Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-09-22 22:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06-12-30 15:59 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 592
Ort: Frösön nyss uppflytt
Slå en signal till Uhrarna i Norrköping och mappa om den. 5000:- tar dom för specmapp till T5. Det är den äldre T5.2 du borde ha nu, lite annorlunda än trionicmotorerna som kom 1994 men likvärdig.

Jag tyckte att BTR-modden på min 9000 inte blev bra. Plågad bränslepump och hög soppaförbrukning.

Bidrar med länkar:

http://64.233.161.104/search?q=cache:ER ... =clnk&cd=2

http://64.233.161.104/search?q=cache:2e ... 4af6a1b8dd

http://64.233.161.104/search?q=cache:t_ ... =clnk&cd=1

Nu hittar jag inte den sidan Cachad där jag drog ur någon svaret att man måste mappa om för att kunna utnyttja joniseringsmätningen hos Trionic.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 06-12-30 19:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
J.K Nilsson skrev:
. Det är den äldre T5.2 du borde ha nu,



Hej !

Som jag fattade det så var det väl en 92:a som Chaan skaffat sig?

Då är det inte ens den äldre varianten av T5 på den..

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-02 00:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Få se nu, om bilen inte har Trionic, har den då Lucas CU14 eller Bosch LH 2.4 + Saab DI?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-02 01:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
torbjorn skrev:
Få se nu, om bilen inte har Trionic, har den då Lucas CU14 eller Bosch LH 2.4 + Saab DI?


Hej !

Bosch.

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-03 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Undrar vad det då är för slags bygling som man ger sig på för att underlätta varmstart?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 13:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Grattis till SAAB-köpet! :D En frisk 9000 känns fortfarande modern och bekväm, tycker jag.

Om varmstartsproblem och SAAB (och INTE startmotorberoende...)
En detalj att kolla är bränsletrycket vid stopp av motor. Ofta ger backventilen till bensinpumpen upp, och man får ångblåsor i systemet = svårt att varmstarta. Anständigt pris, och hyfsad att byta.

Precis innan det gamla forumet havererade, hade Torbjörn och jag ett samtal om backventiler i bensinpumpen på SAAB. Torbjörn, som annars verkar mycket påläst, var dock inte riktigt med på SAABs alla varianter av pumpar och ventiler. (Vem är det? :lol: )
Det finns alltså bilar (även 9000) som har separat, utanpåliggande backventil till pumpen. På SAAB 900 finns det en hel uppsjö varianter, även tidiga LH-insprutade bilar finns med 2 olika Boschpumpar och olika, utanpåliggande ventiler som ej ersätter varandra.
De lite senare bilarna har Walbro-pumpar, men även här verkar det finnas varianter. :roll:

Det är dock en detalj man ibland får göra närmare bekantskap med när bilen blir gammal... :)

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 18:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
En vanlig orsak till att startmotorn "klickar" är att det är dåligt med manöverström till solenoiden. I ett 12 V-system är det frågan om 20-30 A tillslagsström och 5-10 A hållström, så det behövs inte mycket till övergångsmotstånd för att få ett för stort spänningsfall.

Kolla i första hand om det finns något eftermonterat larm med startspärrfunktion. Reläkontakten och kablaget för den startspärren brukar inte alls vara dimensionerad för den ström solenoiden drar, det är vanligt med sönderbrända reläkontakter mm som ger stort spänningsfall efter ett antal år. Om det finns ett larm med startspärr så bör man rensa bort startspärrfunktionen och skarva ihop originalkablaget till solenoiden på pålitligt sätt.

En annan sak som kan förekomma är kallödningar där tråden i solenoidens spole är ansluten till flatstift respektive polskruv på solenoiden. Skrapa bort all smuts och färg och granska lödningarna noga, löd om vid misstanke.
Kolla att mekanismen som manövrerar startmotordrevet går perfekt lätt utan minsta tendens till att kärva eller vilja haka fast i något läge. Om det går att ta ur kärnan ur solenoiden så se till att det är rent runt den, ingen rost eller stora mängder segt smörjfett. Möjligen kan den få vara lätt inoljad. Länkar och sånt för hävarmen kan smörjas med fett, splinesen på startmotorns axel smörjer man med molyfett. Vid rengöring av sakerna bör man komma ihåg att startmotordrevet inte får doppas i lösningsmedel eftersom fettet i frihjulskopplingen (som inte kan tas isär) skulle tvättas bort då.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 23:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Tyvärr verkar många delar till start- och laddningssystem blivit så dyra att det inte är lönt att laga. :( Det kan vara idé att kolla om det ens FINNS delar innan man börjar demontera bussningar, spolar och diodbryggor för att hitta fel. I värsta fall gör man onödigt arbete och åker dessutom på extra stomkostnad man inte får ihop grejerna.
Men det får man kanske räkna som läropengar! :D

/Alexander - som gärna lagar istället för att kasta...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-05 06:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Det som stör mig mest i det sammanhanget är att lagerbussningen som sitter i startmotordrevet sällan kan köpas lös som reservdel.
Men sådana smådetaljer är ju oftast lika i startmotorer från samma underleverantör (t ex Bosch) oavsett vilken bilmodell de sitter på. Med ett litet buffertlager av gamla startmotorer går det ofta att få fram begagnade delar för att lösa sådana problem.
"Fabriksrenoverade" startmotorer och generatorer är sällan värda pengarna. De är rena, fina, blästrade och nymålade, men under ytan ser det ofta mindre bra ut. De kan vara hopplockade av delar som egentligen inte passar ihop, ofta är tillverkarens artikelnummer bortslipat så det är svårt att identifiera ett sådant aggregat om man själv ska reparera det någon gång senare. Oftast snålar man in så långt det går på att byta ut delar. Ett praktexempel var en fabriksrenoverad startmotor som höll ca ett år. När den plockades isär visade det sig att bara ett av de fyra kolen var utbytt, och nu var de tre andra nedslitna, som följd av detta hade ljusbågar bränt sönder både kollektor och kolhållare. Det må man säga är lite väl snålt!
På fabriksrenoverade generatorer råkar man ofta på likriktarbryggor och laddningsregulatorer av sämsta tänkbara piratkvalitet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011