Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-05-01 11:52 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
När man tittar på om värmetalet för tändstiften är tillfyllest så skall man titta på var "missfärgningsbandet" på sidoelektroden börjar. Vid korrekt värmetal så ligger det bandet ungefär mitt på den horisontella delen av mittelektroden. Om bandet ligger närmare spetsen är tändstiftet för kallt, om bandet ligger närmare den vertikala delen eller t.o.m. på den vertikala delen så är tändstiftet för varmt.

Tittar vi efter sot så tittar vi egentligen efter hur rikt/magert konstruktörerna tycker att motorns bränsle(bensin)blandning skall vara.... Förvisso så kommer en mager luft/bränsle blanding att kunna vara hetare så att det kräver ett kallare stift. En rik blandning kommer att vara svalare så det kräver ett varmare stift. Men när vi kör på E85 så har vi inte mycket till sot att titta efter, bättre då att kunna utnyttja det till att titta på de verkliga värmepåverkningarna.

Dock är det inte hela sanningen att de svalare avgaserna på E85 beror på att går åt mer energi för att förånga bränslet. En mycket stor del av temperatursänkningen beror på att bränsle/luftblandningen hinner brinna färdigt i Cylindern beroende på att att Etanol har en hög laminär förbränningshastighet samt att vi kan ställa mer förtändning då E85 har högre oktantal än bensin. Den värmeenergin vi inte skickar ut i avgasröret kommer då till stor del att hamna på tändstiftets sidoelektrod.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-05 21:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-27 09:02
Inlägg: 20
Ort: Linköping
Toyota Corolla 1,6 Kombi -99 på 100% E85. Får dra några extra gånger vid kallstart under +10. Men den har ändock startat i vinter. Ingen lysande motorlampa. :)

_________________
Mercedes CL 500 -00 Ny
Toyota Corolla -99 100% E85 Utankonvertering.
Mercedes CLK 230 -00 100% E85, Flexitune, Avyttrad.
Civic type R -02 100% E85 Flexitune, Avyttrad.
Civic vti -92 100% E85 med BTR, Avyttrad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-23 11:40 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Opel Astra 1.6 16v (X16XEL) 1999:a >300000km.
Har successivt ökad dosen E85 enligt denna sammanställning (friskriver mig från tankevurpor i formlerna):
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Alx0XtUv2RxrdFB5b1E4VWFBcmVRTG96Nk1KVU94Y1E

Jag har "tyvärr" inte fått testa så mycket kallstarter då det senaste tiden legat kring +10-15 grader på mornarna och då hoppar han bara lite första kilometern (startar på ett "kick"). En morgon var det dock +4 och då krävdes några fler försök (får väl kolla på det där med kallstartsmotstånd framöver).

Jag pendlar 16 mil fyra dagar/vecka och vid de lite högre blandningarna har ECU/Check engine-lampan tänts ett par gånger, nästan alltid vid samma tillfällen:
1. Efter påfart ut på motorväg (110kmh) och uppförsbacke, kan tänka mig att den går lite snålt vid acc i uppförsbacke.
2. Den andra återkommande är lite mer "mystisk", svänger in i ett samhälle från 70-väg, sen brukar det bli långsam acc från 50-90 i svag uppförsbacke.
När ECU-lampan tänds brukar man märka ett litet hugg i accelerationen, jag ska byta bränslefilter när jag får tid någon dag å se om det kanske gör någon skillnad.

Det är kul att ha hittat tillbaka till etanolen efter ett par års frånvaro (av olika anledningar), och kul att bruksbilen visade sig vara så pass tolerant. Vore intressant om den hade haft OBD2-stöd för det här med att blinka ut felkoderna blir jag bara knäpp på...

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 17:51 
Offline

Blev medlem: ons 12-06-06 17:13
Inlägg: 5
Ort: Karlskrona
Opel combo 1.4 (x14sz)
Går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, mer problematisk att starta vid fuktig väderlek än vid kylig men startar alltid efter tre fyra runddragningar. O,65l/mil Bf 95, 0,85l/mil 100% E85 blir godkänd ekonomi :)


Senast redigerad av opel ons 12-07-25 11:37, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
opel skrev:
Opel combo 1.4 (c14nz)
Går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, mer problematisk att starta vid fuktig väderlek än vid kylig men startar alltid efter tre fyra runddragningar. O,65l/mil Bf 95, 0,85l/mil 100% E85 blir godkänd ekonomi :)


Utmärkt! Vilken årsmodell?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-26 11:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
opel skrev:
Opel combo 1.4 (c14nz)
Går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, mer problematisk att starta vid fuktig väderlek än vid kylig men startar alltid efter tre fyra runddragningar. O,65l/mil Bf 95, 0,85l/mil 100% E85 blir godkänd ekonomi :)


Utmärkt! Vilken årsmodell?


