Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-11-01 13:40 
Offline

Blev medlem: tis 11-11-01 11:05
Inlägg: 7
Började med 50% i maj och ökade sedan i några steg. Har sedan kört hela sommaren på E85. Ingen varningslampa, sämre kallstarter men i övrigt alldeles normal. Bränsleförbrukningen ökade från 0,7 till 0,9. Vid temp under +10 rejält sämre kallstarter.

Övergången till 100% B95 utan problem, direkt, utan stegvis övergång.

Provade efter några veckor att gå till 100% E85 på en gång. Fick sämre motorgång i ca: 100 km,och sedan som vanligt igen. Ingen varningslampa.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-03 22:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Din bil har väl en sån där elektrisk värmare i insuget under spjälhuset?

Om du kopplar en extra kabel dit med en knapp så att du kan värma insuget extra innan start så funkar kallstart mycket bättre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-14 16:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Såg att du skrev här viewtopic.php?f=15&t=6253&p=63430#p63430 att du monterat en knappstyrning av det förvärmningseelement som sitter i insuget, hur / var kopplade du in knappen, använder du (original) relä för det?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-07 21:01 
Offline

Blev medlem: tis 11-11-01 11:05
Inlägg: 7
Saliga äro det saktmodiga, eller hur det nu var?
"Han kommer fram, han som kör med oxen också". Brukade min far säga då han kom fram till brasan 30 min efter de andra deltagarna i någon skoterutflykt, körandes uråldrig Lynx med uselt justerade brytarkontakter.

Nog ursäktat mitt senkomnna svar nu.

Jag kopplade in en extra kabel till orginalreläet, från tryckknapp på instr.panelen.
30 sek förvärmning med knappen gör god nytta, och gör att det överhuvudtaget går att starta då det är under -5. Krävs ändå minst 3-5 försök.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-07 21:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack, bättre sent än aldrig :-)

Jag kunde inte hitta reläet när jag försökte leta efter det. Kan du tipsa lite var det sitter / eller om det sitter med de andra relän vid säkringarna vilket nummer det har?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 07:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte säkert att numret på relät är entydigt, eftersom det är ett vanligt enpoligt slutande relä. Om det finns flera reläer av samma typ i bilen, så har alla samma nummer oavsett vad de används till.

Är det riktigt besvärliga kallstartförhållanden så kan det vara idé att först köra startmotorn några sekunder så att det kommer in bränsle i insugningsröret och SEDAN förvärma 30 sekunder innan nästa startförsök.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 15:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om jag minns rätt var alla relä i vid säkringshållaren numrerade med olika nummer.

Jag hittade en Haynes för Golf/Jetta med bla samma motor men där är det inte lätt att hitta heller det står bara:

Citat:
Wiring relays and connections – all models
1 Vacant
2 Intake manifold preheating relay (carburettor models) or fuel
3 Seat belt warning system relay
4 Gearshift indicator control unit
5 Air conditioner relay
6 Dual tone horn relay
7 Relay for foglights and rear foglight
8 Relief relay for X contact loom
10 Intermittent wash/wipe relay
11 Rear window wiper relay
12 Turn signal flasher or trailer towing warning relay
13 Seat belt warning system (interlock) or rear window, driving
lights and oil pressure warning relay
14 Window lift or seat belt warning system relay
15 Headlight washer relay
16 Control unit for idling speed increase
17 Fuse for rear foglight
18 Control unit for coolant shortage indicator
19 Thermo fuse for window lifters
20 Switch unit for heated driver’s seat
21 Switch unit for heated passenger’s seat
22 Switch unit for overrun cut-off
23 Vacant
24 Vacant

Relays are symbolised as a number in a black box
Not all relays are fitted to all models

Connections
A Multi-pin connector (blue) for dash panel loom
B Multi-pin connector (red) for dash panel loom
C Multi-pin connector (yellow) for engine compartment loom left
D Multi-pin connector (white) for engine compartment loom right
E Multi-pin connector (black) for rear wiring loom
G Single connector H Multi-pin connector (brown) for air conditioner or wiring loom
K Multi-pin connector (transparent) for seat belt warning system
L Multi-pin connector (black) for lighting switch terminal 56 and dip and flasher switch terminal 56b (carburettor models) or multi-pin connector (grey) for dual tone horn (injection models)
M Multi-pin connector (black) for lighting switch terminal 56 and dip and flasher switch terminal 56b (injection models)
N Single connector for separate fuse (manifold heater element)
P Single connector (terminal 30)
R Not in use


Frågan vilket av dessa relän kan användas för värmaren i en VW med mono-motronic hittar jag inget svar på. Kanske 22 eftersom den bara används på bilar med förgasare?

Däremot fann jag lite annat bra att veta.


Citat:
Heater element
1 The inlet manifold is preheated by coolant from the cooling system and by a heater element located in the bottom of the inlet manifold.
2 To check the heater element, the engine should be cold. Disconnect the wire from the element at its in-line connector, then attach an ohmmeter between the wire connector from the element and earth. This should record 0.25 to 0.50 ohm.
3 To remove the element, disconnect the wire then unscrew the bolts and withdraw the unit. Remove the sealing ring and gasket (see illustrations). When refitting, always renew the sealing ring and gasket.

