Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-10-06 16:34 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-16 22:08
Inlägg: 3
Ort: Från
Mina DJ motorer (har provat flera st) i VW Caravelle T3 (modellerna ca 1980-1991) har inte gillat E85 inblandning speciellt bra..
Redan innan 20% inblandning har det blivit ojämn gång och tvekan vid gaspådrag.

M e n
jag är väldigt intresserad om någon lyckats med bra konvertering på dessa motorerna
alltså wasserboxer motorkod DJ 112 hk insprutare utan KAT.

Någon?

Jag har sökt forumet men bara httat en kommentar i XLS dokumentet. Problemet är att där ser man inte v e m som skrivit.
Någon har där skrivit och kört på 50% inblandning i nämnda motor, men vet ej vem det är som sagt..

Alla kommentarer mottages tacksamt.

mvh
Anders F


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 17:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
det är en hederlig insprutningsmotor utan avgasrening den har ej heller någon lamdasond iom. att den tvekar redan vid 20% inblandning av E85 är det helt enkel ett sundhetstecken på att allt är som det ska
skulle den klara mera är det något som är på tok
motorns kompression på 10,5 gör den annars idealisk för dylikt
vid koll i autodata har denna motormodell hängt med sedan 1985 då lamdareglering var sällsynt
paralellt med denna motor har det från 1986 funnits en MV-motor på 95Hk med sänkt kompression till 9,0 för att kunna köras på blyfri 91 okt. som har lambdareglering, knacksensor existerar ej
det skulle evt. gå att piggybackkonvertera den eller tryckregulator men det blir troligen ej bra pga. avsaknaden av lambda-reglering och ingen knackreglering
försök skaffa en modernare med knack och lambdasensor

annars tanka E85 för en 50-100 lapp resten bensin

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 19:41 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-16 22:08
Inlägg: 3
Ort: Från
Tack, berätta nåt mer som jag redan vet.
Har själv kört på E85 samt blandtankat min gamla Audi 100 2.6E och min nuvarande Audi S8 4.2 i flera år.
Känner mycket väl till de andra MV SS motorerna med Digifantsystem och kat men det var inte det jag frågade efter.

Jag frågade efter personer som ev. redan konverterat sin bil med denna motor och deras ev. erfarenheter.

rgds
Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-07 11:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
en Flexitune AutoX4 från http://flexitune.se/ kan evt. vara lösningen på problemet men för det krävs en lamdasond, med lite tur finns pluggat hål för detta på grenröret evt. kanske man kan ta ett grenrör från en MV-motor
annars finns detta om det ej finns hål:
http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=308

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-07 16:03 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Varför klöra autox4 om man inte har lambdasond. Bättre att köpa en vanlig och justera med potentiometer istället. Sedan ställer man potentiometer så magert som motorn bara går och sedan upp ett litet snäpp så ska den nog gå bra :). Visst är det kul om man kan använda sig av lambda men det kan ju bli en del mycket arbete.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-09 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Är det inte KE-jet på dessa motorer?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-09 15:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, VW har bara använt K- och KE-jetronic på radmotorer.
Boxermotorerna i Transporter hade först L-jetronic (på luftkylda motorer fram till ca 1983), senare Digijet och Digifant.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011