Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-09-22 21:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lambdareglering?
InläggPostat: ons 11-09-14 20:27 
Offline

Blev medlem: fre 09-09-04 13:14
Inlägg: 6
Hej!

Lambdareglering brukar kopplas bort runt 3500 varv. Min lupo 1.4 16v går fint på 100% e85 i tanken och lambda värdet är bra.

Nu till frågan, om styrsystemet upptäcker att det krävs ~30% mer bränsle/förbränning och korrigerar detta med lambdasonden.
Vad händer efter 3500 varv då när lambdaregleringen inte finns? Kommer styrsystemet att lägga till 30% mer bränsle även efter lambdareglerings området, dvs på alla varvtal?

Tack på förhand :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lambdareglering?
InläggPostat: tor 11-09-15 06:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Nej. Det som kan få ett motorstyrsystem att koppla bort lambdaregleringen är inte varvtalet utan det bestäms av gaspådrag, motortemperatur och tid efter start.

Det här ryktet att lambdaregleringen skulle stängas av över ett visst varvtal verkar vara något som har spritts på nätet under de senaste månaderna. Det kan kanske stämma för något enstaka udda motorstyrsystem men det är definitivt inte att betrakta som något normalt beteende.

Direkt efter start går motorn alltid oreglerat, om motorn är varm kopplas lambdaregleringen in så snart lambdasonden har kommit igång (det kan vara frågan om några tiotal sekunder). Vid kall motor måste den däremot få fetare blandning under början av varmkörningsförloppet, så därför är lambdaregleringen antingen urkopplad upp till en viss motortemperatur eller under en fast, längre tid efter kallstart.
När motorn väl är varm går den alltid lambdareglerat utom vid fullgas, typiskt på en motor avsedd för bensin är att regleringen kopplas ur vid ungefär 80 % gaspådrag. Det finns dock även fall där det inte finns någon fullgasanrikning utan motorn går lambdareglerat under sådana förhållanden.

Om motorstyrsystemet är ett s k adaptivt system (det gäller praktiskt taget alla bilar från 90-talet och senare, men tidiga katalysatorbilar från 80-talet förekommer både med och utan adaptiv teknik), så behåller det korrektionsvärden från då det senast gick lambdareglerat för att rätta till bränsleblandningen under oreglerade förhållanden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011