Thermo-switch
4 On 1.05 and 1.3 litre engines, the heater element is controlled by a thermo-switch located in the coolant supply hose to the inlet manifold. On 1.6 and 1.8 litre engines, the thermo-switch is located in the top of the coolant hose connecting piece mounted on the side of the cylinder head.
5 Before removing the thermo-switch, drain off some engine coolant to reduce spillage when the switch is removed. 6 To test the thermo-switch, first detach the lead connector. Unscrew and remove the switch from the housing and plug the hole to stop any leakage of coolant.
7 With an ohmmeter connected to the terminals, gradually heat the base of the switch unit in hot water. Below the following temperatures there should be zero resistance (ie. internal contacts closed):
1.05 litre engine: 65°C
1.3, 1.6 and 1.8 litre engines: 55°C
8 Above the following temperatures there should be a maximum resistance (ie. internal contacts open):
1.05 litre engine: 75°C
1.3, 1.6 an d 1.8 litre engines: 65°C
9 If defective, the switch must be renewed.


En switch från en 1,1l motor skullle kanske passa lite bättre är man kör med E85!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-10 10:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På bilar med Mono-Motronic styrs relät för insugningsrörsförvärmningen från insprutningsstyrdonet, och slås inte på förrän motorn har startat.
Den där separata termokontakten för relät sitter bara på VW med Mono-Jetronic eller förgasare, dvs ungefär 1993 års modell eller äldre. Och på de bilarna behövs ingen särskild åtgärd för att få förvärmning innan start, eftersom relät slår till så snart man slår på tändningen om motorn är tillräckligt kall.

Förmodligen är det lätt att reda ut var relät sitter om man studerar VW:s egna elschemor för rätt bilmodell, årsmodell och motortyp. De brukar gå att hitta på diverse ryska siter, t ex vw.msk.ru eller www.motronic.ru. Ibland kan man hitta hela VAG's elektroniska verkstadshandbokssystem "Elsawin" på fildelningssiter. Det gäller bara att se till att få med en databas för rätt bilmärke.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 22:17 
Offline

Blev medlem: tis 11-11-01 11:05
Inlägg: 7
Reläet sitter lite separat, inte bland de "andra", men alldeles intill, innanför. Jag följde helt enkelt kabeln från elementet fram (bak) till reläet.
Kan försöka ta en bild av placeringen. Kallstartat ett antal gånger i minus 20-22 den gångna veckan. Den går ett par sekunder och stannar sedan. Det tar 2-4 försök innan den går bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 22:40 
Offline

Blev medlem: tis 11-11-01 11:05
Inlägg: 7
Ser att jag skrivit i en annan tråd:
"På min passat -95 sitter reläet separat inne i kupen, på torpedväggen innanför reläboxen."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-13 16:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rajay skrev:
Reläet sitter lite separat, inte bland de "andra", men alldeles intill, innanför. Jag följde helt enkelt kabeln från elementet fram (bak) till reläet.
Kan försöka ta en bild av placeringen. Kallstartat ett antal gånger i minus 20-22 den gångna veckan. Den går ett par sekunder och stannar sedan. Det tar 2-4 försök innan den går bra.


Tack för tipsen, såg inte att det fanns ett till relä bakom de andra, en bild vore fint men nu bör jag kunna hitta den. Hur fick man aktivera reläet, med plus 12 (till reläets spole) eller skulle man jorda den?

Kallstart vid -20° är inte dåligt, att den stannar några gånger beror väll på att värmaren inte tillräkligt snabbt orkar värma upp den kala luften som rusar in plus den nedkyllande effekten bränslets förångning och gastryckfallet före/efter spjället plus kallstartsanrikningen som är för lite för E85.

Dör den också lätt när man rör gasen och får man sedan köra iväg med slirande koppling längre/höjd varvtal så länge den är kallt?

Troligtvis skulle den gå bättre och inte tjuvstanna om den fetar på lite mera när den är kallt, t ex genom att du höja bränsletrycket med några brickor under fjädern i bränsletrycks regulatorn.

Kanske ett extra (NTC) motstånd i serie med motorstyrnings tempsensor skulle få den att gå utan att stanna, å andra sidan vet jag inte om styrsystemet hör någon skillnad mellan -20 och ännu kallare. Dessutom skulle då motorn gå på förhöjd tomgång längre när den redan blivit varm om du inte har en brytare för att deaktivera det extra motståndet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-13 20:29 
Offline

Blev medlem: tis 11-11-01 11:05
Inlägg: 7
Efter kanske 10-20 sekunders gång så går den normalt och utan att dö då man gasar på.
Har brickat tryckregulatorn ca 1 mm, men har inte noterat någon märkbar skillnad. Inte mätt trycket.

Ställde i början av febr.om spjället som reglerar tillufttempen så att den suger nästan all luft förvärmd hela tiden.
Något minskad bränsleförbrukning, 5-10 %

Min knapp jordar reläet. Gick bara in på ordinarie jordningskabeln och via knappen vidare till jordpunkten till vänster om säkringshållaren.
En ide jag sett är att styra reläet via handbromskontakten. Dragen handbroms och tändning på aktiverar reläet. Borde fungera bra, med undantag för då bilen står med motorn igång eller tändningen på och aktiverad handbroms.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-13 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det är mycket kallt så tror jag att man ibland kan ha nytta av att ha förvärmningen igång även vid varm motor, på den Golf jag hade så kunde man märka opålitlig tomgång vid varm motor och framför allt att den inte ville svara på gaspådrag efter lång tomgångskörning (t ex start efter trafikljus). Det hade man nog kunnat undvika med förvärmning mot slutet av tomgångsperioden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011