Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-09-22 21:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 10-02-14 11:11 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Noen som har erfaring med helt nye biler som har kommet og blandtanking?
I Norge har man jo som kjent håpløse høye avgifter på FFV biler, noe som gjør utvalget og prisene dårlig, og man finner kanskje ikke biler man liker eller de blir for dyre. Man må da ut å se på hvilke bensinbiler man kan kjøpe og blandtanke, senere kan man jo konvertere når garantien går ut selv om dette er ukjent og nesten håpløst å få utført..

Jeg tenker feks på Skoda Superb stasjonsvogn, en stor bil med masse plass som kan leveres med den lille men fantastiske 1,4 TSI bensinmotoren som har masse kraft og svært bred momentkurve til bensin å være, liten motor gir lave avgifter og denne store stasjonsvognen koster ca 300 000 Nkr som er omtrent prisrekord på så stor stasjonsvogn i Norge, har noen erfaringer med blandtanking på denne?

Biltest: http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article508068.ece#

Her er link til denne bensinmotoren, på Skoda henter de ut kun 125 HK ellers vil den nok utløse masse avgifter: http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_09/winner.html

Et annet alternativ er å kjøpe en liten gjerrig bensinbil med høy kvalitet, og da mener jeg Mazda 2 er noe av det beste man kan velge, den vil koste under 200 000 Nkr fullt utstyrt på veien med vinterhjul osv. Har noen erfaring med blandtanking på denne?

Luftfilteret osv. dekker innsprøytningskontaktene på nye Mazda 2, noen som har erfaring hvor lett det er å fjerne dette for å komme til å plugge på en konverteringsboks senere når garantien er gått ut?

_________________
Mvh. ArneL


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 11:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 584
Ort: Lyckeby Blekinge
TSi 1.4 går ej att konvertera men klarar troligen 100% om du har tur

det klara min 1.6 fsi från 2004 iallafall med protest vid kallstart vid 80-100%
men det löser man med motorvärmare

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 10-02-14 11:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1918
Ort: 08- och Småland
Är det avgift även på begagnade FFV-bilar i Norge?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 17:14 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Forstår ikke spørsmålet. En brukt (begagnad) bil får samme verditap med utgangspunkt i nybilspris, men som regel holder diesel seg bedre i pris enn bensin. Feks en ny Volvo V50F m 145 hk (125 hk fås ikke lengre) som ny bil koster 55 000 kr MER enn en 109 hk diesel m start/stop system. Engangsavgiften settes sammen av vekt/hk/CO2, hvor det ikke skilles mellom total CO2 og fossil andel CO2 !
Feks ligger en brukt (begagnad) 2008 mod V50F 1,8/125 HK som har kjørt ca 60 000 km på ca 230 000 kr! Her er link til norsk prisliste: http://www.volvocars.com/no/all-cars/volvo-v50/tools/Documents/V50_prices_dec09.pdf

Her er noen begagnad annonser: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20790208

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20804442

Her er alt som fins i Norge av begagnad flexifuel:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=flexifuel&sort=2

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 17:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 584
Ort: Lyckeby Blekinge
kostnad för ägarbyte i norge är ca 1557 - 22248 NOK beroende på vikt årsmodell m.m :evil:

detta kostar i sverige 0:- SEK

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 17:37 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Det er derfor vi har så høye lønninger i Norge; for at vi skal ha råd til å betale alle skatter og avgifter!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Begagnade FFV-bilar
InläggPostat: sön 10-02-14 17:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1918
Ort: 08- och Småland
Nja, jag fick en liten fundering. Här säljs det begagnade FFV-bilar på det här stället: http://www.kvd.se/
Det är i dom allra flesta fall bilar som har gått i stat och kommun. Även privata tjänstebilar.
(FFV-bilar är dom med en grön symbol, men se upp, det kan också vara en gasbil!)
Det är inte "Hederlige Harrys begagnade bilar" utan en firma som säljer dom med deklaration. Alltså redovisade eventuella fel och brister.
Det är auktion över nätet, så man får passa på när det utropsdag.

Jag tänkte att du, eller någon annan i Norge kan ju köpa en FFV-bil här på denna firman. Men sedan vet jag inget om hur det förhåller sig med import etc. etc. för er. Det kanske är lika stora omkostnader där också?
Detta var bara en tanke. Jag vet att svenska jordbrukstraktorer har ett visst handelsvärde i Finland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 18:29 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Selvfølgelig blir det masse toll og avgifter og en masse papirarbeid å importere bil fra Sverige, begagnad eller ej.. Man kan kanskje spare litt, mest på nybil.. Veteranbilar (mer enn 30 år gamle) og elbil er visst avgiftsfritt, men mye arbeid er det..

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 19:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det tar lite tid och energi och av rädsla kanske man inte vill knipsa kablar hur som helst, men om du utför en konvertering själv kommer du undan billigt, och då kan du dessutom använda den bil du siktade på. Även om t.ex. flexitune inte levererar direkt till Norge så borde det finnas någon väg in.


