Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-09-21 23:20 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-24 20:50
Inlägg: 2
Ort: Från
Hej
Jag har en SAAB 900 T16 Turbo 1985 som jag tänkte börja prova att köra
på etanol inblandning.

Någon som har erfarenhet hur den kommer att reagera på olika inblandningar av etanol ?
(Bilen har ingen lambdasond eller kat.)

Etanol har tydligen högre oktanhalt än bensin.
Det vore väl vara något som en turbomotor borde gilla då den då kan ladda på mer utan att motorn spikar? Rätt/Fel ?

Tacksam för svar.

mvh Robert Sollare :roll:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 06:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jag vet ej om den har knacksensor
om svaret är ja så kan man dra nyttan av det
den klara max 15-20% inblandning, evt. mera om bräslesystemet är slitet
tanka E85 för 50-100:- resten bensin

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En sån där Saab bör ha någon form av knackreglering. Troligen ett system som inte påverkar tändförställningen men däremot har vissa möjligheter att sänka laddtrycket om motorn börjar spika för mycket. Efter över 20 år ska man dock inte ta för givet att systemet fungerar som det ska, det är vanligt med t ex problem med kablage och olika givare.

Förmodligen är det man kommer att märka i första hand om man blandar i för mycket E85 i bränslet, att motorn går dåligt på delgas, att den rycker vid övergång mellan tomgång och försiktigt gaspådrag osv. Det kan också bli problem med tomgångsstabiliseringen - t ex pendlande tomgång eller att den "hänger kvar" på högt tomgångsvarv en stund sedan man har släppt gasen. Jag har dock ingen egen erfarenhet av hur tomgångsstabiliseringen beter sig på ett så tidigt LH 2.2 utan lambdareglering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 18:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-24 20:50
Inlägg: 2
Ort: Från
Hej

Den har en knacksensor.

Har hunnit tankat 30% E85 och den bär sig åt precis som ni säger...........

Bara att köra ner nivån lite försiktigt. :oops:

Tack för all hjälp !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-24 19:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
det kan inte vara så att styrboxen är byglad så att den ska kunna användas
för både med eller utan lamda
för om svaret är ja så skulle man kunna komplettera med lambda
under förutsättning det finns ett pluggat hål i grenröret

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-24 20:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
det kan inte vara så att styrboxen är byglad så att den ska kunna användas
för både med eller utan lamda
för om svaret är ja så skulle man kunna komplettera med lambda
under förutsättning det finns ett pluggat hål i grenröret


Nej, Saab använde aldrig lambdareglering på LH 2.2 (utom på USA-marknaden). De LH 2.2 -styrdon som satt på Saab i mitten av 80-talet, utan lambdareglering, är byggda på ett helt annat mönsterkort än de som Volvo använde (med lambdareglering) omkring 1987-88, och det finns inte ens plats förberedd för lambdaingångssteg i Saabs styrdon.

Byglingsmöjligheter för att kunna köra samma styrdon både med och utan lambdareglering är något som vad jag vet bara VAG och Opel har använt.
Saab var inte alls rädda för att ha många olika styrdonsvarianter på 80-talet. T ex har samma motor med i grunden samma insprutningssystem olika styrdon beroende på om den sitter i en 900 eller 9000, och beroende på om den har manuell växellåda eller automatlåda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Robert Sollare skrev:
Hej

Den har en knacksensor.

Har hunnit tankat 30% E85 och den bär sig åt precis som ni säger...........

Bara att köra ner nivån lite försiktigt. :oops:

Tack för all hjälp !


Nej, höj bränsletrycket mha en ställbar BTR istället! (konvertera bilen)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 15:29 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-13 20:00
Inlägg: 8
Ort: Från
tjenare, har konverterat min 900 t16 -93 med röda 431 spridare och 25 graders tändning, bilen går som fan kan jag säga :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-03-14 17:17 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-22 12:42
Inlägg: 14
Ort: Autobahn
Hej!

Jag prata bara lite svenska, så ska jag svara på engelska...
Jag vill forsöker att översätter det, men det vill tar en liten stund. (eller några dager. :roll: )


-------

I would NOT blend fuels or even fuel up with e85 on a car without lambda sond without conversion. The car will definitely run lean.

It does not take much for a 900 turbos with LH 2.2 to run lean - in mine even with petrol we had to push the fuel pressure up, because the car was running lean at full boost between 4000 and 4500/min.
So LH 2.2 seems to have very little reserves... Later 900 with Lucas cu14 (europe only) are said to have more reserves.
I have a 900 turbo (model year '85) with catalytic converter (and thus lambda, of course). I regularly blend ethanol into the fuel.
The maximum mixture I drive is e40. If I take more alcohol, the car will lean out. Even with only e40, I have to obey to some limitations: no revs above 3000/min, no boost above base boost (= roughly 0.4bar).
If I rev higher or have more boost, the car will run lean...
If you drive consciously, no problem with that - commuting to work or on the motorway with cruise control on you will not exceed either revs or boost limit. And if you do or for some other reason the engine is running lean, you notice it and corrrect your right foot accordingly. So no problem with that...
I would not let my mother drive, though - I fear she might not notice at all.

Bought the car 2 years ago with 302.000 km, now approaching 400.000, So it seems to be durable, but there is still some risk. :)

Then there is a second thought to consider: ethanol burns slightly different than petrol. That means, ist sounds differently. This puts a risk to driving a 900 turbo on e85, even if you manage to provode the additional fuel.
Why?
The knock sensor on classic saab 900 is basically a microphone. It listens to engine noise and feeds the signal to the APC (wich controls boost). Insode the APC, the knock sensor signal is filtered. Engine noise of a certain frequency is considered to be knock. Boost is then lowered.
Owing to ethanols high octane, knock with e85 occurs not too often. But if boost is high enough, it does. And knock with e85 will result in noise shifted somewhere in the frequency range.
THE APC WON'T RECOGNISE KNOCK ON E85!
What you get: boost. No knock signal, more boost. The engine will run great. And then suddenly, fail.

In german saab forum www.saab-cars.de, we have seen several converted cars with burnt spark plugs or, even worse, burnt pistons.

This will probably never be a problem in scandinavia, as I can not imagine a situation where you might be able to drive full throttle for more than some seconds without losing your licence.
But on a german autobahn, you can.

So if you convert a 900 turbo, keep that in mind. Should not be a problem at all in daily driving, but please avoid full boost that takes longer than some seconds.


Sorry for posting in emglish, but my swedish ist still to weak for complicated explanations.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011