Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-09-16 15:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 1996 Mercedes G320 M104
InläggPostat: lör 09-11-28 11:01 
Offline

Blev medlem: lör 09-11-28 10:41
Inlägg: 2
Har en Mercedes G-klasse med M104 320-motor I6. På G-modellen er disse motorene tunet litt ned for å kunne kjøre på bensin av dårligere kvalitet. Motoren har Bosch HF / Motronic tror jeg. Er det noen som har prøvd å kjøre M104 ukonvertert? Tenker da på opp mot 50% blanding. Og kan ned-tuningen ha noen konsekvens for installering av et piggyback-system?
Jeg tror nedtuningen består i at tenning er stilt noe lavere så det er vel mulig å justere dette opp. Er tross alt sjelden jeg har behov for å fylle bensin i Sahara ;-)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-28 14:56 
Offline

Blev medlem: lör 09-11-28 10:41
Inlägg: 2
Da har jeg prøvd selv;-) Tom tank-lyset hadde akkurat begynt å lyse så jeg hadde ca 15 liter bensin på tanken. Fylte deretter 20 liter E85 og 20 liter bensin. Har 96 liters tank så jeg hadde god margin for å fylle på mer bensin om den skulle gå dårlig. Totalt ca 30 - 35% E85 (betalte 7,95 NOK)

Har kjørt ca. 10 mil. Merker ingen forskjell på gasspådrag eller tomgang. Det kjennes kanskje litt ut som om den drar jevnere på alle turtall. Motoren er turtallsvillig så det i seg selv utgjør en positiv forskjell.

Skal øke sakte til 50% den kommende uken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-28 18:15 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Hvis du kjører på den blandingen en stund så vil computeren adaptere seg til denne blandingen (long term fuel trim). Da er det enda mer sannsynlig at den svelger 50/50 (eller kanskje enda mer) uten problemer etterpå. Nå på vinteren er det E75-77 på stasjonene så en 50/50 mix er effektivt et E38 fuel.
Hvis du har mulighet for å øke fortenningen til det de andre 320 motorene har + noen grader til vil du få en positiv effekt ut av det i form av bedre dreiemoment på lave turtall og i teorien litt lavere forbruk.
Husk å bytte bensinfilter etter 200-300 mils kjøring siden etanolen løser opp all møkk baki der og sender det fremover...

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011