Grattis till SAAB-köpet!

En frisk 9000 känns fortfarande modern och bekväm, tycker jag.
Om varmstartsproblem och SAAB (och INTE startmotorberoende...)
En detalj att kolla är bränsletrycket vid stopp av motor. Ofta ger backventilen till bensinpumpen upp, och man får ångblåsor i systemet = svårt att varmstarta. Anständigt pris, och hyfsad att byta.
Precis innan det gamla forumet havererade, hade Torbjörn och jag ett samtal om backventiler i bensinpumpen på SAAB. Torbjörn, som annars verkar mycket påläst, var dock inte riktigt med på SAABs alla varianter av pumpar och ventiler. (Vem är det?

)
Det finns alltså bilar (även 9000) som har separat, utanpåliggande backventil till pumpen. På SAAB 900 finns det en hel uppsjö varianter, även tidiga LH-insprutade bilar finns med 2 olika Boschpumpar och olika, utanpåliggande ventiler som ej ersätter varandra.
De lite senare bilarna har Walbro-pumpar, men även här verkar det finnas varianter.
Det är dock en detalj man ibland får göra närmare bekantskap med när bilen blir gammal...
/Alexander