Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-09-22 21:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Citroen C5 2,0 -05
InläggPostat: tor 11-11-17 21:34 
Användarvisningsbild

Har blandtankat denna i ett par år nu utan att den protesterar, klarar nästan ren E85 utan att tända motorlampa. Den blir dock lite tjurig efter kallstart även fast den startar lätt på första, det tar några sekunder efter start innan man kan åka iväg smidigt. Man känner också att den inte går helt smidigt vid acceleration varm vid allt för höga inblandningar.
Felkod för "fueltrim" tror jag finns, men den tänder som sagt ändå inte lampan.

I sommras på finlandsresa blev jag tvungen att tanka ren bensin och då tändes motorlampan strax, med felkod för fet blandning. Tog bort felkoden men den kom strax tillbaka, hemma i Sverige tankade jag fullt med E85, raderade felkoden och sedan går bilen utan att tända motorlampan igen.

Lite skumt beteende tycker jag, den har alltså lätt att anpassa sig till E85 men inte att gå tillbaka till bensin.

Har nu tankat bensin igen nån månad senare och fick exakt samma fenomen igen. Jag har en tillgång till "orginal" diagnosinstrument och denna gång kört en "självanpassande initiering", efter detta raderades felkoderna.
Får se nu om bilen funkar som den ska på bensinen . Innan tyckte jag att den luktat lite för mycket oförbränd bensin om man kört kort efter kallstart och kliver ur bilen, men det verkar ha försvunnit nu. Tycker också att den verkar dra mindre soppa enligt färddatorn då motorn är kall. Det verkar vara bättre alltså :)

Någon som varit med om liknande?

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik: Re: Citroen C5 2,0 -05
InläggPostat: fre 11-11-18 09:38 

Kanske har citroen tänkt såhär; högre LTFT (Long time fuel trim), kan behövas relativt snabbt om bränslepumpen degraderar snabbt? Eller det fastnar skit i filtret. Lägre LTFT är det svårare att hitta skäl till, möjligtvis "bättre" bensin.
Alltså accepterar bilen snabb höjning men inte sänkning.

InläggPostat: fre 11-11-18 10:15 
Forummoderator

gt-i skrev:
Kanske har citroen tänkt såhär; högre LTFT (Long time fuel trim), kan behövas relativt snabbt om bränslepumpen degraderar snabbt? Eller det fastnar skit i filtret. Lägre LTFT är det svårare att hitta skäl till, möjligtvis "bättre" bensin.
Alltså accepterar bilen snabb höjning men inte sänkning.

Verkar konstigt.
De flesta sänkningar av bränsletrycket är sådana som kommer av långsamma flödesrestriktioner som ökar, typ igensatta filter.
När man sedan byter filter eller t.ex bränslepump, eller lagat någon form av läcka i systemet, så är det vanligt att trucket och därmed flödet ökar, och det direkt från en start till en annan.
Då är det ju märkligt om man inte programmerat ECU till att kunna ta hand om det utan lamptändning..

InläggPostat: fre 11-11-18 13:57 

för att försvåra filterbyte hemma kanske? på verkstan kan de ju nolla adapteringen efter jobbet?

InläggPostat: fre 11-11-18 16:32 

Det där beteendet har jag också varit med om två ggr i min Scenic RX4:a innan jag konverterade den. Jag hade trappat upp etanolhalten utan problem men när jag var till Finland och tvingades till bensintankning så tändes varningslampan efter 10-20 mils körning. Väl hemma var det bara att fylla på med E85 igen och radera felkoden och tuta och köra. Så den ville inte heller så gärna anpassa sig åt ökad-bensindel-hållet heller.

InläggPostat: fre 11-11-18 22:05 
Forummoderator

gt-i skrev:
för att försvåra filterbyte hemma kanske? på verkstan kan de ju nolla adapteringen efter jobbet?

Ja, kanske. Marknadsavdelningarna får ibland såna där ideer...

InläggPostat: tis 11-11-29 22:05 
Användarvisningsbild

Nu är tanken äntligen nästan tom, har använt bilen sparsamt senaste veckorna.

De första 20 milen med endast korta körningar hade den dragit 10,8 efter bensintankningen, (att jämföra med ungefär 11,8 innan på nästan ren E85). Men nu tändes alltså motorlampan med kod för fet blandning.
Körde en ominitialisering med verkstadsdatorn och raderade felkoder, med samma tank och samma korta körningar sjönk förbrukningen till 9,8 i snitt på ca 15 mil.
Ganska stor skillnad alltså, och motorlampan har hållt sig släckt denna gång också.
Skönt att bilen funkar normalt så jag kan besikta den utan att riskera felkodsanmärkningar.
Sedan blir det intressant att se vad den drar på ren bensin efter nästa tankning och med hemmaförhållandena.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme