Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-11-15 17:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 19:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Aha, radering av felkoder tar med sig adapteringen på köpet! Hmm.. Antar att så sker även om det inte finns nån felkod, dvs som det nu är. Nå, det syns ju hur det beter sig när jag testar. Hoppas bara jag får igång den efter nollning, borde ju då ge mycket mindre soppa. Nog bäst att göra det med varm motor.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 20:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Verkar inte som radering av felkoder även nollar adapteringen. I alla fall inte som syntes på värdena för LTFT. Fast den gick lite kasst en kortare stund efter start... Hmm.. Får inte riktigt ihop detta... Vill ju börja testa blandtankning för att kolla var gränsen går!! Men känns inte bra att försöka sig på det med typ +25% eller mer på LTFT. Finns ju inga marginaler för den att öka så mycket till som krävs då. Bah!! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4707
Ort: Sundsvall
En möjlighet skulle ju kunna vara att det har "råkat bli så" att det är normalt med ett ganska högt positivt värde på LTFT på den där bilen, och att kanske adapteringens gränser är osymmetriskt satta istället. Vad vet man...nån programmerare som skulle göra en fix i sista sekunden och så blev det som det blev? Har du tillgång till några andra liknande Renault att prova en avläsning på?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 09:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmm.. Ja iofs, det skulle man ju kunna tänka sig också. I synnerhet som värden på bortåt +40% inte tänder fellampan, för vad jag fattar så brukar den tändas redan vid +25% på andra bilar.

Jag har tyvärr inte tillgång till nån annan Renault att jämföra med.

Ett sätt är väl då att testa med ökad inblandning av E85 och se vad som händer med LTFT och ev. fellampa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 19:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Med max 10 liter kvar i tanken, så tankade jag 10 liter E85 och 20 liter rekordbillig fulsoppa(11,95). Tänkte jag får c:a 25% E85 då. Körde c:a 2 mil(lite kort kanske) och kollade LTFT med avstängd motor, påslagen tändning. Den var +28%, alltså inte påtagligt högre än tidigare på ren BF95 då den var c:a +24% efter liknande körning.

Fast räknar man procent så var ökning c:a 17% och då brukar ju en sån inblandning av E85 i vissa fall sänka förbrukningen. Måste köra lite mer och kolla igen. Sen öka på E85-halten ytterligare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 21:53 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
33 % E85 menar du väl?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 22:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
matsuda skrev:
33 % E85 menar du väl?

Konstigt, jag får det till 25% när jag räknar.

(10l BF95) + (10l E85) + (20l BF95) = (30l BF95) + (10l E85)

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 09:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Dr. Mabuse skrev:
matsuda skrev:
33 % E85 menar du väl?

Konstigt, jag får det till 25% när jag räknar.

(10l BF95) + (10l E85) + (20l BF95) = (30l BF95) + (10l E85)

Ja, så var det jag också räknade, eftersom de 10L som var kvar i tanken var BF95.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 11:27 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Just det. Missade att han hade 10 liter kvar i tanken. Hade nog fått i mig för mycket C2H5OH :twisted:.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-15 13:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Slängde i 10 liter E85 till. Hade uppskattningsvis lite drygt 30 liter kvar i tanken så då borde det varit c:a 8 liter E85 innan tankningen och 18 liter E85 efter på 40 liter bränsle, alltså c:a 45% E85.

Körde hem, 1,5 mil landsväg. Kollade LTFT som var +33% då. Den ökar alltså eftersom halten E85 ökar. Ingen felkod och då heller ingen tänd varningslampa.

Gick som vanligt, kanske t.o.m lite vassare. Kallstart imorse i nån plusgrad gick helt utan problem.

Börjar bli lite intressant detta, hehe!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 13:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har nu tankat 30 liter till med 67% E85 så att tanken blev c:a 2/3:dels full. Börjar vara lite svårt att beräkna vilken blandningen nu är, men den var c:a 45% E85 tidigare så den borde alltså vara nånstans mellan det och 67, kanske c:a 60% då det var rätt lite kvar i tanken. Det må nu vara hur det vill med den vetenskapen, hehe. Det jag kan konstatera är att den går fortfarande hur bra som helst och startar helt utan tvekan fast det är nollgradigt. Har inte hunnit kolla vad LTFT är nu, men nån varningslampa lyser inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-27 20:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har klämt i 10 liter BF95 och 30 liter E85 på den tidigare blandningen, alltså 75% E85. Tanken blev ganska full på det så borde väl vara bortåt 70% E85 där nu. Fortfarande går den lika bra, kanske drar den nått varv extra på starten om det är nollgradigt. Har tyvärr inte ännu hunnit kolla LTFT än....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 20:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Idag har det varit kallare/fuktigare och har då noterat att förutom det tidigare noterade fenomenet med lite fler varv på starten innan den hoppar igång så tvekar den lite lite alldeles efter start. Det går dock över på några sekunder så ännu är det inget som alls "stör".

Hmm.. Månntro om "E75" är på ingång nu snart? Jag kanske börjar få tidsbrist så jag inte hinner upp till 100% E85 innan den försvinner, hehe!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 07:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Inatt var det nedåt -5 grader. Vid start då så märktes det tydligt att den hade problem jämfört med bensin. Fordrade två startförsök och hjälp med gasen för att hålla uppe tomgången en stund. Iofs inte annat att vänta tycker jag.

Kollade samtdigt LTFT som var +38%. Den har alltså fortsatt att öka en del, fortfarande utan felkoder eller tänd varningslampa. Frågan väl då om den kan öka på ytterligare och om det räcker till med den ökning som nu är? Detta med tanke på att LTFT var hög på ren bensin också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 17:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 511
Ort: Västerås
Du kan väl se lambdaspänningen med instrumentet också?
Att den reglerar som den ska, och håller 0,8v-0,9v vid fullgas?

Om den gör det betyder det att ökningen du har räcker.
(Annars borde du få felkod dessutom)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011