Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-27 08:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Äh... Inte vann jag den auktionen... Har nu lagt ett till bud på en ELM 327:a...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 19:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Men se den andra auktionen vann jag och fick mig en ELM 327:a för bara c:a 300 spänn. Den kom idag, testade den genast och minsann, den funkade bara fint!

Inga felkoder fanns lagrade men noterade en sak som jag tycker är märklig, nämligen att "Long Term Fuel Trim" låg på c:a +27% när jag först hade startat bilen. Sen efter att det hade stått och gått på tomgång några minuter med fladdrande Short Term, typ både minus- och plus-värden, så ökade Long Term till +33%. Efter ytterligare en stund så ökade Long Term till +38%!

Så vad tror herrar(damer??) experter att det beror på? Jag har som tidigare nämnt 10 liter E85 och resten bensin i tanken, men den lilla mängden borde väl inte få Long Term att bli så hög? Förstår inte heller varför den ökade så påtagligt bara efter någon minuts tomgångskörning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 12:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om Long term blir hög vid långvarig tomgångskörning men sjunker när motorn får gå med belastning ett tag (det kan behövas körning med belastad motor upp till 10-20 minuter för att det ska hända något entydigt) så beror det sannolikt på tjuvluft eller mätfel hos luftmängdmätaren (eller motsvarande, om motorstyrsystemet mäter motorbelastningen på något annat sätt).

Om t ex spridarna är igensatta eller bränsletrycket för lågt men stabilt, så kan Long term-värdet ligga högt men då ändras det inte mycket vid olika driftförhållanden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 14:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Du är som vanligt en klippa! Jag ska asap kolla vad som händer med LT vid belastning!

Intressant tillika att den alltså kan öka till +38% på LT utan att motorvarningslampan tänds och/eller felkoder lagras. För är det inte så att det finns nån gräns över vilken den borde tändas? Om den är högt satt så kanske det indikerar att den klarar av bra att feta upp för ren E85? (Som liknade Renault-motorer verkar kunna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Min Xsara fetade aldrig upp mer än 25%, inte som visades iaf.
Strax innan nånstans kring 20% tändes motorlampan med varning för mager eller fet blandning.

Står dina värden på noll innan bilen startas?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 20:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Åkte nu ikväll iväg en tur på c:a 10 minuter med inkopplad OBD-utrustning. LT var +24% när jag startade. Tyvärr tänkte jag inte på att kolla vad den var med bara tändningen påslagen, får bli nästa gång. Den ökade dock ganska snart till +28 och sen +33 under det att jag stod med motorn igång på tomgång. Under körningen på landsväg så hann den ned till +28 igen. Var lite kort sträcka, men verkar som den minskar med belastning, dock inte så mycket att den blir nog låg. För visst borde den vara typ noll på ren bensin iaf?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 21:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Inte om det är som Torbjörn föreslår, igensatta spridare, lågt bränsletryck eller liknande.

Hur beter sig Short Termen ligger den kring 0 hela tiden?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 21:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om Long term ändrar sig några enstaka procent hit eller dit beroende på körförhållanden tror jag inte är så oroväckande, speciellt inte när den ligger fast på ett så högt värde som omkring 30 %.

Om allt är i ordning så tycker jag att Long term borde ligga i alla fall inom ± 8 % eller något sånt vid körning på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 06:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
AcuraJan skrev:
Inte om det är som Torbjörn föreslår, igensatta spridare, lågt bränsletryck eller liknande.

Hur beter sig Short Termen ligger den kring 0 hela tiden?

Jo, jag fattade det med dålig bränsletillförsel. Short Termen fladdrar omkring väldigt mycket, ibland flera tiotals procent.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 06:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Om Long term ändrar sig några enstaka procent hit eller dit beroende på körförhållanden tror jag inte är så oroväckande, speciellt inte när den ligger fast på ett så högt värde som omkring 30 %.

Om allt är i ordning så tycker jag att Long term borde ligga i alla fall inom ± 8 % eller något sånt vid körning på bensin.

Hmm.. Det är inte vettigt med så högt värde då.. Undrar om ett spridarrengörningmedel vore värt att testa som första åtgärd. Mera E85 kan ju iofs rengöra en del, men samtidigt kan det ta lös annat också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 07:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet är ju att om man säger att en spridare är igensatt, så är det ofta egentligen det filter som sitter vid bränsleinloppet till spridaren som har satts igen.
Ett betydligt mer effektivt sätt att få ren spridare är att spola ren tvättvätska bakvägen genom dem, eventuellt kombinerat med att skaka om spridarna i ultraljudstvätt.

Mät bränsletrycket först, innan du börjar misstänka igensatta spridare.

Det slog mig att en annan förklaring skulle kunna vara t ex en spricka i grenröret, före lambdasonden, så att avgaserna kan späs ut med luft före lambdasonden. Alternativt om motorn har puls-air eller luftinblåsning som ska vara inkopplad direkt efter kallstart, att denna inte stängs av som den ska när lambdaregleringen griper in.

Om bilen har färddator kan du kolla om den visar någotsånär korrekt bränsleförbrukning. Om felet beror på bränsletryck eller spridare, så kommer färddatorn att visa en bra mycket högre förbrukning än den verkliga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 07:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Men om den får tillskottsluft innan lambdasonden så borde den väl gå fett pga att den blir lurad att dra på mera bränsle? Vet inte vad det är värt, men den är inte det minsta svart i avgasröret och har haft fina värden på besiktningen(minns inte här och nu när det var, men den har en 4:a som slutnr så det var väl ett tag sen).

Jag har tidigare(mitten av augusti)kollat färddatorn mot verklig förbrukning och de avvek inte särskilt mycket från varann.

Mäta bränsletrycket kan vara lite knepigt, gissar jag. Har iofs en mätare från en Malpassi-regulator, men den ska ju dit då också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 14:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Googlade lite på nätet och fann att man menar att även kass lambasond och/eller katalysator kan få LTFT att öka. På en bil med bara en lambdasond framför katten kan jag såklart fatta om lambdasonden kan ha inverkan, men hur kan en kass katt inverka på LTFT om det inte finns nån sond bakom?

Något förslag på ett OBD-program som visar lamdasondinfo mm på ett vettigt sätt? scantool.net verkar inte ha infört sådana funktioner.

En tilläggsfråga: Hur månntro gör man för att nolla adapteringen på en sån? Räcker det med att ha av kabeln till batteriet i en halvtimme eller så? Vore intressant att se hur den beter sig med nollad LTFT.


Senast redigerad av Baggis tor 09-09-03 15:43, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 15:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Tyvärr har jag inte provat skarpt, men OBD-diag är fri. Kan du ju testa, har fått mycket bra kritik i forum för sin grafiska utformning.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 15:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man raderar felkoder med t ex Scantool.net så raderas adapteringen också. Det är inte säkert att adapteringen raderas för att man gör bilen strömlös, styrdonet kan mycket väl ha ett icke-flyktigt minne (EEPROM, NVRAM eller liknande) för adapteringsdata.

Man får inte ut så mycket lambdasondsinformation via OBD mer än aktuell spänning (dock med viss eftersläpning och förmodligen samplat med ganska långa intervall). De OBD-programvaror som visar mer lambdasondsinformation gissar nog mest.
Ska man få ut mer upplysningar om lambdasonden så måste man koppla in ett oscilloskop för att hålla koll på spänningen, för att se hur branta flankerna blir, om det verkar finnas överlagrade störningar osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011