Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-09-22 21:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-16 20:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Anslutning 16 på startmotorn är en extra reläkontakt i solenoiden som kopplas ihop med anslutning 30 (alltså + från batteriet) när solenoiden drar. Den används på bilar med brytarstyrt tändsystem och förkopplingsmotstånd för tändspolen, för att ge direktmatning till tändspolen då startmotorn körs. På bilar med brytarlöst tändsystem (eller med tändspole utan förkopplingsmotstånd) fyller anslutning 16 ingen funktion.

Jag tycker nästan att det hela tyder på att problemet är spänningsfall i tändningslåset. Om det är lätt att komma åt elanslutningen till tändningslåset, prova att bygla mellan 30 och 50 där, och se om det går lika lätt att starta då som genom att bygla i testuttaget. I så fall är saken klar!

De här elschemorna som ska förklara en del i taget är inte 100 % pålitliga, det är bättre att studera det fullständiga originalschemat om man kommer över det. T ex genom att tanka hem Alldata med något lämpligt fildelningsverktyg :)

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-17 06:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Jo, de uttagen är välkända. Dessutom bör det på din bil finnas två diagnosuttag (OBD-2-föregångare, något ISO 9141-artat interface) under höger framstol. De kontakterna är av samma sort som de Saab använder på strömbrytare på instrumentbrädan och för anslutning av bilstereo, alltså ett ungefär kvadratiskt kontaktdon med en stor styrpinne i mitten och flatstift utspridda omkring den.

Man kan ju tänka sig dålig kontakt i startknappen eller i någon av kabelskarvarna på vägen till den. Man skulle ju kunna mäta spänningen mellan anslutningarna på startknappen och + på batteriet respektive anslutning 50 på startmotorsolenoiden (eller i det runda diagnosuttaget) medan man försöker starta, för att ta reda på var spänningsfallet uppstår.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-15 00:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 07-02-15 00:42
Inlägg: 2
Ort: Västerås
Hej!

Några saker som jag tänkte på när jag skummade igenom alla frågor

1. Laddningen , båda mina 9000T (-85 och nu -98) har betett sig på så vis att det känns som färddatorn inte visar någon egentlig spänning förrens bilen börjar rulla. Istället visas hur låg batterispänningen var vid startögonblicket. Generator börjar givetvis ladda ändå så snart motorn snurrar.

2. Vinande ljud bakifrån. Även om det kan vara bensinpumpen (sitter inne i tanken) så är det troligare att ljudet kommer från en eller bägge av de fläktar som sitter i respektive bakdörr för att få bort imma på bakrutorna.

3. Startmotorn sitter in mot torpedväggen. Lagom trångs som så mycket annat i saabs motorrum. Leta ovanför till vänster om det främre avgasröret

4. Ställ gärna specifika saabfrågor på http://www.stcs.nu

5. Fungerar ACn så motionera den genom att koppla in den periodvis med jämna mellanrum om du vill ha den avstängd. Nog för att den tar effekt, men så avfuktas luften också vilket är trevligt vintertid. Det är annars inte osannolikt att det kan vara problem med ACn i en så pass gammal bil, men det är ju inte så lätt att sia om nu när det är så kallt ute.

Hälsn,
//Daniel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 22:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Sena svar i en gammal tråd :)

Känner igen startproblemen från min 2,3T -91
Löstes genom att fixa kopplingsplinten (+ pol) framför batteriet och den stora jordpunkten på vänster skärm som sitter dold bakom batteri och batterihylla.

Styrsystemet är Bosch 2.4.1 och Saab DI/APC. Originalspridarna flödar ca 321 ml/min.

Oljud från bakdörrarnas fläktar låter inte alls som en klassisk bensinpump. Hörs ljudet utanför är det garanterat pumpen. När ändå pumpen ska bytas är det kanske läge att montera en kraftigare :wink:

Ang ACC´n Låt den alltid stå i läge Aut så motionerar den sig själv när tillfälle ges på vintern. Kolla förresten hur den beter sig vid uppstart. På min drar alltid magnetkopplingen några sekunder efter start.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4688
Ort: Sundsvall
Insprutningssystemet är inte Motronic utan LH-jetronic.
Om det hade varit Motronic så hade det skött om tändningen också, och i så fall hade ju inget separat DI-system behövts.

LH 2.4.1 har inga utifrån synliga skillnader mot det ursprungliga LH 2.4 , utan avvikelserna finns helt och hållet inne i styrdonet:
-Högre klockfrekvens, 12 MHz i stället för 6 MHz.
-Ingen separat spänning/frekvens-omvandlare + räknare för att mäta på signalen från luftmängdmätaren (kvarleva från gamla LH 2.2), utan den signalen går via A/D-omvandlaren precis som alla andra analoga mätvärden.
-Som regel 32 kB programminne, den ursprungliga LH 2.4 brukar ha 16 kB.
-En extra tempgivaringång på styrdonet, den utnyttjas dock bara på bilar för Californien, där den används för att övervaka temperaturen hos EGR-röret och tända motorelektronikvarningslampan om det aldrig blir varmt. Redan i början av 90-talet var det ett lagkrav därborta att EGR-systemet skulle ha övervakning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011