Du kan ju annars börja med att blandtanka och sakta öka etanolinnehållet. När du känner av att det börjar rycka går motorn för magert och kan inte kompensera för den låga energitätheten i E85, då är det bäst att lägga sig strax under den nivån. Vissa nya bilar (Prius t.ex. har jag för mig) går ju att köra på 100 % E85 utan konvertering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 20:05 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Noe man kan tenke seg er at det fins biler produsert på samme måte (for å holde prisen lav med store produksjonsserier) for verdensmarkedet som er så fleksible at disse kan selges både i Brasil og i Europa, altså at de takler å kjøre på sprit i varme land, og på bensin i kalde land, men at dette holdes hemmelig! Feks så tyder jo erfaringer visse har at noen biler kan tankes med ren E85 så lenge man bruker motorvarmer eller bare på sommeren, på nettopp det! Kan dette være tilfelle med 1,4 TSI motoren?? VW har vel tradisjon i Brasil siden bobla?

Man vil jo helst unngå å risikere overopphetet eller brent motor pga for mager blanding, eller feilkoder som må nullstilles på verksted, hvis man eksperimenterer feks på sommeren med ren E85! Ellers hadde det vært en fin løsning å fylle E85 på sommeren og blandtanke eller fylle ren bensin på vinteren! Noen som vet om fabrikksnye BENSINbiler som fungerer problemfritt uten feilkoder eller for mager blanding på ren E85 om sommeren? Som kanskje er produsert helt lik de av samme merke og modell som selges i Brasil?

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Alternativa bränslen
InläggPostat: sön 10-02-14 20:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1918
Ort: 08- och Småland
I VIN-koden för alla bilar skall det framgå om bilen är avsedd för alternativa bränslen. Jag tror att det är åttonde siffran i VIN-koden som säger om den klara alternativa bränslen eller inte.
Sök VIN-kod på Wikipedia så får du verta mer och hur du skall läsa koden.

Nu kan det naturligtvis vara så att en bil som i VIN-koden sägs vara avsedd för bensin också är mycket tolerant för t.ex. E85. Det är säkert en inställningsfråga i styrdatorn etc. etc.

Ett tillägg: Många USA-bilar är gjorda för alternativa bränslen utan att det är känt. Man tror att bilen är tänkt att gå på bensin och därför tankar man bensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-02-25 21:11 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Da er ny 2010 Mazda2 bestilt!

Jeg fikk et meget godt tilbud på innbytte hos forhandleren jeg i sin tid kjøpte min Mazda Demio ny i 1999!

Jeg finner ingen annen løsning da elbil er et stykke unna ennå, og FFV biler er for dyre pga avgiftene i Norge. Dieselbil er ikke aktuelt da jeg har svært mye småkjøring som antagelig ville ført til tett partikkelfilter, og biodiesel er pålagt avgift i Norge.

Etter garantitiden er utløpt er det bare å blandtanke en bensinbil som Mazda2.

Vi har hatt mye kulde, ned mot minus 30, så jeg tror rett og slett ikke det er lurt å konvertere, men heller satse på blandtanking og motorvarmer. Motorvarmer er bestilt. Mazda2 har svært lavt forbruk; ned mot 0,4 på langkjøring med ren bensin. CO2 er oppgitt til 125 g/km..

Hvis noen har erfaring med Mazda2 og blandtanking hadde det vært fint å vite erfaringene med dette.

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-02-25 22:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 584
Ort: Lyckeby Blekinge
har du tur så klara den 100% förutom kallstarterna
men eftersom du rustar den med motorvärmare så är det ej något problem

skål :)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 03:06 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
"Mazda’s future powertrain line-up has much to excite current and future Mazda customers. In 2009, an E85 fuel-compatible flex-fuel engine will be introduced into the Northern European and North American markets. From 2011 onwards, with new gasoline engines will incorporate next generation Direct Injection Spark Ignition and other systems to boost power by 15 to 20 percent and improve fuel economy by approximately 20 percent."

http://www.autonewscast.com/2008/06/23/mazda-to-cut-vehicle-fuel-consumption-30-percent-by-2015/

"Mazda
Mazda2 (2003 onwards), 323 (1994 onwards), Premacy (2000 onwards), Mazda6 (2002 onwards), 800 (1999 onwards), RX-8 (2003 onwards), MPV (1999 onwards), Tribute (2001 onwards), E-series (2002 onwards) and T-series (2001 onwards) vehicles will operate satisfactorily on E10.

All other models not listed above do not operate satisfactorily on E10."

http://www.vacc.com.au/ConsumerInfo/Alternativefuels/EthanolUseListofVehicles/tabid/2041/Default.aspx

"The likely candidates to be able to run on E85 before the end of the decade in Thailand are Volvo S40/V50/C30, next year’s all-new Ford Fiesta and Mazda 2 and the next-generation Ford Focus, Mazda 3 and Chevrolet Optra."

http://www.autoincar.com/carmakers-propose-delaying-e85-launch-in-thailand/

"Mazda Furai tester 100 prosent etanol"

http://www.mazda.no/AboutMazda/MazdaNews/news/news2008/news17-01-2008/

"Mazda wants to replace its entire powertrain lineup in the near feature. By 2015, the partly Ford-owned automaker will have E85 flex-fuel, direct injection, spark ignition and start/stop technology in order to improve fuel-economy. Mazda will also cut weight off its vehicles by at least 220 pounds to reduce fuel-consumption."

http://www.egmcartech.com/2008/08/12/mazda-working-on-new-powertrains-new-mazda3-and-mazda2-for-us/

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 18:51 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag har kört min mazda 323 från 1990 på 100 % E85 i över ett år nu.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011