Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-09-16 15:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fortsatta erfarenheter.
InläggPostat: fre 09-07-10 15:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-22 15:49
Inlägg: 19
Ort: Uppsala
Med ytterligare E85 i tanken. Fick jag följande fenomen:
Kallstart, motorn tänder direkt men orkar inte gå själv utan behöver startmotor hjälp i ett par sekunder. Vid gaspådrag tvekar motorn och blir kraftlös strax efter kallstart.
Detta vid E80.
Slog i BF95 till blandning E70 och då går den utmärkt, nästan bättre än på bara BF95. Varmstarter är bättre med E70.

_________________
Mondeo 2001 med 2.0 Duratec HE.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 15:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 584
Ort: Lyckeby Blekinge
ungefär samma fenomen har jag med min polo med samma årsmodell
okonverterat
om du läser av felkoder bör du få någonting i stil med 00561 adaptionsgräns/mager vilket betyder att lamdaregleringen har gått i taket
2x2 uttag för diagnostik bör finnas någonstan tex. framför vä. knä ubakom en liten lucka
många mordernare bilar sätter liknande felkod innan dom går i taket

dags att gå vidare med en flexitune II som kopplas in på ledningen till spridarventilen vilket bör göras inuti kontaktdonet till styrboxen
så att all förkopplingresistans kommer med
(motståndsledning sitter före och efter spridarventil vilket ska ha en total resistans på ca 10-15 ohm själva spridarvetilen har ca 1-2 ohm)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 19:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4679
Ort: Sundsvall
Vid kallstart kommer förmodligen motorn att starta utan vidare om du låter tändningen stå på 30 sekunder innan du kör startmotorn, så att värmeelementet i insugningsröret hinner bli varmt.

På VW med Mono-jetronic (åtminstone RP-motorn) så används inte motståndsledning i kabelstammen utan istället ett stort trådlindat motstånd som sitter vid insprutningsstyrdonet i luftintagslådan. Jag kommer inte ihåg om motståndet är anslutet på styrdons- eller matningssidan av spridaren men det bör synas på elschema för bilen.

Mono-jetronic har bara en ledning i diagnosuttaget, på Golf II och Jetta brukar det vara en vit/röd ledning med gul flatstiftshylsa som hänger ut i motorrummet där insprutningskabelstammen går genom torpedväggen.
2x2 eller 1x2 -kontakten hittar man på Golf III, Passat III m fl.

Innan man börjar lägga ner arbete på konvertering bör man kolla att insugningssidan av motorn är i perfekt skick när det gäller tjuvluft och sånt. Ofta läcker det luft under spjällhuset pga att gummimellanlägget har blivit hårt, sprucket och börjat tappa formen. Det förekommer också att den korta, mjuka gummislangen som går mellan insugningsröret och backventilen för bromsservot blir dålig. Man bör även kolla alla små tygomspunna gummislangar som sitter i ändarna av plaströren för olika slags vakuumstyrningar.
I många fall går en RP-motor klanderfritt på 100 % E85 om allt sådant är i ordning.
Kolla också att luftförvärmningen och värmeelementet i insugningsröret verkligen fungerar som de ska. Beträffande förvärmningen är det vanligt med t ex trasig vakuumdosa eller fastrostat förvärmningsspjäll.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Elektrisk förvärmning.
InläggPostat: mån 09-07-20 08:42 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-22 15:49
Inlägg: 19
Ort: Uppsala
"Igelkott värmaren" som är trasig på alla mina Passater har firmamärket Texas Instrument. Det får mig att tro att det är halvledar historia som som är självreglerande av temperaturen. D.v.s ett PTC (positive temperature coefficient) olinjärt motstånd.
Förbrukning av bränsle med E70 0.98 l/mil i stan. Förbrukning med BF95 0.97 i stan. ????? Konstigt endast 1 % högre förbrukning med E70. Antagligen felmätning för att tanken blev mer eller mindre fylld när munstycket slog av.

_________________
Mondeo 2001 med 2.0 Duratec HE.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011