Sannolikt ungefär 1989-1993. CxxNZ betyder på Opel-språk en 8-ventilsmotor med GM P4/Multec centralinsprutning och "normal" kompression, dvs optimerad för 95-oktanig bensin. Före 1989 var motsvarande motorer anpassade för 91-oktanig bensin genom lägre kompression och hette då LZ på slutet. Om motorer i den serien har multipointinsprutning så är Z ersatt med E, t ex C20NE som är vanlig i tidiga Omega. Omkring 1993 ersattes hela den motorserien av modernare 16-ventilsmotorer med multipointinsprutning åtminstone i personbilar, men den kanske levde kvar något år till i lätta transportbilar.

Precis som på t ex VW med centralinsprutning så brukar de där Opelmotorerna ligga precis på gränsen till att kunna lambdareglera vid körning på 100 % E85. Det kan vara skillnad från exemplar till exemplar av samma motortyp, en del går bra men på andra kan man vara tvungen att öka bränsletrycket en aning. Visserligen är originalbränsletryckregulatorn justerbar, men justerskruven är säkrad med en svetsloppa som kan vara svår att avlägsna, och dessutom finns det inte mycket marginal innan regulatorfjädern bottnar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-28 16:20 
Offline

Blev medlem: ons 12-06-06 17:13
Inlägg: 5
Ort: Karlskrona
Årsmodellen är 97. Efter snart 400 mil på E85 så har den börjat uppvisa lite driftsstörningar. Den är mer svårstartad och efter några mil i motorvägstempo så vill den inte gå på tomgång, inga stora problem dock och kanske kan helgens service åtgärda dem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 12:46 
Offline

Blev medlem: ons 12-06-06 17:13
Inlägg: 5
Ort: Karlskrona
Har även ägt en GMC safari årsm 92 (Cheva Astro) som jag några veckor körde på 100% E 85, den gick bra men det var inte lönsamt då iaf (början på 2000talet). Även en Ford Escort 1.8i 97a som jag blandtankade, men en dag vid E 85 pumpen så stod jag och tänkte på något helt annat :roll: och fyllde bilen med E 85. Den hostade och stånkade och jag trodde inte att jag skulle ta mig hem, men efter ca 3mil så gick den hur bra som helst och jag fortsatte köra den på E 85 i några månader innan den efter ett besök på sbp förpassades till skroten pga rostrostrost.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 11:32 
Offline

Blev medlem: ons 12-06-06 17:13
Inlägg: 5
Ort: Karlskrona
opel skrev:
Årsmodellen är 97. Efter snart 400 mil på E85 så har den börjat uppvisa lite driftsstörningar. Den är mer svårstartad och efter några mil i motorvägstempo så vill den inte gå på tomgång, inga stora problem dock och kanske kan helgens service åtgärda dem.

Servicen gjorde det inte, så jag läste runt lite här på forumet och utifrån det tankade i en fulltank 50/50 och bilen började gå bra igen, när den tanken var slut tankade jag åter fullt med E85 och nu går bilen hur bra som helst på det återigen :shock: Mycket märkligt ? Är det någon som kan förklara vad detta kan bero på ?
Motorn är en x14sz och inte en c14nz som jag skrev innan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 11:48 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Min gissning, rosa klegg. Sök på det så får du säkert hundra trådar.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-31 23:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
När vi skulle tanka på semester i Frankrike såg jag att en Peugeot 107 framför oss också tankades med E85. Frågade ägaren om det och hon svarade att bilen gick utmärkt på E85 (och att det var billigare), om det stämmer borde det även gälla Citroem C1 och Toyota Aygo.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-27 16:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
När vi skulle tanka på semester i Frankrike såg jag att en Peugeot 107 framför oss också tankades med E85. Frågade ägaren om det och hon svarade att bilen gick utmärkt på E85 (och att det var billigare), om det stämmer borde det även gälla Citroem C1 och Toyota Aygo.


Har verkligen ingen Toyota eller Citraägare provat än?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-03-05 16:32 
Offline

Blev medlem: tis 15-02-24 03:00
Inlägg: 1
Har kört vår volvo V70 bi-fuel (biogas) från 2006 på E85 hela vintern. vissa kall starter har inte varit roliga, fått vänta någon minut och fått igång den till slut innan batteriet dött.

Ingen tänd motorlampa :)

Motorn lät konstigt efter 2:a E85-tankningen sedan har det inte varit några problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-03-05 17:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Har du prövat med startgas eller motorvärmare? Har du någon koll på förbrukningen? Vad drar den på E85?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-03-05 19:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det vore också intressant att koppla in en OBD-kabel och kolla om båda fuel trim-värdena (LTFT, long term fuel trim och STFT, short term fuel trim) varierar och "lever" under normal körning, eller om någotdera slår i botten, vanligtvis +24 % eller något sånt. Jag har gjort erfarenheten på andra bensinbilar som går att köra på 100 % E85 utan tända varningslampor, att om något av fuel trim-värdena bottnar och den bara försöker lambdareglera med den andra parameterns hjälp, så blir det gärna kopiös bränsleförbrukning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011