Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-09-22 21:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tanka procedur?
InläggPostat: lör 09-09-12 17:29 
Offline

Blev medlem: lör 09-09-12 17:08
Inlägg: 1
Hej!

Helt ny på detta med e85....

Kör på sommaren en Lexus Ls400 -93 Motornamn 1UZFE 4000CC
och på vinter/höst/vår en Toyota Camry V6 -94, vet inte motornamn på den...

Hur mycket inblandning kan man köra på?, har sett andra kört på upp till 75% inblandning i LS400, men riskerar man nåt med för hög inblandning?

Vad är vinsten, förutom att det är "grönare" att tanka e85??

:?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 17:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Det som förmodligen i första hand kommer att hända vid för hög inblandning är att motorstyrsystemet säger ifrån och tänder motorelektronikvarningslampan. Andra typiska symptom på att man har blandat för mycket E85 i bränslet till en okonverterad bil är t ex kallstartsvårigheter, pendlande tomgång, allmänt svag motor, dåligt svar på plötsligt gaspådrag.

Förutom miljövinsten så är det under vissa förhållanden billigare att köra på E85 än på bensin, det beror på hur mycket förbrukningen ökar vid vilken grad av blandtankning och det kan variera mycket beroende på bilmodell och körförhållanden. Rent allmänt kan man säga att körförhållanden som gör att E85 kommer till sin fördel är t ex långa sammanhängande landsvägskörningar med få kallstarter. Om det däremot är mest stadstrafik och man ofta kör med mer eller mindre kall motor, så kan förbrukningen dra iväg mer på E85 än på bensin.

En annan fördel är att E85 (eller E85/bensin-blandningen) har högre oktantal än bensin, på bilar där tändsystemet har knackreglering märker man ofta tydligt att motorn blir starkare, speciellt att segdragningsförmågan blir mycket bättre, än man är van vid från bensindrift.

En sak du bör se upp med, speciellt på Lexusen som väl ofta har stått hela vintrarna med gammal bensin i tanken, är risken för att E85 löser upp hartsavlagringar från bensin, som sedan sätter igen bränslefiltret. I praktiken är det sällan någon får problem men det har hänt ibland att bilar har blivit stående efter några veckor eller månader på E85, just pga stopp i bränslefiltret. Om det ändå är länge sen filtret byttes kan man kosta på ett byte i förebyggande syfte, eller också kan man övervaka filtret genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning under körning. Märker man att den stiger kraftigt så är det dags att byta filter inom någon timme!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011