilen så jag kan ge den ständig ström :)
Det jag tycker är lite skumt är att motorn tickar som *** när jag kör på ren bensin men inte med E-85.... helmysko... någon som vet vad det kan bero på?

kan tillägga att den ligger på ca 0,6dl/mil med E-85 i tanken :) då räknat med lastad släpvagn.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-30 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en Volvo med hallgivare går det inte att påverka tändläget genom att koppla om några kablar. De enda Volvo som detta fungerar på är de som har tändsystem EZ116K (alltså bilar med LH 2.4 insprutning, årsmodell '88B och framåt, F och FT-motorer), där tändsystemet styrs av en induktiv givare (alltså inte hallgivare) som sitter i kopplingskåpan.

På bilar med hallgivare i fördelaren (alla B230E, alla K-motorer, och B230F fram till '88A) kan det möjligen, teoretiskt sett, finnas en viss chans att tändsystemet trots allt fungerar även om man skulle förväxla ledningarna för matningsspänning och signal till givaren. Men det är stor risk att antingen hallgivare eller tändstyrdon går sönder ganska snart om man kör omkring på det sättet.
På sådana bilar ställer man in tändningen på traditionellt sätt genom att vrida fördelaren och kolla tändläget med stroboskoplampa mot markeringarna på vevaxelremskivan. På "avgasskylten" i motorrummet finns uppgifter om vad som är korrekt grundtändläge för bensin, samt om vid vilket varvtal tändinställningen ska göras. Observera att det är mycket viktigt att mäta vid rätt varvtal. Bilens egen varvräknare är inte tillräckligt noggrann utan använd istället en pålitlig verkstadsvarvräknare.

Att den "tickar" på bensin är förmodligen spikningar som följd av för tidig tändning, och att knackregleringen kanske inte klarar att reglera ner tillräckligt. Kolla att knacksensorn är korrekt monterad och att kablage och kontakt till den är i ordning.

Även om motorn kanske går okonverterad på E85 så bör du ha klart för dig att det innebär att den går på alldeles för mager blandning, vilket innebär otrevligt höga kväveoxidutsläpp (förmodligen nästan lika illa som på en modern miljöklassad diesel). Bli inte förvånad om folk tycker att det luktar klor om avgaserna från din bil, det är kväveoxider som luktar på det sättet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011