Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-09-22 21:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blandtanka en Kia C'eed -08
InläggPostat: fre 09-08-28 07:13 

Hej!

Är det någon som vet hur nya bilar påverkas av blandtankning? Då menar jag inte maskinellt utan hur garantier, service mm påverkas.

Vi har en Kia C'eed -08 och jag har kontaktat Kia för att få svar men kan lika gärna diskutera det hela här också.
Är det inte idag redan 5% etanol i standardbensinen? (BF95)
Om nu Kias garantier inte skulle tillåta högre inblandning vad skulle då hända om det tex infördes 10% inblandning i svenska bensinen? Eller om jag tankade utomlands där det redan finns högre inblandning?

-------- Det här mailet skickade jag till Kia.

Hej!

Jag och min sambo är sedan ett år tillbaka oerhört nöjda ägare av en Kia cee'd.
Nästa bil kommer garanterat att bli en Kia och då en mer miljövänlig variant, kanske en hybrid.

Dock så skulle vi idag vilja minska våra utsläpp och har sneglat på den Amerikanska modellen där det är väldigt populärt att blandtanka in mindre mängder etanol. Den svenska bensinen idag innehåller redan en liten del etanol (5%) men jag undrar hur Kia ställer sig till en högre inblandning. Flera länder i Europa har ju redan infört 10% inblandning.
Skulle det påverka våra garantier om vi blandade in etanol i bensinen? Om så är fallet vad händer då om vi är utomlands och tankar en bensin med högre inblandning?

Hoppas på svar!
Mvh Johan Mossfeldt

Senast redigerad av Mossfeldt fre 09-08-28 09:02, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-28 09:00 

Fick snabbt ett svar från Gunnar Persson på Kia i Sverige.

-------- Har endast redigerat bort tomma rader i nedanstående mail, för att gör det mer lättläst i forumet

Hej,

Alla helbilsgodkända bilar inom EU är godkända för 10% etanolinblandning. Den Amerikanska modellen kommer sig ur ett mkt, mkt stort överskott på spannmål. Man blandar till s.k GASOHOL. Tidigare brände man upp överskottet

Som du säkert känner till finns det synnerligen olika uppfattningar om etanolens miljövänlighet.

Själv anser jag att när man har en motor som är konstruerad och anpassad för E100 d.v.s 100 % etanol, då först kan man komma tillrätta med etanolbilarnas nackdelar. Detta så till vida att man kan garantera att etanolen framställts på ett miljöriktigt och människovärdigt sätt.

Kolla in vår hemsida www.kia.se under Kia Navigate, där kan ni finna ut hur ni kan klimatkompensera Er bilkörning.

Mvh

Gunnar Persson

Tekniskchef

KMSw

--------

Så med andra ord kan jag blanda in E85 upp till 10% av totala bränslemängden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme